Pagina 85 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 18 aug 2015 10:05
door tafkap72
BJG schreef:Er betaat het idee dat 0W30 inderdaad positief effect heeft op de vervuiling
Heeft een frequentere oliewissel dan ook niet een positief effect?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 18 aug 2015 11:00
door exroosje
c5jan schreef:Dit en alle ervaringen lezende, is de conclusie "dit type motor vermijden als de pest" terecht of is daar nog een klein beetje nuance in aan te brengen?
Ik heb nog geen duidelijke lijn kunnen ontdekken tussen vóór en na de "definitieve fix "?
Ben enerzijds wel geïnteresseerd in een moderne motor maar anderzijds verlang ik terug naar m'n BX diesel die zo betrouwbaar was als een hamer....
Definitieve fixen bestaan niet... Overigens moderne diesels zijn ook gevoeliger als de BX- diesel directe inspuiting en common rail heeft ook een set issues geïntroduceerd die vaker voorkomen als vroeger. En ook een turbo is een ding wat kapot kan gaan - wel heeft een diesel turbo het relatief makkelijker omdat de uitlaatgassen van een diesel minder heet zijn.

Het is met de THP denk ik eerder een zaak goed op te letten dat als je aan de beurt komt je in elk geval niet iets gedaan hebt waardoor je coulance kwijtraakt. Zoals tunen, onderhoud verwaarlozen etc. Zoals al eerder gemeld heeft NL meer issues dan andere landen. Flink doortrappen af en toe zal helpen.

De ketting en spanners hebben modificaties ondergaan.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 18 aug 2015 11:37
door c5jan
Maar dat betekent nog steeds een financiële strop zodra het ding uit garantie is.
Op de 2e hands markt onverkoopbaar dus, of voor een fractie boven de oudijzer prijs.
Jong rijden /jong verkopen of helemaal niet aan beginnen vrees ik hier toch in te lezen.

De 2.0 HDI diesels benaderen de betrouwbaarheid van een BX diesel aardig in mijn ervaring, ondanks de complexiteit. En het onderhouds interval maakt het een redelijk voordelig berijdbare motor. Dat er wat Duitse onderdelen sneuvelen, ok. Bij de BX moest ik ook rond de 2.5 ton verstuivers en gloeiers vervangen.

Maar eenzelfde slag naar moderniteit en betrouwbaarheid kan ik in de benzine stokers nog niet vinden.
Ik ben me aan het oriënteren dus sta open voor alle op en aanmerkingen op mijn misschien wat te negatieve indruk...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 18 aug 2015 13:18
door tafkap72
Om nuance in de discussie te brengen, ik lees ook heel veel problemen met hortende, stotende, onregelmatige lopende en wegvallend vermogen van de o zo betrouwbare 2 liters.

Ik heb 4 weken een twee liter uit 2009 gehad die dit deed, die de dealer teruggenomen heeft omdat ze niet tot een goede (lees betaalbare) oplossing van het probleem konden komen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 18 aug 2015 13:33
door Kapitein Rob
c5jan schreef:Ik ben me aan het oriënteren dus sta open voor alle op en aanmerkingen op mijn misschien wat te negatieve indruk...
Ik dacht dat je je huidige pas kort hebt? Toch een andere?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 18 aug 2015 14:31
door c5jan
Ik wil er op tijd bij zijn als het snoepje van de week zich aandient...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 19 aug 2015 22:29
door Citroenfan39
Zoals al eerder gemeld heeft NL meer issues dan andere landen. Flink doortrappen af en toe zal helpen.
Dat wij in NL veel meer issues hebben met het THP blok zal eerder liggen aan het feit dat in NL het percentage benzinemotoren veel groter is dan in de ons omringende landen dan aan het feit dat je hier in NL niet kunt doortrappen.
Kijk maar ééns in Duitsland, België en Frankrijk. Daar vind je gebruikt nauwelijks een C5 THP. Je komt er voornamelijk alleen maar diesels tegen hetgeen natuurlijk logisch is omdat zij geen torenhoge houderschapsbelasting hoeven te betalen voor hun dieselauto en de dieselprijzen op hetzelfde niveau liggen als hier in NL. Lekker voordelig rijden dus.
Vraag me trouwens af of "doortrappen" daadwerkelijk bevorderlijk is voor de algehele levensduur van de motor. Een motor, en zeker een motor in een dure auto als een C5, dient gewoon heel te blijven bij een normale rijstijl en normaal gebruik. Ook bij korte afstandjes en ook als de oliewissel ééns een keer een paar duizend kilometer later plaatsvindt.
Ik kom van oorsprong uit een Honda Accord 2 liter. Dat ding werd gewoon gebruikt waarvoor hij gemaakt was. Korte afstandjes, lange afstanden, soms weleens 40tkm met dezelfde olie rondgetuft en als ik haast had niet altijd netjes warmgereden. Bij 3 ton op de teller verbruikte het blok nog geen druppel olie en echt geen cent aan onkosten gehad. Kijk, zo maak je dus motoren!
Had PSA maar een alliantie gesloten met een Japans merk voor de levering van benzineblokken denk ik dan. Daar hadden ze beter aan gedaan dan die BMW meuk uit Duitsland erin te lepelen. :smt089

