Pagina 9 van 15
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 07 mei 2011 16:32
door JW-C5
Inmiddels heb ik via een PB aan de "auteur" van die PDF gevraagd of er een kleurenversie van is...
Gisteren ben ik wat aan het stoeien geweest met de remmen, over de dijk richting Wijk bij Duurstede en via Schalkwijk langs het kanaal terug richting Houten. Daarbij zijn de achterblokken inmiddels gehoorlijk ingeremd.
Te merken is dat het drukpunt duidelijk hoger is komen te zitten, en dat het ook harder aanvoelt.
Merkwaardig blijft dat het pedaal soms (!) wegzakt als je het ingedrukt houdt, maar dat is niet altijd het geval.
Ik kan nog niet reproduceren onder welke omstandigheden dat al-dan-niet gebeurt.
Tijdens die testrit ook een aantal noodstops gemaakt, waarbij BAS soms aansprak, afhankelijk van de snelheid waarmee je het pedaal indrukt. Dat doet 'ie goed, naar ik denk.
Vandaag even naar CM geweest, onderweg voelde de rem normaal aan, redelijk hoog drukpunt en goed te doseren.
Bij het testen gisteren liep ik overigens tegen een merkwaardig verschijnsel aan.
Om de remmen op te warmen gebruik ik vaak de linkervoet om het rempedaal wat in te trappen, terwijl ik met de rechtervoet extra gasgeef.
Dat deed ik ook hier, maar na een paar seconden valt dan het motorvermogen weg, dat wordt kennelijk helemaal teruggeregeld. Ook in de M-stand, bij iets van 3500 rpm gebeurde dat.
Als je dan de rem loslaat duurt het een paar seconden voordat de motor weer vermogen levert......
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 07 mei 2011 17:15
door Ploffie
Dat laatste heb ik al eens eerder gelezen hier.
Zodra je gast en remt tegelijk stopt het gas.
Zelf heb ik het niet kunnen reproduceren, gas bleef er gewoon op.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 07 mei 2011 21:05
door Maarten
Ik heb er wel vaker van gehoord, dat de C5 niet tegelijk kan gasgeven en remmen.
Kan ook omdat de C5 geen mechanische gasregeling heeft maar electronisch.
Het staat hier al ergens op het forum, ik meende in een post van EvilTwin ergens...?
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 07 mei 2011 22:42
door GW-tje
JW-NHS schreef:Om de remmen op te warmen
Waarom doe je dat JW? Heeft het opwarmen van de remmen enig nut in dit onderzoek?
Na 2 keer gewoon remmen zijn ze toch warm?
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 07 mei 2011 23:00
door jpiek
Heb vandaag ook eens de remmentest gedaan, dus bij stilstand rem indrukken en zover mogelijk op rustige wijze het rempedaal richting bodem te krijgen...
't leverde mij een (tijdelijke) ESP error op, compleet met servicelampje, maar ik kreeg het pedaal niet bijster ver ingetrapt. Voelde weerstand, en het 'veert' wat in. Maar met moeite...
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 08 mei 2011 11:20
door JW-C5
Uit de reacties begrijp ik dat het wegzakken van het rempedaal vaker voorkomt, maar zeker geen "standaard C5 eigenschap" is.
ABS hebben alle C5's, BAS ook bij mijn weten.
ESP, dat is een uitbreiding van het ABS systeem, is niet standaard op de Phase I, wél op de Phase II.
Ook van BJG begreep ik dat er bij zijn Phase II geen sprake is van wegzakken van het pedaal.
Al met al is dit voor mij een verschijnsel waarvan ik niet zeg: laat maar zitten, ook andere C5's hebben het.
Ik wil eerst begrijpen waarom het gebeurt, en op basis van die wetenschap een uitspraak doen of ik er mee moet leren leven dan wel doorga om het probleem op te lossen.
Hopelijk krijg ik dat
Bosch EVA Document nog eens in kleur onder ogen, dan zal hopelijk iets duidelijker worden of dáár een aanknopingspunt zit.
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 08 mei 2011 11:32
door JW-C5
Nog een aanvulling...
Van een Bosch ingewijde kreeg ik een tip dat er bij het ontluchten van het secundaire systeem een fout gemaakt kan worden. In de Citroën documenten staat namelijk dat je dit bij 2 bar moet doen.
