Pagina 10 van 11
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 27 mei 2017 12:57
door H_H
Heel interessant!! en ik ben erg blij dat het weer over comfort gaat bij Citroen
De “experimenten” met noppen plastiek aan de deuren en vage half automatische schakel bakken zijn wat mij betreft nogal kansloos.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 28 mei 2017 13:23
door Hollywood
Jooster schreef:Ik denk dat die dealer dan niet helemaal bij is. Er is heel veel niet duidelijk, maar als er 1 ding wel duidelijk is, is het dat "de" hydraulische vering zoals we die dus kennen verdwijnt. En wordt vervangen door Progressive Hydraulic Cushions, wat overigens een passief systeem is.
De C5 Aircross, uitgevoerd met de Progressive Hydraulic Cushions, geeft aan dat het systeem productierijp is. Een serieus teken dat de hydropneumatische vering zijn langste tijd gehad heeft. Of deze trend in de vernieuwde C5 wordt doorgetrokken is aannemelijk.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 28 mei 2017 13:26
door Menno
Die langste tijd zit er al op, er worden geen HP Citroëns meer gemaakt

Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 04 jun 2017 11:08
door c5maarten
klikkerdeklik
De allerlaatste!
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 11:04
door roelbouwman
Eigenlijk toch wel een bijzonder vreemde keuze. Het is voor het hogere segment een USP van Citroen. Het systeem is zeer betrouwbaar en alle kennis over het systeem is in ruime mate aanwezig in het dealernetwerk. HP kent in het gebruik geen nadelen, wel een hoop voordelen. Hoogteregeling, zeker bij belading, is een enorme pre van een actief systeem en er zijn genoeg mensen die voor die luxe willen betalen. Dat het systeem wat complexer is en daardoor de auto wat duurder, tja, als dat het argument is om een optie te schrappen dan kun je alles dat niet strict noodzakelijk is wel uit de auto halen.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 11:30
door exroosje
Tja, audi en mercedes schroeven ook luchtvering op hun topmodellen . Dus waarom cit geen HP?
Misschien omdat ze alleen staan en dus de ontwikkelingskosten moeten dragen. Die andere systemen zijn generieker en worden dus kant en klaar afgenomen van een toeleverancier. Dat zie je overal, bv fiat ontwikkelde dan wel de commonrail en multijet, maar "gaf" het aan bosch om het verder te ontwikkelen.
Vw was de enige met pompverstuivers over en stapte er later dan ook van af.
In dat perspectief is er maar beperkt ruimte voor een USP voor een fabrikant - die moet vooral niet te technisch zijn.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 11:49
door roelbouwman
Er hoeft niets ontwikkeld te worden: alles is er al. Het enige dat ik zou doen is e.e.a. wat beter integreren in de bediening. Niets leuker dan een mooie pagina op het multifunctionele display met een plaatje van de auto en de status van de vering op elk wiel, met een leuke slider om rijhoogte te veranderen, de vering stugger of soepeler te maken en het rijgedrag in bochten te beinvloeden.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 12:15
door Jooster
HP is te duur voor high volume markt. Bovendien gebruikt het energie, dus brandstof. Daarmee is het alleen voor een nichemarkt.
Het nieuwe systeem moet deze beide problemen oplossen. Daarmee zou het beter geschikt moeten zijn voor hoge volumes (lees: midden en onderkant van markt).
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 13:27
door exroosje
Er hoeft niets ontwikkeld te worden: alles is er al. Het enige dat ik zou doen is e.e.a. wat beter integreren in de bediening. Niets leuker dan een mooie pagina op het multifunctionele display met een plaatje van de auto en de status van de vering op elk wiel, met een leuke slider om rijhoogte te veranderen, de vering stugger of soepeler te maken en het rijgedrag in bochten te beinvloeden.
Elke technologie moet ontwikkeld worden, ook HP. Dus dat kost geld. Je eigen wensenlijst bewijst dat al.
Bovendien gebruikt het energie, dus brandstof. Daarmee is het alleen voor een nichemarkt.
Dat geldt overigens in nog sterkere mate voor luchtvering....
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 13:54
door roelbouwman
Nonsens. Zullen we dan hydraliek voor een remsysteem ook maar afschaffen. Overbodige luxe.
HP is gewoon af. Alles is uitontwikkeld. Bollen, pompen, besturing, veercilinders, alles is er. Een likje verf over de user interface heeft niets met het ontwikkelen van het veersysteem te maken.
Overigens denk ik dat juist die user interface bij Citroen een beetje een ondergeschoven kindje is. Waar in veel andere auto's een multifunctioneel touch screen al meer geintegreerd is met de basisfuncties van de auto is het bij Citroen nog steeds een strict gescheiden "radio met navigatiesysteem". En configuratie doe je op het "andere" display in de klokken.
