Pagina 9 van 19
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 apr 2012 21:25
door bgt
JW-NHS schreef:Dat doet mij denken dat de demping niet meer optimaal is, vandaar mijn opmerking
Met het meer hobbelen bedoel ik meer omhoog komen, daarvoor ging de vering ontzettend ver naar binnen. Zoals ik al zei, deint ie niet meer na dan voorheen. Dit heb ik al getest op flauwe drempels waar je met 100 overheen kan. De auto komt dan iets meer omhoog maar is na de drempel gelijk weer stabiel. Praktisch geen overshoot..... eigenlijk niet anders dan voorheen. Eigenlijk merk ik bar weinig verschil. Ik vind hem zelfs prettiger rijden......iets minder wiebelig.
PS door het iets doorzakken door het gewicht van de LPG installatie+inhoud zat ie wat dieper in zn veren en stond de neus altijd iets omhoog. Als je nu kijkt staat ie horizontaal helemaal recht. Het voelt iig goed als je rijdt. Lijkt wat rustiger ook met tramrails overgangen bijv.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 apr 2012 21:32
door JW-C5
Duidelijk
Groet,
JW
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 apr 2012 21:54
door bgt
Maarten schreef:Is het in NL dan niet toegestaan?
Veren zijn even lang als de oude dus er veranderd niets.
Dus ik zie het probleem niet. Heb t aan n kennis van mij, die de APK keuringen samensteld, gevraagd
en t is niet nodig om m opnieuw te laten keuren hiervoor.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 20 apr 2012 22:33
door Herman
Lijkt mij stug dat ze dat in belgie zien dat het anders is, vooral zwart en een jaar mee rijden is het niet te zien.
Je hebt ook van die losse hulp veren die je er tussen draait voor de caravan, dat kun je ook doen stuk goedkoper en zelf te doen.
Hoewel dat andere ook zelf makkelijk er tussen te krijgen is hoor.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 10:42
door EvilTwin
Aangezien er geen hoogte van het achterste subframe op een gelijksvormigheidsattest gespecificeerd is dan kan er nooit iemand bij de keuring iets van zeggen. Men kan iets zeggen als het een duidelijk afwijkend, niet origineel deel is. Maar in dat geval moet men het toelaten, indien het deel zelf over een typegoedkeuring/onderdeelgoedkeuring beschikt, wat met veel delen wel het geval is, bijv. aftermarket velgen, aftermarket DRL.
Tenslotte kunnen ze het nog afkeuren als bij een rijtest of dempertest blijkt dat het (weg)gedrag niet door de beugel kan. Maar dat is wel heel subjectief (rijtest) of gewoon niet betrouwbaar (trilplaattest).
Het enige probleem wat ik zie is dat deze veren overduidelijk over een manchet beschikken over de middelste windingen, daarmee verraden ze zichzelf en het ziet er niet echt professioneel uit. Dat alleen maakt ze verdacht bij een keuring, ook in NL. Waarop dan een wegproef kan volgen (maar geen trilplaat).
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 10:50
door Roman
jullie zijn nog nooit op de keuring in belgie geweest zeker???
als zij iets vinden wat volgens hun niet acc is, dan keuren ze hem gewoon af..
zo ken ik iemand die had op zijn jeep verstralers gemonteerd..
aangesloten via het grote licht..
echter voor de keuring ff afgekoppeld...>>> afkeur , als u het station verlaat kan u het zo weer aansluiten en dat mag niet...
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 10:56
door bgt
Herman schreef:Hoewel dat andere ook zelf makkelijk er tussen te krijgen is hoor.
Ben toch blij dat ik t niet zelf heb geprobeerd. Was toch een zwaar klusje om die onderste schotel eraf te krijgen. De veer moest daarvoor 1st een stuk omhoog dus samengeknepen worden voordat ie wou lossen.
En het zijn geen speelgoed veertjes
ET laat ze maar lekker een rijtest doen. Degene die ze eronder heeft gezet doet ook de APK en dat was geen probleem.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 11:03
door Menno
Roman schreef:
echter voor de keuring ff afgekoppeld...>>> afkeur , als u het station verlaat kan u het zo weer aansluiten en dat mag niet...
Hoe komen sommige auto's dan door de keuring vraag ik mij wel eens af

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 11:04
door Roman
ik ook,
maar een collega van mijn vrouw heeft een getunde saxo..
en elk jaar als die naar de keuring moet, wordt deze eerst omgebouwd naar orgineel...
en na de keuring weer getuned....
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 11:06
door Menno
Sjeeeessssss......
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 11:08
door Roman
maar goed dit heeft verder niks met..wokkelvering <<>> HP vering discussie
te maken...

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 12:00
door bgt
Over afkeuren en willekeur gesproken.
Toen wij nog een AX hadden werd ie op n gegeven moment door de Renault/Citroen/Peugeot Dealer(officiƫle) afgekeurd ...moest naar de sloop...teveel reparaties.
Breng m naar een ander(onafhankelijke garage).........goedgekeurd zonder extra kosten.
Nooit meer terug geweest bij officiƫle garages.
Mijn Saxo gaat ook altijd naar een niet merk gebonden garage. Scheelt mij een hoop reparatie kosten.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 12:03
door Menno
Zitten dan ook een hoop beunen tussen die goedkeuren, zelfs die er niet eens naar kijken , zegt dus niet alles

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 12:15
door bgt
Maakt dat uit, die hele APK keuring is zo'n flauwekul. Er wordt zo'n misbruik van gemaakt. Volkomen uit de hand gelopen en iedereen past zn eigen regeltjes toe. De APK keuring is om de auto op veiligheid te testen en niet om allerlei andere kostenverhogende en er niets toe doende zaken te verhalen op de klant. Als ik m nu laat keuren en ik vertrouw bepaalde opgegeven mankementen, waardoor die afgekeurd zou worden, niet dan bel ik ff mn kennis op, degene die alles van APK keuringen weet, en vraag hem of dit er toe doet en zoniet dan laat ik hem ergens anders keuren. Corrupt zooitje is het

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 21 apr 2012 12:36
door XortioN
De keuring in BE is gewoon compleet onozel, mijn vorig voertuig had verlaging met GOCA attesten (nodig in BE). Dan ben je ook verplicht deze te laten plaatsen door een herkend installateur met montage-attest.
Hop naar de keuring .. wagen afgekeurd want niet voldoende vering (schokdemper kapot). Je raadt het al, de schokdempers mag je zelf vervangen. Nochtans dat de veer ook vantussen de schokdemper moet
Mijn ouders kregen zelfs een tuning-attest: getunede achterbumper en achterlichten.. En dat op een volllleeeeeedig standaard wagen => pure geldklopperij
Mijn uitlaat werd eerste x goedgekeurd en 2de keer niet, dus vroeg ik 'waarom werd deze vorig jaar niet afgekeurd'. Het droge antwoord: 'dat hangt af van persoon tot persoon en van keuringsstation tot -station.'