Hij wees me er op dat de druk niet hoger mag zijn dan 1 bar bij het ontluchten, omdat bij hogere druk een klep dicht gaat, ASV op het plaatje.
Dat is welliswaar van een MK20 met voor/achter scheiding van de remmen en in de C5 wordt de MK60 gebruikt, maar het principe is hetzelfde.
Ik heb inmiddels gecheckt bij de garagist hoe het secundaire systeem van mijn C5 ontlucht is. Dat bleek met 1 bar gedaan te zijn, dáár zit dus niet de oorzaak.
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 08 mei 2011 21:25
door BJG
@JW:
nog even voor de duidelijkheid,
bij normaal rijden en remmen is het pedaalgevoel en het drukpunt normaal?
Je hebt alleen nog het wegzakken bij stilstaan?
Wellicht ten overvloede is idd remmen en gasgeven niet mogelijk bij de C5. Het remsignaal overruled het gaspedaalsignaal in de mm computer. Zou je nu het mm uitlezen met de lexia dan zou je de storing "gaspedaal beklemd" of "een wazige kreet als coherentie rem/gaspedaal" tegenkomen. Vaak werkt dan ook de cruisecontrol niet meer. Maar dat ligt een beetje aan de softwareversie van het mm.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 09 mei 2011 09:42
door Klaverblaadje
BJG schreef:bij normaal rijden en remmen is het pedaalgevoel en het drukpunt normaal?
Je hebt alleen nog het wegzakken bij stilstaan?
Zo is het bij mij ook, en mijn remmen werken perfect.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 09 mei 2011 10:10
door JW-C5
Gisterenmiddag stond ik voor een stoplicht te wachten, voet op de rem, uiteraard. Maar niet extra hard op het pedaal drukkend.
Toen voelde ik het pedaal wegzakken, richting bodem.
Kort voordat ik de bodem bereikte ging het licht op groen en moest ik weer optrekken, er stond iemand achter me....
Het zou "mooi" geweest zijn als ik nog wat langer had kunnen blijven staan, dan had ik geweten of de rem helemaal op zou houden z'n functie te vervullen.
Ik ga dat nog eens uit testen, op een rustig plekje, kijken wat er dan gebeurt. Als het dan inderdaad zo is dat het pedaal zover wegzakt dat de remwerking weer gaat verminderen cq ophoudt, dan is dat voor mij duidelijk: onacceptabel.
En ja, als ik gewoon rem gaat het goed, op dit moment. De remmen grijpen dan goed aan, het drukpunt is hoger dan het vroeger was.
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 09 mei 2011 10:12
door Menno
Uiteraard zou dat onacceptabel zijn .... maar lijkt mij wel heel erg sterk
Zal straks eens goed op het pedaal drukken, let er eigenlijk nooit op.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 09 mei 2011 10:18
door EvilTwin
Dat is natuurlijk simpel te testen op een helling. Wel de automaat in [N] zetten anders test je in feite de kruipneiging.
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 09 mei 2011 10:27
door JW-C5
Dat ga ik dan ook zeker doen, op een hellinkje
Overigens, het zou toch niet zó mogen zijn dat de rem niet sterk genoeg meer zou zijn om de kruipneiging van de automaat af te remmen?
Eerst maar eens testen, dan discussieren over de testresultaten
Dat staat overigens los van het proberen het "waarom" te achterhalen.
Want waarom doet 'ie van mij, en van enige anderen het wél, en die van anderen niet?
Hoe is dat met jouw C5 gesteld?
Groet,
JW
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 09 mei 2011 10:29
door Menno
Ben het eens dat de kruipneiging ten alle tijden tegen gegaan moet kunnen worden, al sta je een half uur op de rem ...
Re: C5 remprobleem
Geplaatst: 09 mei 2011 11:58
door jpiek
Ik zou geen enkele vermindering van remvermogen accepteren bij het continu ingedrukt houden. Je gebruikt op zo'n moment de remmen maar voor 1 ding, om te blijven staan waar je staat. Dan moet de remkracht dus gewoon gelijk blijven. Al duurt het 3 uur (bizarre situatie : op een helling, aandrijving oid defect, handrem defect, wachtend op de hulpdiensten..)