Dat is toch niet meer van deze tijd? Ik wil op dat display ook de status van alles dat met de auto te maken heeft kunnen zien. Statistieken over het verbruik met leuke grafiekjes, bediening van allerlei functies van de auto (climate control, verlichtingsinstellingen, positie stoelen, spiegels incl geheugenfuncties, leuke features als valet mode, loggegevens van de laatste ritten, configureren van de auto, informatie over storingen - inclusief diagnose en een knop "maak afspraak". Het hoeft allemaal niet heel complex, maar dit soort leuke functies verkopen wel. En hoe cool is het als je met je telefoon vanaf afstand kan kijken waar je auto staat, hoeveel brandstof je nog hebt en alvast de bestemming voor je volgende afspraak in de navigatie kunt zetten? Het is allemaal niet zo heel complex maar het verkoopt wel, kijk bijvoorbeeld naar Opel die dit laatste al doet.
Citroen zou er goed aan doen om hun marketeers, /en/ hun software engineers eens te laten rijden in andere auto's. Pak eens een keer een recente auto van Ford US of GM. Die doen al 90% van wat ik hierboven noem. Kijk eens naar Tesla, die doet alles wat ik hier noem en nog veel meer.
En wat volgens mij nog veel belangrijker is: elektrisch, elektrisch, elektrisch. Zorg dat je fatsoenlijke elektrische voertuigen gaat ontwikkelen. Als Tesla het kan moeten andere fabrikanten het ook kunnen.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 14:04
door JW-C5
Dat wensenlijstje van jou:
......met een plaatje van de auto en de status van de vering op elk wiel, met een leuke slider om rijhoogte te veranderen, de vering stugger of soepeler te maken en het rijgedrag in bochten te beinvloeden.
vraagt wel degelijk nieuwe investeringen in de HP.
Bij de C6 is AMVAR geïntroduceerd op de HA3+, dat was een kostbaar systeem dat zeker (nog?) niet goed werkte.
En een Activa-achtig systeem zou dan ook ontwikkeld moeten worden voor de HA3+.
Dat oude, analoge systeem van de Xantia is duidelijk achterhaald.
Groet,
JW
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 14:14
door roelbouwman
Het is gewoon de bediening die er nu al is, maar dan met een nieuw likje verf en wat meer feedback. Leuke weergave en bediening op het touchscreen ipv statische knoppen en weergave van de informatie die op het netwerk aanwezig is.
Zomaar een techniek waar jarenlange ontwikkeling inzit bij het grof vuil zetten is een enorme desinvestering. Ook een kleinere niche markt is een markt. En ik vraag me af of het hele high-end segment laten vallen en op middle-of-the-road auto's focussen wel zo'n verstandige strategie is.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 14:28
door Jooster
Dat HP "af" is, is een verbazingwekkende conclusie. Dat lijkt me zeer zeker niet het geval. Op gebied van functionaliteit, betrouwbaarheid, energieverbruik, massa en kosten zijn zijn nog tal van verbeteringen mogelijk.
Het systeem biedt daartoe op onderdelen misschien goede mogelijkheden, maar met name het kostenaspect zal merkbrede inzet tegenhouden. Nostalgie is ingehaald door de realiteit.
Daarnaast is de strategie van Citroen me niet altijd even duidelijk, maar het lijkt er op dat comfort een eigenschap van het merk moet gaan worden, en niet een eigenschap van 1 of 2 duurdere modellen aan de bovenkant. Ik beschouw dat als versterking van het merk Citroen. Die versterking kan niet bereikt worden met HP, maar mogelijk wel met het nieuwe systeem.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 17:19
door H_H
Ik zou Tesla nou niet meteen een toonbeeld van goed ontwikkelde “alles elektronisch” willen noemen. Praat maar eens met brandweer lieden die iemand uit een gecrashte Tesla hebben moeten halen.
Of de zelfrijdende technologie van Tesla, ook niet helemaal feilloos gebleken.
Ik vind trouwens dat comfort altijd al een paradepaardje van Citroën is geweest op alle modellen, Comfort en gebruiksgemak. Bijvoorbeeld het low budget model 2CV, je half uit elkaar kunt halen om even een pic-nic te houden in het veld met stoelen uit de auto etc. En de GS(A), geen bovensegment model maar super comfortabel, volgens sommigen de best geveerde Cit. ooit… En veel gemak qua ruimte en rijden.
Ik ben juist van mening dat ze het concept comfort ernstig aan het loslaten zijn in de huidige modellen en meer op de irrelevante cosmetische tour gaan.
Re: Waar blijft onze vernieuwde C5?
Geplaatst: 06 jun 2017 17:23
door Roman
ik heb altijd gezegd, als mensen die zo hp minded zijn ook elke paar jaar een nieuwe C5 zouden kopen
Dan waren de verkoop aantallen een stuk hoger, en dan was het mss ook nog in produktie geweest.
De realiteit laat echter anders zien voor de marketing lensen van citroen