Pagina 10 van 11

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 22 jun 2009 12:50
door Klaverblaadje
ET weet dat beter, ik heb alleen gekeken bij de Ph2 en gedacht dat het allemaal hetzelfde is. :?

Ik dacht dat er ook Ph1's zijn met de meedraaiende projectorlampen? :smt017

Misschien dat het ombouwen bij jouw lamp dan eenvoudiger is.

Normaal gesproken zit het grondplaatje met twee schroefjes vast aan de reflector en misschien is dat om te wisselen voor een halogeen H7 plaatje, dan is je probleem opgelost.

Ook is een nieuwe H7 halogeen koplampunit voor een Ph1 niet zo duur, dan ben je nog eenvoudiger klaar.

Ebay DE
Artikelnummer: 350215656157

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 22 jun 2009 14:30
door EvilTwin
Klaverblaadje schreef:het voetje is echter heel anders.

(...)

ET weet dat beter, ik heb alleen gekeken bij de Ph2 en gedacht dat het allemaal hetzelfde is. :?
nope, bij een echte Xenon pit duidt een ander voetje meestal op het verschil tussen ingebouwde en externe ballast, maar goed...

De bottom line is dat de Ph.I D2R pitten heeft en de Ph.I D1S,

...maar geen H7. Geen van deze zijn uitwisselbaar, evenmin als H1 met H7 of H4 of D1, etc.etc. De H7Xenon lampen hebben dezelfde montageplaat als een equivalente H7 halogeen pit. Waardoor die wél uitwisselbaar zijn.

Afbeelding

vgl

Afbeelding
Ik dacht dat er ook Ph1's zijn met de meedraaiende projectorlampen? :smt017
nope.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 22 jun 2009 14:48
door Klaverblaadje
Het montageplaatje bij allebei (dus het plaatje waarmee de lamp op de reflector zit) is met twee boutjes aan de reflektor bevestigd, volgens mij kun je dat DR2 plaatje omwisselen voor een H7 plaatje.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 22 jun 2009 15:05
door exroosje
Da's mooi!

Want de D2R lampen zijn een stuk duurder als de setjes aftermarket (met dus een H4 of H7 voet.

Da's dus puur een markt kwestie . Al zijn somige aftermarket lampjes ook wel snel stuk.

Nog erger is het op de Ph2, daaar zitten xenon lampen op met een ingebouwde ballast in de voet (ben typenummer even kwijt). Helemaal duur dus, als je daar alleen het fysieke lampje zou kunnen vervangen bespaar je een hoop.....

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 22 jun 2009 15:16
door Klaverblaadje
exroosje schreef:Nog erger is het op de Ph2, daaar zitten xenon lampen op met een ingebouwde ballast in de voet (ben typenummer even kwijt). Helemaal duur dus, als je daar alleen het fysieke lampje zou kunnen vervangen bespaar je een hoop.....
Ik denk dat dat niet gaat lukken, de ingreep wordt daar te groot, maar waarom zou je ook, die lampen zijn wel een stuk duurder, maar het komt ook bijna niet voor dat ze stuk gaan.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 22 jun 2009 22:50
door EvilTwin
exroosje schreef:Nog erger is het op de Ph2, daaar zitten xenon lampen op met een ingebouwde ballast in de voet (ben typenummer even kwijt). Helemaal duur dus, als je daar alleen het fysieke lampje zou kunnen vervangen bespaar je een hoop.....
D1S dus voor de Ph.II
-idd met in de voet vd pit gebouwde starter, de ballast is extern.

De D2R uit de Ph.I heeft de starter met de ballast gecombineerd. Dus geheel extern.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 23 jun 2009 10:33
door exroosje
Ik zag die D1S met de ingebouwde starters op een el cheapo site staan (je weet wel zo'n site die ook die goedkope converter setjes aanbiedt) en daar waren ze al 150/stuk!

Laten we dus maar hopen dat ze lang mee gaan.

Nadeel is natuurlijk van combineren van lamp en starter dat ook de starter stuk zou kunnen gaan terwijl de lamp dat nog niet is.....

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 24 jun 2009 11:26
door peterrr
"Normaal gesproken" is het toch zo dat D2S is ontworpen voor Projector-lampen (C5 II, C6) en D2R voor in reflectorlampen (zoals de C5 I) en er verder geen verschil in werking is?
Een starter geintergreerd in de fitting is nieuw voor mij.. ik weet wel dat de starter en ballast op oude systemen vaak twee gescheiden units waren.

Origineel Xenon vervangen door een complete after market-kit zou zonde zijn: i.p.v. de duurdere Philips en Osram pitjes zijn er ook genoeg goedkope imitatie D2S/R lampjes verkrijgbaar. Mijn ervaring is wel dat bij sommige van deze goedkope pitjes het brandpunt niet op de goede hoogte zit wat ten koste gaat van het lichtbeeld. Dit is te controleren door de originele pit naast de imitatie te houden en te kijken of het glazen bolletje op dezelfde hoogte zit.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 24 jun 2009 11:32
door peterrr
Ah, nu lees ik pas het verschil: :oops: de C5II heeft dus D1S lampen... zo leer je nog eens wat :idea: :idea:

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 25 jun 2009 06:52
door WackoH
Hebben jullie gezien hoe er in HongKong tegen ongeoorloofde ombouw met aftermarket Xenon wordt opgetreden (site Law and Order van de overheid in Hong Kong):
The Road Traffic (Construction & Maintenance of Vehicles) Regulations require all headlamps must be capable of emitting adequately aligned dipped beams, so they are incapable of dazzling any person who is eight metres or more in the front. Failure to meet the requirements warrants six months' jail, licence suspension and a $10,000-fine
Kijk, dat is nog eens optreden :smt017 ...

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 25 jun 2009 18:08
door manonbridges
WackoH schreef:Hebben jullie gezien hoe er in HongKong tegen ongeoorloofde ombouw van aftermarket Xenon wordt opgetreden (site Law and Order van de overheid in Hong Kong):
The Road Traffic (Construction & Maintenance of Vehicles) Regulations require all headlamps must be capable of emitting adequately aligned dipped beams, so they are incapable of dazzling any person who is eight metres or more in the front. Failure to meet the requirements warrants six months' jail, licence suspension and a $10,000-fine
Kijk, dat is nog eens optreden :smt017 ...
Dat artikel is bijna twee jaar oud; ben benieuwd of er iets in de situatie in tussentijd is gewijzigd?

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 25 jun 2009 19:17
door GuidoK
Het zijn wel hong kong dollars hè ;) (grofweg 925 euro boete)

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 25 jun 2009 20:07
door WackoH
Ik schrok meer van die zes maanden in een Chinese gevangenis...

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 27 aug 2009 09:23
door c5maarten
Even ter info, ben zojuist terug met de C5 (bij de citroen dealer) van keuring met de Honk Kong set ingebouwd en de auto is gewoon goedgekeurd zonder enig mankement!!
Xenon of niet maakt hem niet uit als het lichtbeeld maar goed is! :citrofiel

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 27 aug 2009 17:28
door ms-c5
c5maarten schreef:Even ter info, ben zojuist terug met de C5 (bij de citroen dealer) van keuring met de Honk Kong set ingebouwd en de auto is gewoon goedgekeurd zonder enig mankement!!
Xenon of niet maakt hem niet uit als het lichtbeeld maar goed is! :citrofiel
Het maakt ook niet uit bij de keuring, maar de blauwe pet kijkt na of er wel de juiste lamp in de juiste behuizing zit, als dit niet het geval is, dan krijg je simpelweg een bekeuring.

lees dit draadje maar eens door.