Pagina 10 van 16
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 06 nov 2010 15:20
door willy4
in de zekeringskast zie je een kleine stekker bovenaan met twee draden
ik dacht het een blauwe en een witte, de blauwe
er staat een nummer op de draden
en je kunt het testen ook
ik heb de D+ naar een rerlais gebracht
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 14 nov 2011 15:23
door JW-C5
Jalu schreef:Zo heb ik ze ingebouwd:
Lampjes zijn van Philips, goedgekeurd (met RL code in het glas) en schakelen automatisch uit zodra je de normale verlichting inschakelt; inbouwen was echt een peuleschilletje...
Inmiddels heb ik dezelfde DRL's gemonteerd op mijn C5 PH2.
Dat had iets meer voeten in aarde, om twee redenen;
- De houdertjes van deze armatuurtjes konden niet met de kleine schroefjes gemonteerd worden.
Reden is dat je te weinig ruimte hebt om gaatjes te boren en met een schroevendraaier te werken. Het moet dan allemaal onder een hoek van iets van 45 graden gedaan worden.
Om die reden heb ik ze op tussenbusjes-met-inwendige-schroefdraad 6 mm gemonteerd, dan gaat dat wel.
Ik maak daar nog plaatjes van, wordt vervolgd dus
- De aansluiting voor het stadslicht wordt via een Triac geschakeld.
Dat betekent dat er een restspanning op blijft staan als je je stadslicht uitzet in het geval dat je een LED gebruikt voor het stadslicht.
En dat is bij mij het geval, de H6W halogeentjes zijn vervangen door
LED's.
Het gevolg is dat er een weerstandsoverbrugging moest komen, die heb ik gemaakt van 3 stuks 390 Ohm weerstandjes in serie, met een aftakking voor het relais op 1/3. Verbruik daarvan is niks, minder dan 0,2 W.
Nu werkt het goed, zonder die weerstandjes stond het systeem te knipperen.
Groet,
JW
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 14 nov 2011 15:29
door JW-C5
Overigens, hoe het nou zit met dat verhaal over die maximaal 400mm tot de zijkant van de auto is me niet duidelijk.
Bij dit setje zit een plaatje:
Positie DRL's.jpg
Daarbij staat wél die 600 mm vermeld, daar voldoe ik precies aan, maar niet die 400 mm.
Er is wél een minimale afstand gegeven van 40 mm tot de richtingaanwijzers.....
Wie heeft er een verwijzing naar een officieel document, uit de EU regeling dan wel een NL wetsartikel waarin dit vermeld wordt?
Groet,
JW
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 14 nov 2011 16:22
door Kapitein Rob
Ik heb dezelfde Philips-DRL's, op dezelfde manier gemonteerd. Daarbij is de handleiding van Philips gevolgd.
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 15 nov 2011 15:10
door JW-C5
De beloofde plaatjes....
Zó zitten ze gemonteerd, op de bovenste strip van de gril:
IMG_1606.jpg
Als geschreven heb ik dat gedaan mbv tussenbusjes met inwendige schroefdraad M6. Dat gaf me de mogelijkheid om, mbv een malletje, die 6 mm gaatjes te boren in de strip. En dat malletje was nodig omdat je onder een hoek van iets van 30 graden moet boren, zonder malletje loopt de boor dan weg.
De verzinkte busjes zijn ommanteld met krimpkous, zó vallen ze niet op.
Als ze branden ziet het er zó uit:
IMG_1609.jpg
Ze branden als je de motor start, en gaan uit zodra het stadslicht ingeschakeld wordt.
De set heb ik gekocht bij
Amazon.de.
Woensdag besteld en vrijdag in huis
Groet,
JW
PS Inderdaad, m'n voiture heeft een poetsbeurt nodig, da's wel duidelijk als je naar het eerste plaatje kijkt

Re: dagrijlicht
Geplaatst: 15 nov 2011 17:54
door Herman
Bij mijn PH1 bijna net zo, ongeveer duim breed van het nummerbord afstand.

Re: dagrijlicht
Geplaatst: 15 nov 2011 18:41
door Klaverblaadje
Ik had voor mijn Ph2 een prachtige set dagrijlichten gekocht bestemd voor montage op de plaats van de mistlampen.
Het werkte te goed, want ik werd in één week twee keer aangehouden omdat ik zonder noodzaak reed met mijn mistlampen aan.
Met oom agent op de knieën voor de auto om de DRL merkjes te laten zien.
Daarna heb ik ze achter de grill gemonteerd, tot op heden geen problemen, voor de zekerheid trekt ik vóór de APK even de stekker los.