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 aug 2015 00:22
door Kapitein Rob
Voor die twee laatste zinnen kan ik veel sympathie opbrengen :smt023 (zonder daarmee iets te zeggen over de daarvoor staande tekst..... ;) ).

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 aug 2015 19:19
door Roman
Ik ook.. :smt203

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 aug 2015 20:13
door exroosje
Voor wat betreft Duitsland klopt dat verhaal niet. Daar worden wel degelijk veel benzine modellen verkocht.

Frankrijk en Belgie zijn inderdaaad echte diesellanden. net als Italie en Spanje.

In Duitsland zit ook ergens een extra heffing op diesel modellen vermoed ik.

1.6THP

Geplaatst: 20 aug 2015 22:06
door Menno
Zoveel "gestraft" als hier word je iig niet .... ( in geen verhouding )

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 aug 2015 22:13
door BJG
exroosje schreef:
In Duitsland zit ook ergens een extra heffing op diesel modellen vermoed ik.
Je betaalt iig wegenbelasting naar uitstootnorm

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 21 aug 2015 14:28
door Kapitein Rob
Motorrijtuigenbelasting in Duitsland. € 248,-/jaar (in NL € 1.856,-/jaar; leeggewicht 1730 kg)
Ik heb hier de gegevens ingevuld van een nieuwe C5 Tourer BlueHDiStop&StartEAT6 (je wilt tenslotte niet kinderachtig doen met je nieuwe C5 ;) )
Omdat ik geen benzinevariant van deze C5 vindt heb ik er een 2-ltr benzinemotor naast gezet ( VW Passat 2.0 TSI BleuMotion met 6 versnellingen: € 134,-/jaar (in NL € 980,- (kan geen gewicht vinden maar neem die 1730 kg van de C5 hiervoor)).

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 21 aug 2015 14:49
door MichielC5
Tja, je kunt knarsetandend blijven kijken naar de prijzen van auto's, wegenbelasting en zelfs scheermesjes (ga die maar een vergelijken in NL en D...... :evil: :evil: :evil: )

Het punt is dat D een beleid voert van "Rijke burger, arme overheid" en Nederland het tegenovergestelde. In Duitsland gaat men er veel meer vanuit dat een goed draaiende economie uiteindelijk gunstig is voor zowel burger als overheid en dat de inkomsten dan voor beide partijen omhoog gaan.

Of dat een goed beleid is.....Geen idee, ik ben geen econoom maar Duitsland was al veel eerder uit de crisis en is al jarenlang de economische motor van Europa.
De Nederlandse overheid is verslaafd aan belastinginkomsten en moet kunstmatig aan het fiscale infuus blijven.

De Noren hebben het nog beter gedaan: de inkomsten van de delftstoffen worden veelal opgepot voor later.....Zodra het aardgas en de aardolie op is in NL hebben wij een probleem.

En wat betreft die scheermesjes: 24 stuks kosten hier in NL 119,94. In D kocht ik ze (geen aanbieding) voor 41,85. Kan iemand mij uitleggen waarom dat meer dan 78 (!!!) euro scheelt?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 21 aug 2015 14:55
door Menno
Ik heb ze in Italie gekocht, was ook aangenaam verbaast , maar dat heeft weinig meer van doen met THP problemen denk ik :oops: :lol:


;)