Pagina 90 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 dec 2015 08:03
door Biedzjee
Nu willen we natuurlijk wel foto's! (maar dan in een ander draadje)
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 dec 2015 09:16
door GSPallas
un_vrai_break schreef:Peter, bedankt voor je positieve reactie........
...... ik wil heel graag positief voor je zijn, maar dan niet in in dit draadje; ondanks alle ellende die ik met de C5 1.6THP heb gehad is het verreweg mijn fijnste en mooiste auto ooit geweest, ook fijner dan de nieuwe DS5 die ik nu rijd.
Maar, zoals ik vorige week in mijn eigen draadje heb gemeld, is bij mijn C5 een klein jaar geleden alles (grotendeels onder coulance) hersteld maar bleek bij inruil 2 weken geleden dat alles weer helemaal mis was. (opgerekte ketting, olielekkage bij de kleppen, ernstige interne vervuiling), dit dus na een jaar en ca. 20.000km, herstelkosten € 2000,-. Nu zou ik dat normaal niet zo erg vinden, mist je dan weer een jaar of 4 - 5 vooruit kunt, maar dat was dus niet het geval.
....... maar goed, geniet van je C5, het blijft ondanks alles een fantastische automobiel!

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 dec 2015 20:36
door This Game
Net na 30k was ik ook aan de beurt, maar ben inmiddels 110k verder. Dacht onlangs dat het schokken bij lage toerentallen ook een thp eigenschap was, maar het begon bij bijvullen van de olie met de 2de helft van een liter Total ineo MC3 5w30 (gekocht omdat ze geen ECS hadden). Bij de garage geweest en die konden niets voelen bij warme motor of uitlezen en nu na weer een halve liter andere meer dan half zo dure 5w30 is het zo goed als over.
Dus tip de (mijn) THP lust geen MC3.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 mar 2016 15:12
door robb
Voor de verslaglegging een update:
twee weken geleden was ineens al het vermogen weg, de auto trok voor geen meter, kwam moeizaam op snelheid; ik denk dat een 2CV mij er makkelijk uit zou rijden.
Maar de motor liep regelmatig en er werd geen storing gemeld.
Toch meteen een afspraak gemaakt (beurt zat eraan te komen).
De oorzaak van het ongemak blijkt een weggeblazen (let op: ik rijd rustig) pakking tussen de turbo en uitlaat te zijn.
Een dag en een kleine 200 euro later loopt de motor weer zoals dat hoort.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 mar 2016 15:23
door Menno
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 aug 2016 12:58
door visafrank
Helaas hoor ik ook tot die cliënten met een THP probleemmotor.
mijn C5 THP automaat 6bak geleverd januari 2011 heeft al een nieuwe kettingspanner distributie , benzinepomp, eerste deel uitlaat (flexibele stuk) gehad , waarna diverse keren motorstoringssignaal. Oorzaak niet te vinden. Uiteindelijk afgelopen mei in Oostenrijk: turbo kapot olielekkage kleppendeksel . reparatie 2900 euro. Totale kosten motorgerelateerde reparatie nu plm 4400 euro. niets onder coulance. 2,5 maanden later totale stilstand in Italie. repatriering naar NL, reparatie 1600 euro , olielekkage , timing distributie bijgesteld inwendige vervuiling inlaatkleppen gereinigd. Momenteel klacht bij Citroen NL neergelegd. (men wil slechts 500 euro coulance betalen)
Vraag: welke aanpassingen hadden er nog meer moeten gebeuren dan de andere kettingspanner voor de distributie? Is vervuiling gevolg van ontregelde kleptiming tgv het bouwtype THP motor? (slappe distributieketting , of juist door directe inspuiting, geen reiniging door benzinedamp van het inlaattraject) ? Hoe is te zien voor de klant of de motor vervuilt? Zou regelmatig ver doortrekken in de versnellingen helpen?
Is er een richtlijn voor behandeling van deze schades door citroen of een samenvattend register (tros-radar is alweer ruim 3 jaar geleden) , het lijkt dat coulance bij het zelfde probleem door citroen zeer verschillend wordt afgehandeld.
Is het mogelijk een ander type motor (2,0i uit eerste C5ph3) of een ruilmotor van latere datum te monteren en zou dat het probleem oplossen?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 aug 2016 16:14
door GSPallas
Heb je hem zelf nieuw aangeschaft? Want ik denk dat daar het grootste verschil in de coulance regeling zit.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 aug 2016 19:04
door Citroenfan39
Is het mogelijk een ander type motor (2,0i uit eerste C5ph3) of een ruilmotor van latere datum te monteren en zou dat het probleem oplossen?
Lijkt me niet dat het mogelijk is een 1.6 THP te vervangen door een 2.0i. Dan zit je met een andere kabelboom. Hetzelfde type motor van een latere datum zal wel gaan maar de vraag is dan of je met die motor niet opnieuw tegen dezelfde problemen gaat aanlopen. Iedere THP namelijk en dan vooral de 155 pk versie geeft er op den duur gewoon de brui aan. Ook die uit de recentere bouwjaren.
Een bevriende monteur vertelde mij laatst dat als je de 100.000km haalt met een THP motor je blij mag zijn. Om die kilometerstand te bereiken zijn dan ondertussen sowieso al de ketting inclusief spanners vervangen en met een beetje pech ook je turbo. Tegen de interne vervuiling in het blok doe je ook niets tegen. Ook niet regelmatig ver doortrekken in de toeren. Het is inherent aan de constructie van de motor.