Re: dagrijlicht
Geplaatst: 15 nov 2011 18:59
door JW-C5
....en sindsdien is oom agent niet meer in actie geweest, naar ik begrijp......
Ik was er al bang voor dat zoiets zou kunnen gebeuren, dát was voor mij de reden af te zien van jouw oorspronkelijke oplossing.
Want fraai was die zeker
Groet,
JW
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 16 nov 2011 10:02
door Menno
Jammer dat agenten niet verder nadenken dan de neus lang is ...
Mistlampen kunnen niet branden zonder de andere verlichting, bij DRL precies andersom ...
Jammer, was idd de mooiste oplossing

Re: dagrijlicht
Geplaatst: 16 nov 2011 11:15
door EvilTwin
JW-NHS schreef:Overigens, hoe het nou zit met dat verhaal over die maximaal 400mm tot de zijkant van de auto is me niet duidelijk. Bij dit setje zit een plaatje:
Daarbij staat wél die 600 mm vermeld, daar voldoe ik precies aan, maar niet die 400 mm.
Er is wél een minimale afstand gegeven van 40 mm tot de richtingaanwijzers.....
Wie heeft er een verwijzing naar een officieel document, uit de EU regeling dan wel een NL wetsartikel waarin dit vermeld wordt?
Art 6.2.4
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 28:NL:HTML" onclick="window.open(this.href);return false;
Code: Selecteer alles
6.2.4.1 In de breedterichting: De rand van het zichtbaar vlak in de richting van de referentieas die het verst verwijderd is van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig. De binnenranden van het zichtbaar vlak in de richting van de referentieas moeten ten minste 600 mm van elkaar zijn verwijderd.
Het bijbehorende plaatje is al eerder gepost, pag8 van dit draadje.
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 16 nov 2011 12:07
door Peebee
@Klaverblaadje (e.a.)
snap eigenlijk niet waarom Citroën geen mistlampen op die plaats gemaakt heeft,
zoals op je foto te zien is vind ik het er erg mooi uit zien,
lijkt alsof er in eerste instantie mistlampen gepland / getekend stonden,
zal eens op zoek gaan of ik zoiets kan vinden...

Re: dagrijlicht
Geplaatst: 16 nov 2011 12:09
door Menno
Peebee, daar zitten bij een PH2 de mistlampen hoor ...

Bij een PH1 kun je die van b.v. een Xsara/306 erin freubelen ( als je een beetje handig bent

)

Re: dagrijlicht
Geplaatst: 16 nov 2011 12:38
door JW-C5
@ ET,
Dat artikel slaat op dimlicht, niet op DRL:
6.2 Dimlicht
6.2.1 Aanwezigheid
Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangswagens.
6.2.2 Aantal
Twee.
6.2.3 Installatieschema
Geen bijzonder voorschriften.
6.2.4 Plaats
6.2.4.1 In de breedterichting: De rand van het zichtbaar vlak in de richting van de referentieas die het verst verwijderd is van het middenlangsvlak van het voertuig mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig. De binnenranden van het zichtbaar vlak in de richting van de referentieas moeten ten minste 600 mm van elkaar zijn verwijderd.
Wat verder kijkend is er wel artikel 6.19 Dagrijlicht.
Daarin staat:
6.19.4.1 In de breedterichting: het punt van het zichtbaar vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm bevinden van het punt van de grootste breedte van het voertuig.
Dat is wat anders geformuleerd dan bij het dimlicht, nog wat cryptischer.
Met name dat begrip referentieas maakt dat lastig:
2.11 Onder "referentieas" verstaat men de voor het licht karakteristieke as bepaald door de fabrikant (van het licht) om te dienen als richtingsreferentie (H = 0°, V = 0°) bij fotometrische metingen en plaatsing van het licht op het voertuig
Het blijft dus merkwaardig dat hieraan niet gerefereerd wordt in dat plaatje in de Philips handleiding.
En dat plaatje op pag. 8 van dit draadje munt ook bepaald niet uit in duidelijkheid.
Waarom is dat lijntje van 400 mm niet getrokken tot aan de DRL's, boven of beneden gemonteerd, maar tot de binnenkant van de band?
Groet,
JW
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 16 nov 2011 12:51
door JW-C5
Nog een merkwaardig artikel:
6.19.7 Functionele elektrische schakeling
De dagrijlichten moeten zodanig zijn aangesloten dat zij niet kunnen worden ontstoken tenzij de achterlichten tegelijkertijd worden ontstoken. De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
Dat betekent dat ze alleen mogen branden icm de achterlichten. En dat gebeurt als de stadslichten worden aangezet
Zó wordt dat niet aangesloten....
Groet,
JW
Re: dagrijlicht
Geplaatst: 16 nov 2011 13:07
door EvilTwin
JW-NHS schreef:En dat plaatje op pag. 8 van dit draadje munt ook bepaald niet uit in duidelijkheid.
Waarom is dat lijntje van 400 mm niet getrokken tot aan de DRL's, boven of beneden gemonteerd, maar tot de binnenkant van de band?
De band heeft er niks mee te maken. Die is ~215mm breed. De tekst is idd duidelijker dan de plaat.
Referentie-as slaat volgens mij niet op de lamp, maar op de auto: alle getallen zijn gemeten langs dezelfde referentie-as (y-as). Logisch uiteraard, want meet je niet langs de horizontale as, dan is de grootste breedte van de auto ook ineens sqrt(1,4^2+1,8^2)=2,3m

Ook de lampbreedte zelf moet langs die as gemeten worden, omdat het gaat om het verste punt van het middenvlak.
Stel het DRL is een strip van 150mm.
Zet ze vlak naast de kentekenplaat (570mm), dan heb je 600mm/2=300mm...
+150mm DRL
-> verste punt zit 450mm van het midden
Breedte auto =1800mm/2 =900mm
verschil is 450mm.
Te ver dus van de buitenkant: mag niet. MAW bij een auto van de breedte van een C5 is het altijd de buitenkant die de plaatsing bepaalt, de 600mm minimum haal je nooit.