Pagina 10 van 22
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 05 apr 2009 21:26
door staircase
Klussie schreef:
Wil je er tijdelijk even van verlost zijn dan haal je de afdekkap even los waaronder het stekkertje zit.
Stekkertje losnemen en klaar is Case

Helaas werkte dit niet zoals ik vanavond heb kunnen uittesten.
De rest van het onderzoek van vandaag staat hieronder.
Koentje schreef:
Is je massa wel in orde? Als je de achterruitverwarming mee meet dan kan het wel eens zo zijn dat er roestvorming is bij de massa verbinding (aan het vaste gedeelte van de bedrading. Waar dat precies is weet ik niet). Het zou dan kunnen dat als je de verwarming inschakelt dat dan de ruit opent. Het houd hier wel een beetje op met de specifieke kennis over de C5.
Heb ik ook aan gedacht toen ik een weerstand in de orde van 40 ohm mat. Nu is dit zo'n erg gevoelig electronische meter en als er dan een stoorpulsje bij zit is de waarde moeilijk te interpreteren. En om nu meteen met een oscilloscoop naar buiten te gaan.
Toen het opengaan bleef nadat de connector van de schakelaar los was heb ik uiteindelijk maar weer het gele draadje van de koperbaan losgehaald en weg was het openspringen. Het probleem zit dus echt in de ruit zelf en zal als laatste test de koperbaan loshalen bij het soldeerpunt en deze rechtstreeks verbinden met de connector zonder dat de ruit in het circuit zit en heb goede hoop dat het dan wel werkt. Wordt vervolgd!
Chris, die ook vind dat wat erop zit moet werken

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 06 apr 2009 07:47
door Koentje
Okee. Het zit inderdaad in het achterruit zelf. Had niet begrepen dat je de connector al los had en het euvel zich nog voordeed.
-Het eerste wat mij dan te binnen schiet lijkt erop dat je lijmlaag niet isoleert.
-Of onder de soldeer punten is tijdens het solderen de lijmlaag helemaal weg?
-Of dat het koperdeel breder is dan de lijmlaag.zodat als de klep sluit de zijkant contact maakt met de ruitbanen.
Opties genoeg om te onderzoeken.
Waar tussen heb je 40ohm gemeten? Als dat tussen begin en einde van één koperbaan is is dat veel. Als dat bovenin tussen de banen bij draad aansluitingen is is dat weinig. Een schakelaar zou oneindig moeten zijn in theorie. Als je de aansluitingen weer los soldeert onder de dakspoiler zou je tussen deze banen oneindig moeten meten. en bij ingedrukte schakelaar 0 ohm. Als dat correct is, zit de storing elders.
Laat maar horen.
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 06 apr 2009 08:12
door Klussie
staircase schreef:Klussie schreef:
Wil je er tijdelijk even van verlost zijn dan haal je de afdekkap even los waaronder het stekkertje zit.
Stekkertje losnemen en klaar is Case

Helaas werkte dit niet zoals ik vanavond heb kunnen uittesten.
da's dan jammer
Dan zal je de binnenbekleding van de klep een los moeten halen en de stekker van de solenoid trekken.
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 06 apr 2009 10:42
door Menno
Via de lexia helemaal uitschakelen kan ook

, heb je nooit meer last van dit 'euvel'

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 06 apr 2009 23:50
door staircase
De storing is opgelost zo lijkt het!
De oorzaak werd naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door het kopertape.
Het vreemde is dat het vanavond opgelost leek door de kopertape zonder het soldeerpunt te gebruiken met de schakelaar-connector te verbinden. Tijdens het opruimen van de soldeerbout, meter en weer vastmaken van de bekleding hoorde ik een bekende klik en schoot de ruit weer los.
Gloeiende, gloeiende denk je dan en de oude storing, spontaan openspringende ruit bij het ontgrendelen van de auto na ongeveer 2 minuten stilstand, was ook weer terug. Tevens was er een weerstand te meten die nogal varieerde tussen de 40 en 300 ohm ten opzichte van aarde op de kopertape. Als ingeving toen maar een draadje opgescharreld en deze behoorlijk provisorisch vastgeplakt naast de afgeplakte kopertape. Dit was intussen 4 uur geleden en het werkt nog steeds.
Wat kan er mis gaan met dit kopertape? De gesoldeerde uiteinden lagen raakten de ruit niet en de ruit was verder onbeschadigd waar de tape overheen liep en bovendien verwacht ik dat de zwarte plaklaag op zich al isoleert.
Morgen bij daglicht de kopertape eens voorzichtig van de ruit trekken om te zien of er dan iets tevoorschijn komt en mocht dat duidelijkheid verschaffen vind je het in dit draadje terug.
Chris
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 07 apr 2009 14:22
door Eemspoort
Ploffie schreef:Eemspoort schreef:Bovendien is mijn motto: Als het erop zit moet het ook werken.
Oei, rijd je dan niet in het verkeerde merk?

