Pagina 10 van 15

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 29 mei 2010 21:15
door filip
Klaverblaadje schreef: Ik verdenk fabrikanten er wel eens van bewust storingen in te bouwen, technisch kan het heel goed en te bewijzen is het nooit.
Ben daar vrijwel zeker van !!! juist zoals de makers van antivirus programs de virussen zelf verspreiden ;)

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 29 mei 2010 21:16
door Roman
en de farmaceutische industrie.......

;)

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 29 mei 2010 22:26
door filip
Roman schreef:en de farmaceutische industrie.......

;)
yep zelfste gedoe :)

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 29 mei 2010 22:37
door John LeGrand
WackoH schreef:
haraldhovenkamp schreef:Ik heb de C5 nu 1 jaar, en vind dat er wel veel problemen zijn. Gelukkig kleine problemen, maar voorzie dat er grotere problemen gaan komen als de C5 ouder wordt. Het is een super auto, maar er zit wel erg veel electronica in, en als dat stuk gaat, ben je wel aan de beurt.
Tja, de auto heeft al wel 8 jaar in weer en wind gestaan en heeft al zo'n 3500 uur gefunctioneerd (245000 gedeeld door 70 km/h gemiddeld).

Maar er zijn toch genoeg auto,s van 8 jaar waar heel weinig aan is MOETEN doen , zelf of laten doen .
Is geen reden om kapot te gaan of slecht functioneren :smt203
Er staan er hier al van een jaar of minder op met problemen , :!: geeft toch te denken .
Feit is dat het niet de duurste wagens zijn,hoewel de dealers dat wel denken :!:

Zag hier pas nog een C5 met 320.000 km voor ca 3000 euro van 9 jaar oud zelfs /
Kom daar mee bij een dealer en hij geeft 750 als je geluk hebt , teveel verschil vind ik(dwaal wel wat af ,maar ja ;) :lol: ;)

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 31 mei 2010 13:31
door exroosje
Ik weet niet of ze bewust dingen inbouwen om stuk te laten gaan, wel besparen ze bewust op onderdelen bij de inkoop met dit gevolg. En als het dan te erg wordt en ze zelf er last van krijgen grijpen ze pas in. Bv de bobines van de V6 die pas na 6 jaar een ander type kregen.
Maar zo had volvo ook een te goedkoop ingekocht gasklep huis wat massaal kapot ging doordat er sleepcontacten waren gebruikt ipv draaipotten. Gevolg: na een paar jaar allemal kpot. En vrolijk zelfde onderdeel opnieuw plaatsen....


Dat een electronica printplaat na 10 jaar stukgaat zal helaas tot geen enkele consideratie bij een fabrikant leiden, dat is ruim op de levensduur.

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 31 mei 2010 14:04
door Klaverblaadje
exroosje schreef:Ik weet niet of ze bewust dingen inbouwen om stuk te laten gaan, wel besparen ze bewust op onderdelen bij de inkoop met dit gevolg.
In de tijd dat ik voor Renault werkte (70-72) hadden ze in Parijs een afdeling die elk onderdeel van een auto kitisch bekeek.

Ze wisten precies hoe lang de levensduur was, hoe vaak het stuk ging, welk percentage al in de garantieperiode de geest gaf enz.

Er werd naar gestreefd om bij elke verkochte Renault met beurten om de 10.000km een bepaald bedrag aan onderdelen per jaar/ per 10 jaar te verwerken.
De dealer werd daarmee ook voor het blok gezet, om zijn bonus te halen moest hij gewoon dat bedrag aan onderdelen omzetten.

Duidelijk merkbaar was dat bepaalde onderdelen die nooit stuk gingen een ander onderdeelnummer kregen en dan plotseling problemen vertoonden, zoals dynamo's, starters, waterpompen.
Remvoeringen die op nieuwe auto's ineens een mm dunner waren en korter meegingen.

Ik weet niet of dit tegenwoordig nog mogelijk zou zijn, of dat fabrieken alleen maar op prijs inkopen.

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 31 mei 2010 23:03
door jpiek
Gelukkig doen ze dat niet meer, ze stoppen er nu gewoon zulke slechte onderdelen in dat er vanzelf vanalles kapot gaat... :lol:

Scheelt ook weer de kosten van een extra afdeling :roll:

maar als dat waar is is dat je reinste klantverlakkerij :evil:

(niet dat dat ongewoon is in deze wereld...)

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 01 jun 2010 09:41
door exroosje
Niet uniek voor de autoindustrie overigens
Wel eens een inktjet printer gekocht? Tegenwoordig met aparte cartridges voor nieuwe aanschaf met een beperkte inktvoorrraad.

Voor zover ik weet komen dit soort praktijken in automotive (nog) niet voor.

