Pagina 82 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jun 2015 01:25
door gerben
Volgens mijn dealer heeft mijn C5 uit 2011 een modificatie gehad waardoor het ketting probleem niet meer voor zou komen. Ik heb hem gekocht met 50000 km. Het rijdt geweldig en merk ook niets vreemds. Wanneer moet ik mij ongerust gaan maken.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jun 2015 15:20
door BJG
Pas als hij gaat inhouden of vermogensverlies heeft

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jun 2015 15:28
door tafkap72
Da's van de vervuiling, anders hoor je de distributieketting ratelen. Verhaal van de modificatie is een algemeen verhaal, maar volgens mij geen garantie of het terugkomt. gewoon rijden, je merkt het vanzelf.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 30 jun 2015 22:42
door robb
Er gaat de laatste tijd heel wat olie door. We hebben bijna 3K km gereden op vakantie door Normandië en Bretagne; onderweg een halve liter erbij gegooid, en vandaag kon er weer bijna een liter bij.
Als ik weer eens bij de dealer ben zal ik onderstaande opmerking eens laten vallen. Het toenemen van het olieverbruik is begonnen na het vervangen van de ketting.
exroosje schreef:
De olie lekkage heeft Oldenhage overigens mogelijk al een oorzaak voor gevonden: de klepdekselpakking laat olie door. Heeft ie niets aan gedaan, deze moet er toch af voor schoonmaken kleppen. Is feitelijk gevolg van de actie vorig jaar...
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 jul 2015 11:38
door exroosje
Mijn issue is een kopie van
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=16124
Turbo waste gate sluit niet helemaal en vervuiling.
Op de vervuiling zit coulance tot 120000km, voor de turbo eindigt de coulance helaas bij 90000 km ... Maar daar gaat eentje op via een alternatief kanaal, wat een flink stuk scheelt in de kosten. Al met al toch een flinke reparatie echter....
Issue is ook tijd, over dik een week ga ik op vakantie, dus veel tijd heb ik niet om naar alternatieven te zoeken. Het is onzeker of het voor het weekend klaar is.....
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 jul 2015 21:55
door BJG
Ik hoop dat het op tijd lukt allemaal.
Hiermee is dus wel bewezen dat het afdoppen van de carterventilatie slechts voor uitstel van executie zorgt.

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 02 jul 2015 14:15
door exroosje
Bewezen is een groot woord.
Wat nog gesuggereerd werd (maar kan ook onderdeel zijn van de pitch om turbo te verkopen) is dat de niet sluitende waste gate de vervuiling verergerd.
En dat de waste gate waarschijnlijk al heel lang niet helemaal sluit (al sinds de eerste keer de storing optrad afgelopen zomer) maar dat de auto dat maar af en toe door heeft.
Als dat echter zo is, dan was het advies "rij er maar mee door, zolang het niet terug komt en je er geen last van hebt, het komt vaker voor") een slecht advies.
Echter probleem is dat voor coulance de auto daadwerkelijk de storing moet hebben. En je dus onmiddelijk je naar de dichtsbijzijnde cit moet begeven om dit mogelijk te maken met de storing actief. Dus zo zwart wit is het allemaal niet. Behalve dan de rekening.....
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 02 jul 2015 14:41
door BJG
Ik houd me aanbevolen voor een technische uitleg hoe een slecht sluitende wastegate de inlaatvervuiling zou kunnen verergeren.
Voor coulance moet een storing aanwezig zijn, maar dat wil niet zeggen dat de storing statisch moet zijn. Een code die is opgeslagen en wijst in de richting van het probleem is voldoende.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 02 jul 2015 15:15
door exroosje
Cit amsterdam kijkt met een endoscoop erin en ziet dat ie niet sluit. Dat is natuurlijk nog nooit eerder gebeurd. Weet niet eens of GJO zo'n ding wel heeft.
Als ik alle tijd had zou ik zeggen spuit eerst eens een bus remreiniger erin leeg en kijk of de klep nog steeds blijft hangen. Die tijd heb ik echter niet en ik wil ook niet op de autobahn er mee stranden volgende week.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 02 jul 2015 16:35
door BJG
Je hoeft niet bang te zijn dat de wastegate vervuilt!
dus remreiniger daarin spuiten heeft geen zin. Ik heb wel eens zo'n ding los gehaald bij problemen en daarvan een filmpje gemaakt. Let vooral op de speling van de bedieningsas, dat is de oorzaak van het probleem. Dit komt puur door slijtage.
Filmpje
Zo zal dat er bij jou ook uit zien waarschijnlijk.
Ik doelde op het verband tussen een slecht werkende wastegate en vervuilde inlaatkleppen
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 04 jul 2015 22:49
door exroosje
Ik zou alleen niet weten wat ik anders moet doen om deze slijtage te voorkomen, hooguit heopen dat de recente turbos hierin beter zijn.
Verband tussen waste gate en vervuiling?
lage turbodruk = meer roet = meer vervuiling?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 04 jul 2015 23:09
door BJG
De eventuele roet gaat gewoon de uitlaat uit en vormt dus geen probleem voor de motor.
Ik zie nog steeds geen verband.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 jul 2015 01:22
door Jooster
Volgens mij zit de vervuiling waar exroosje het over heeft in het inlaatsysteem, de andere post waarnaar hij verwijst gaat ook over de inlaat. Wastegate zit volledig in uitlaatsysteem en daar een lek zou de inlaat niet mogen beïnvloeden, zou ik denken.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 06 jul 2015 09:40
door exroosje
Hoe ik er naar kijk: Inlaatroet bestaat niet. Er bestaat alleen maar uitlaatroet en die komt (helaas) door klepopeningsoverlap of EGR toch in het inlaattraject terecht.
Een te lage turbodruk zou voor slechtere verbranding dus meer roet in je uitlaatgassen kunnen zorgen. En daarmee dus ook meer roet via EGR/klepopeningsoverlap in je inlaattraject.
Het is dus een indirect effect. Niet dat de wastegate afblaast in je inlaat of zo, maar gewoon een te lage turbodruk aan de inlaatkant van op zich schone lucht, die verbranding nadelig beïnvloedt en dus roetvorming in de hand werkt.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 06 jul 2015 16:23
door BJG
De inlaatvervuiling komt van reactie van uitlaatgas op motorolie die via de klepsteel daar terecht komt en niet wordt weggespoeld vanwege het ontbreken van een injector daar.
Een lagere turbodruk geeft minder inspuiting omdat de motor lambda 1 wil handhaven, dus geen extra roet in mijn optiek.
Ik zie nog steeds geen verband.