Pagina 83 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 07 jul 2015 11:25
door exroosje
Duidelijk. Dan was het een sales pitch.
Overigens dat wegspoelen door een injector, die heeft VAG intussen weer geïntroduceerd toch?
Een gemodificeerde flashlube installatie die klepreiniger druppelt zou wonderen kunnen doen....
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 07 jul 2015 13:59
door BJG
Klopt, de nieuwe 18TFSI motoren draaien weer gedeeltelijk op indirecte inspuiting, bij deellast en stationair. Dit doet Lexus ook. Men zegt dat de mengselvorming onder deze omstandigheden beter gaat met indirecte injectie.
Ik denk zelf dat er anders niet kan worden voldaan aan de NOx uitstoot, die bij directe injectie erg hoog is.
Een soort van flashlube installatie zou mogelijk uitkomst kunnen bieden, alleen verwacht ik dat er behoorlijk wat vloeistof doorheen moet om de boel schoon te houden.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 07 jul 2015 22:34
door exroosje
Nou ik heb mijn auto weer terug. Reiniging, ketting en turbo gedaan.
Eerste 2 coulance, turbo eigen kosten.
Ik had gehoopt dat ze weer als de brandweer zou gaan, maar dat viel eigenlijk wel tegen. Wel loopt ie prima, maar wat extra turbodruk had ik merkbaarder verwacht.
Op de rekening staat ook additief THP, wat is dat?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 07 jul 2015 22:42
door JW-C5
BJG schreef:Klopt, de nieuwe 18TFSI motoren draaien weer gedeeltelijk op indirecte inspuiting, .....
In de nieuwe AMS las ik dat ook de 6 liter W12 motor die in de nieuwe Bentley SUV gemonteerd wordt voorzien is van zowel directe als indirecte inspuiting
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 07 jul 2015 22:43
door BJG
Dat hoort bij de reiniging en wordt in de tank gedaan.
1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 07 jul 2015 22:50
door tafkap72
@ex-roosje, eerste ketting vervanging en eerste reiniging.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 20 jul 2015 22:54
door giovanni
Dag, net lid geworden en al heel wat pagina gelezen over het thp blok
Kwam niet direct mijn gezochte antwoord tegen.
Dus vraag ik het maar gewoon.
Na anderhalf jaar tourer rijden is na 66.000 km mijn blok ook toe aan reiniging en nieuwe ketting etc. Auto is van dec 2009. Had alleen last van het bekende rammeltje bij een koude start. Garage houder (geen dealer) biedt coulance. Maar Is er vanuit citroen nl ook nog een regeling waardoor ze je tegemoet komen in de kosten?
Zodra ik internet af zocht kwam ik direct de uitzending van TrosRadar tegen van mrt 2012. Betreft dus een constructie fout. Nooit wat van gemerkt. Vind het een fijne auto en hij rijdt ook lekker!
Wie kan mij verder van info voorzien.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 21 jul 2015 14:53
door GSPallas
Citroën geeft bij mijn weten alleen coulance als de wagen conform de voorschriften bij een Citroëndealer is onderhouden; Bij mij is vorige jaar alles onder volledige coulance vervangen (wagen van 2011 met toen ca. 90.000km op de teller).
Wellicht laat je je (non C-)delaer met Citroën contact opnemen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 21 jul 2015 23:06
door giovanni
Dank voor het snelle antwoord.
Heb via de mail contact gelegd met Citroën Nederland.
Netjes bericht ontvangen van de klantenservice.
Ze vroegen om aanvullende gegevens zoals kenteken, garagehouder etc.
so far, so good.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 jul 2015 16:34
door rob beaufort
Hoe zit het nou toch met die thp?
Gezien het aantal kilometers dat we nog rijden lijkt een diesel, niet meer echt nodig te zijn, Mijn vrouw kwam enthousiast aan met een 1.6 thp en de hersenen die ik nog over heb, sloegen op tilt. Spontane noodloop is nu niet bepaald gewenst, Zeker nietna mijn ziekenhuisellende wil mijn vrouw graag een betrouwbare auto. En mijn dochter van 18 jr heeft net haar rijbewijs In het tvprogramma Kassa: [url][/url]/archief/detail/aflevering/05-03-2012/problemen-met-turbomotor/, vertelde een mevrouw van peugeot dat in ieder geval voor Peugeot het probleem opgelost zou worden en dat deze problemen na 2010 niet meer voorkwamen. Nu behoren peugeot en ciytroen tot de psa groep, maar geldt die oplossing dan ook voor citroen. In kassa laten ze trouwens een distributieketting zien dat verdomd veel op een fietsketting leek. genoeg gemopperd.