[beter-laat-dan-nooit-reactie-modus]
Ikke niet, alles werkt naar behoren!
Heeft wel een paar knaken gekost in de loop der tijd, dat dan weer wel.
@Koentje: Hangt toch van de leeftijd van de auto af, of ik er geld in steek of niet.
De C5 is (voor mij) een jonge auto, en verkeerd bovendien in prima staat. Dus een nieuw knopje zet ik er dan wel in. Ik heb de zaak destijds dan ook laten vervangen, en sindsdien geen problemen meer.
En ach, kleine dingetjes hou je toch wel met een Franse auto, toch?

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 13 apr 2009 23:42
door staircase
We zijn een week verder en de achterruit werkt nog steeds.
De kopertape is verwijderd en het provisorisch vastgeplakte draadje zit nu netjes onder zwarte tape. Heb niets vreemds kunnen ontdekken aan de kopertape, maar ga het ook niet meer opnieuw proberen.

.
Dit geintje heeft bij elkaar toch wel een hoop ergernis en een uur of 8 onderzoek en arbeid gekost maar ja als het werkt is de voldoening groot.
Chris.
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 21 apr 2009 12:16
door pmnztm
Via een dealer vernomen, dat mijn achterruit in 2004 al eens vervangen is.
Ook deze gaat bij mij niet open..
Vanaf wanneer is de achterruit gemodifieerd, zodat bij een nieuwe dit niet meer voorkomt??
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 21 apr 2009 13:24
door staircase
pmnztm schreef:Via een dealer vernomen, dat mijn achterruit in 2004 al eens vervangen is.
Ook deze gaat bij mij niet open..
Vanaf wanneer is de achterruit gemodifieerd, zodat bij een nieuwe dit niet meer voorkomt??
Het is mij niet bekend of er ooit een definitieve oplossing voor gevonden is. Als je op het forum terugzoekt zijn er mensen die al drie of meer ruiten hebben gehad. Het zelf aan te brengen draadje en het nu leverbare kitje bij de Citroen-dealer zijn de meest betrouwbare oplossingen.
Chris
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 21 apr 2009 17:14
door Menno
Mijn ruit heeft sinds enkele weken kuren

, dan weer wel open, dan niet ( meer niet overigens )...
Drukknop is OK, raam heeft al aanpassing t.o.v. het standaard werk
Viel te verwachten is van de ex-limo van Harm ... hahaha

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 21 apr 2009 20:04
door mrvroos
Ook ik heb (weer) zo'n wispelturige ruit.
Vorig jaar gefixt met kopertape op een onderlaag van isolatieband; nu al een paar weken kuren. Leek eerst te zitten in een slechte verbinding tussen twee stukken van de kopertape. Maar nu toch weer "het ene moment wel, dan weer niet".
De aanhouders winnen; dus .. kop op; ook jij Menno!
Gr,
Martin
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 05 mei 2009 21:36
door mrvroos
mrvroos schreef: ... "het ene moment wel, dan weer niet".
Vandaag maar weer eens onderzocht ... geen weerstand gemeten tussen de gele draad en de schakelaar.
Oorzaak: een verbinding tussen twee stukjes kopertape bleek niet in orde. Opnieuw gesoldeerd en ... en opgelost
Zo simpel kan het zijn

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 06 mei 2009 08:50
door Menno

....
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 06 mei 2009 18:41
door mrvroos
Menno schreef:
....
Heb jij het al kunnen vinden en repareren, Menno?
Re: Die kl@&#$%+ achterruit!
Geplaatst: 06 mei 2009 20:00
door Menno
Nog niet in verdiept ...