Overigens, als een fabrikant alles overengineerd, wordt een auto erg duur. Het is niet zo dat PSA woekerwinsten maakt op hun auto's (immers, de cijfers zijn redelijk slecht zelfs) . Dus als alle onderdelen beter / duurder werden zou de auto zich uit de markt prijzen.

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 01 jun 2010 10:36
door Klaverblaadje
exroosje schreef:Niet uniek voor de autoindustrie overigens
Wel eens een inktjet printer gekocht?
Ik heb jarenlang de goedkoopste Epson printers gebruikt. (€ 20-30)

Die werken perfect en de inktcassettes zijn ook de goedkoopste op de markt.

Alleen stopt de printer er op zekere dag mee zonder dat daar een aanleiding voor is of dat er een storingsmelding is.

De enige vermelding is, dat de printer toe is aan een servicebeurt.

Als je dan contact opneemt met Epson kost die beurt inclusief verzenden net zoveel als 3 a 4 nieuwe printers.

Bij een vriend van mij waren die printers en de kosten voor rekening van de firma.
Hij heeft er één opgestuurd en alle schroefjes en onderdelen gemerkt met een UV stift.

Er bleek niets gedaan te zijn aan de printer, de inktcassettes, schroefjes, kleppen alles zat nog onaangeroerd op z´n plek.
Alleen de stroom en de USB was aangesloten om de (elektronische) blokkade op te heffen.
:smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017 :smt017

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 01 jun 2010 23:01
door jpiek
Hence, er is alleen een resetcommando naar de printer gestuurd...
Is wel kassa :shock:

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 02 jun 2010 11:27
door EvilTwin
Klaverblaadje schreef:In de tijd dat ik voor Renault werkte (70-72) hadden ze in Parijs een afdeling die elk onderdeel van een auto kitisch bekeek.
Toen gaf men volgens mij nog maximaal 6mnd garantie op een nieuwe auto. :smt023

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 02 jun 2010 11:56
door Klaverblaadje
EvilTwin schreef:
Klaverblaadje schreef:In de tijd dat ik voor Renault werkte (70-72) hadden ze in Parijs een afdeling die elk onderdeel van een auto kitisch bekeek.
Toen gaf men volgens mij nog maximaal 6mnd garantie op een nieuwe auto. :smt023
Ik werkte op de vrachtwagenafdeling, en zelfs daar gaf men maar maximaal 6 maanden of 10.000km, wat het eerste werd bereikt.

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 02 jun 2010 16:17
door EvilTwin
ouch. ik dacht het al van die 10dkm, maar durfde het niet eens te zeggen...

Ik meen dat de DS vanaf 1955 een garantie had van 3maanden, maar dat auto's toen nog vaak zonder garantie kwamen. :shock:

Dat scheelt natuurlijk in de kosten die je als fabrikant moet incalculeren voor herstel, maar net zoals nu moest men ook toen voorzichtig zijn met de reputatie bij het introduceren van nieuwe technologie.

Re: De meest voorkomende kwaaltjes ??

Geplaatst: 02 jun 2010 19:10
door Klaverblaadje
EvilTwin schreef:Ik meen dat de DS vanaf 1955 een garantie had van 3maanden, maar dat auto's toen nog vaak zonder garantie kwamen. :shock:
Garantie is pas in de 50er jaren ingevoerd.

Voor die tijd kocht je een auto van de dealer en je inspecteerde die auto op fouten.

Als je tevreden was tekende je voor de "mise en main", ofwel de overgave in de hand.

Dit is een Franse term die sloeg op de verkoop en overgave van paarden.

Als er later een probleem was, dan was dat ook jouw probleem en niet het probleem van de dealer.

De auto was in goede staat aan jou overgegeven en hij is bij jou stuk gegaan, jij als berijder had hem stuk gemaakt en niet de dealer! :shock:

(Het paard was bij jou ziek geworden)

Voor de aardigheid: Eigenaardigheden, eigen aardigheden

Geplaatst: 18 aug 2010 10:41
door Franse Slag
Hallo ervaren, enthousiaste en ongetwijfeld verstokte :smt190 C5 eigenaren en bestuurders,

Nieuw in de wereld van Citroën, net eigenaar van een C5 heb ik met plezier rondgeneusd op dit forum. Naast een hoop enthousiaste en tevreden verhalen zitten er af en toe wat mindere berichten en opmerkingen tussen, die dan altijd afgedaan worden als een soort vanzelfsprekendheid :smt203 , alsof ze erbij horen. Ik ben benieuwd naar de 'nukken' van de Citroën in z'n algemeen, de C5 en dan de Tourer, Dieselversie in het bijzonder.

Is bijvoorbeeld de lichtheid waarmee mijn C5 stuurt in vergelijking met de 406, die ik lekker door de bochten heen kon trekken :lol:, zoiets?

Ik wacht af en huiver ...... Fr.S.