Om problemen te voorkomen kun je maar 1 ding doen en dat is bij de aanschaf van een auto een zo groot mogelijke boog om auto's maken die voorzien zijn van deze motor.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 aug 2016 19:16
door P+M
Mmmm, dus alleen de eerste eigenaar komt in aanmerking? Voelt als een makkelijk excuus voor CN om onder hun verantwoordelijkheiduit te komen.
Vraagje: zijn er hier op het forum positieve uitzonderingen op de bovengenoemde "100000km regel"?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 18 aug 2016 14:27
door exroosje
Bij mij is vorig jaar de ketting bij 120000 voor de 2e keer vervangen onder coulance.
Toen er bij 150000 weer problemen waren is de ketting opnieuw gecontroleerd / afgesteld (onder garantie).
Maar die was volgens de dealer goed (cit ams). En alles was schoon.
Erger was dat hij toch onregelmatig bleef lopen. Vervangen van de benzinepomp (inmiddels ook de 2e keer) bracht daar verbetering in maar nog steeds niet 100%
Toen wisten ze het eigenlijk ook niet meer. Cit ams heeft uiteindelijk dan maar een flesje reiniger erin gestopt en mij nog eentje meegegeven en ik ben er mee op vakantie gegaan. Na 1000km werd het echter duidelijk beter (ik had de hoop al opgegeven).
Het is duidelijk niet zo dat ze me er mee hebben laten zitten. Het is wel belachelijk dat alles wat aan die motor zit er na enige tijd gewoon mee ophoudt. En dat het erg lastig is die motoren helemaal goed te krijgen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 aug 2016 10:22
door This Game
Zit inmiddels over de 160.000 en nu tijdens vakantie 2x emissie storing met volle belading en bij 6% stijging met 130 in de 6.
Terug ging die in noodloop en dat bleef na kort herstarten ook. Niet zo fijn op de autobahn dat je soms in de 3 de toeren het rode gebied in draait om gewoon met het verkeer mee te kunnen. Na een uurtje thuis uit staan was het lampje nog wel aan maar leek de turbo wel weer gewoon mee te doen.
Kijken of de dealer binnenkort tijd heeft wanneer ik ook tijd heb. Anders wellicht even langs bij JO omdat ik toch de bak eens wil laten spoelen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 aug 2016 20:18
door exroosje
Bleef ie in de 3 hangen?
Dat is een storing van de automaat.
Een generiek bluetooth OBD dingetje wil dan soms wonderen doen. Kost een tientje op ebay.
Vorige vakantie met de automaat storing en vastzetten in de 3 ; na wissen konden we wel naar huis rijden in een normale versnelling. Deze vakantie veroorzaakte een of andere storing tijdens starten dat de airco niet meer wilde aanslaan. Erg irritant in toscane...
Wissen van de storingen heeft in beide gevallen het acute probleem verholpen . Daarna automaat geflushed, deze keer moeten we nog bij cit laten uitlezen wat er nou aan de hand was. OBD gaf nl een generieke storingscode 00000
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 aug 2016 22:09
door Biedzjee
This Game, je hebt wel een mooi verbruik (als dat actueel is). De mijne doet 11.9 km/l, maar bij een vakantieritje van iets meer dan 700km van huis naar midden-Frankrijk met een caravan van 1000kg (snelheid zo'n 85-95km) kwam het verbruik op zo'n 7 km/l. Het totale verbruik tijdens de vakantie (2230 km, 1450 km met caravan) kwam op 9 km/l.
Overigens ik las pas een vraag (in dit topic) over de kilometerstanden van THP-motoren. Als je op marktplaats kijkt staan er best wat met kilometerstanden van 170 dkm tot 200 dkm. Maar ja, daar moeten we maar geen statistiek op bedrijven.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 aug 2016 22:20
door This Game
Het verbruik is wat gestegen door de extra drukte op de A8 doordat de Velsertunnel al een tijdje dicht is. Daarvoor was het zelfs 14.7 (ik mis een paar tankbeurten nog van afgelopen weken). Is geen tourer wat een paar honderd kg scheelt en rij woon-werk 2x 100 km op de A1 tegen files in, dus dat scheelt ook.
Nee, zat niet vast in de 3 maar in de 4 en hoger hield ik berg op geen snelheid vast of tenminste kon niet accelereren. Wel eens gehad in de 407 in de file op de Antwerpse ring terug van vakantie. Gelukkig wel met 2.0 hdi dus optrekken ging nog best redelijk. Dat was na een afkoelpauze en herstart ook over.
Nu was het net alsof de turbo niks deed en we op half vermogen en begrensd op 130 naar huis kropen. Kreeg ook commentaar van de achterbank dat we geen bekeuring moesten krijgen, omdat aan de motor toeren te horen ik aan het racen was, terwijl ik in 4 probeerde de 120 te halen.
En dat alles net nu we besloten hadden nog minstens 2-3 jaar door te rijden tot over de 250.000 of zolang het economisch verantwoordbaar is.

Ik ga eens kijken naar een obd dongeltje.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 sep 2016 08:06
door wv381
Hallo medeforummers,
Ik ben op zoek naar een C5,en heb dit topic en andere bronnen geraadpleegd.
De C5 die ik wil aanschaffen heeft 163000 km ervaring,en na het zoeken op "problemen 1.6 thp opgelost" kwam ik dit bedrijf tegen.
http://www.technischservicecenter.nl/pr ... p-motoren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn,voor dat geld de problemen voorgoed opgelost....
Is er iemand die hier ervaringen mee heeft,?
Gr Willem