Hezien ons budget zouden we uitkomen op een C5 uit pakweg 2010.
Ik heb de volgende vragen:
Heeft citroen een soort van terugroepactie gedaan en/of modificaties doorgevoerd.
Hoe weet ik dat een thp die modificatie heeft.
Kan alleen een citroendealer zo’n distributieketting vervangen/modificatie doorvoeren en is daar een speciale code(registratie voor, of is is deze modificatie ook beschikbaar voor de handige harrie en kan de verkoper wel van alles roepen. Zijn er nog andere specifieke dingen waar ik bij een 1.6 thp tourer op moet letten?. Heb het draadje in faq al gelezen en weet wel ongeveer hoe ik een auto moet nalopen
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 jul 2015 17:20
door tafkap72
Er is geen terugroepactie geweest, de problemen worden op basis van coulance per geval opgelost.
Voor beide grote problemen is een oplossing:
1. distributieketting rekt op. Dat wordt verholpen met een wissel door een gemodificeerde set. Volgens mij is er geen garantie dat het nooit weer terugkomt, maar dat geldt voor alles.
2. vervuiling directe inspuiting. Dit wordt verholpen door een kleppenreiniging, volgens mij kan dit ook terugkomen. Maar advies is momenteel niet teveel "nieuw" rijden en de motor met hogere toerentallen berijden. De THP nodigt uit tot zuinig rijden en lage toerentallen, maar daarmee loop je wel het risico tot verontreiniging van de kleppen.
Verder is het een heel fijne motor, die heel goed in de C5 past.
Amerikaans filmpje met kettingwissel op de Mini THP (zelfde motor)
https://www.youtube.com/watch?v=u6E_BBV_REs" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij hebben de sommige dealers voor de reiniging dit. Hoeft het kleppendeksel niet los.
https://www.youtube.com/watch?v=hHOK7nzt5YE" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 jul 2015 23:38
door rob beaufort
dank je tafkap. Helder filmpje ook.Goed om het geluid even te horen. zondr enige voorkennis zou ik hditook al een schokkend geluid vinden, maar nu is duidelijk wat de achtergrond is
Weet iemand stiekem dat als als erop een nota van een citroendealer staat "distributieketting vervangen dat er een bepaalde code bij staat voor deen gemodificeerde db?Ik heb echt weinig trek in db-ellende
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jul 2015 07:22
door Maarten
Het zou voor mij een reden zijn om de THP te laten staan, persoonlijk.
Daarmee niet gezegd hebbende dat
elke THP problemen veroorzaakt. Maar het zijn er wel veel.
En coulance of niet, het geeft altijd gedoe.
De 'conventionele' 2.0 benzine is betrouwbaarder, maar wel iets minder modern/zuinig/pittig.
Het blijft altijd een keuze

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jul 2015 09:22
door tafkap72
Tja, ik heb 4 weken een 2 liter gehad die door de dealer is teruggenomen met een onoverkomelijk motorisch probleem... Er zijn legio (echt heel veel) THP's op de weg momenteel. Het blok ligt in elke model van PSA, tezamen met de mini's van BMW. Ik vind dit blok veel beter passen in de C5 dan de 2 liter, maar goed ik zie wel waar ons schip strand.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jul 2015 09:45
door arendonk
Die 2 liter is over het algemeen erg betrouwbaar, maar hij doet al mee sinds de Xantia tijd. Niet echt state of the art zoals een THP.
Maarten schreef:De 'conventionele' 2.0 benzine is betrouwbaarder, maar wel iets minder modern/zuinig/pittig.
Vergeet niet dat een 2 liter veel toeren maakt en daarmee behoorlijk lawaaierig is. Ik heb geluidswerende ruiten erin (voor zover dat helpt), maar dan nog is het behoorlijk hard. Soms best irritant.