Pagina 9 van 22

Re: C5 Break achterruit

Geplaatst: 20 mar 2009 16:42
door Duck
je gereedschap roest :o

je gebruikt het zeker niet vaak
;)

Re: C5 Break achterruit

Geplaatst: 20 mar 2009 17:18
door Klussie
Zo weinig mogelijk iig ;)

Ik heb de oude schakelaar nog eens beter bekeken en het blijkt dat er in de isolatie van de draden allemaal haarscheurtjes zitten.
Onder de afdekknop wordt het waarschijnlijk nogal warm waardoor de isolatie uitdroogt.

Vocht erbij en je kan op de problemen wachten :?

Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 00:46
door staircase
Wil de achterruit niet meer open en ga je met kopertape aan de slag.
Is geen bijzondere klus in dit forum en velen gingen mij voor.
Alles doorgemeten en als je op de connector meet en de schakelaar indrukt krijg je keurig de verwachtte sluiting. Dat dan de solenoid het vervolgens niet doet, ach dat komt wel na een reset in de vorm van de auto op slot en weer openen zoals ook het geval was bij een onwillig knipperlicht.
Karakter nietwaar en zo'n CAN-gestuurde logica heeft blijkbaar af en toe een soort reboot nodig.
Echter helaas, aardig wat van de beschreven resets en twee ritjes later werkt het nog steeds niet en sterker nog, nu heb ik een andere reeds eerder in dit forum beschreven storing. Ta Ta, een spontaan ontgrendelende achteruit bij het openen van willekeurig portier of als hij op slot stond gebeurt dit al bij een druk op de AB.
Een beetje karakter is leuk maar dit is gewoonweg lastig.
Dit wil zeggen dat je iedere keer voor je wegrijdt eerst de achterruit moet sluiten daar hij anders openblijft, wat vooral lastig is als je niets vermoedend de auto parkeert.

Mocht dit na dit weekend zo blijven ben ik genoodzaakt dan maar de draad naar de solenoid door te knippen dan wel er een schakelaartje tussen te zetten. Uiteraard is dit de wereld op zijn kop :smt089.

Is de echte oplossing aan de Lexia hangen? Moet de accu een tijdje echt los, dus een echte cold reboot? Wie heeft er nog andere ideeën?

Chris, even niet zo :citrofiel.

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 09:55
door Klussie
Spontaan openspringen had ik ook.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=9

valt allemaal erg mee.
S6 :smt023

Wil je er tijdelijk even van verlost zijn dan haal je de afdekkap even los waaronder het stekkertje zit.
Stekkertje losnemen en klaar is Case :mrgreen:

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 10:48
door Ploffie
Zijn hier ook weer verschillende versies geleverd?
Bij mij moet ik de achterruit namelijk gewoon met de hand openmaken. :smt017

2 jaar geleden is bij mij de achterruit wel vervangen weet ik.

Edito: In de handleiding wordt ook alleen maar gerept over manueel openen, dus het zal wel zo horen dan.

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 11:13
door Klussie
Ploffie schreef:Zijn hier ook weer verschillende versies geleverd?
Bij mij moet ik de achterruit namelijk gewoon met de hand openmaken. :smt017
Zo hoort het ook met de hand.
Gaat ie automatisch open dan heb je dus een probleem ;)

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 11:34
door Ploffie
Oh, ik dacht dat er een knopje voor was en hij elektronisch te openen was. :smt102

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 11:50
door Koentje
Kan het zijn dat er een soort overspraak heerst in het zelf aangebrachte leiding netwerk (kopertape) waardoor er een spanning geïnduceerd wordt en de spoel bekrachtigd wordt? Heeft iemand dit bijvoorbeeld ook als de leidingen van kopertape linksom en rechtsom geplakt worden? Dat verminderd de kans op storing volgens mij. De galvanische (lees: elektrische) schakeling is namelijk onveranderd. Fabrieks af zijn ze toch allemaal 'handbediend"?

Bij mij is de schakelaar defect. Zo'n nieuw dingetje is alleen in combi met de knop te koop. Een schakelaar kost naar mijn idee 5 euro. Zon setje kost 37 euro (misschien zelfs nog ex BTW) Dat vind ik te veel geld. Ik zal eens zien of ik ook een schakelaar aan de binnenkant kan maken. Zo vaak gebruik je een open ruit niet, dacht ik.

Vroeger heb ik nog eens een Diane gereden. Die had alleen maar open ruiten. Het bouw principe van "waar niks zit kan niks kapot" is hier wel op zijn plaats. Ellende zeg zo'n "automatisch" achterraam. Succes

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 11:56
door Klussie
Bij mij werkte het schakelaartje wel gewoon maar zaten er haarscheurtjes in de bedrading.

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 11:58
door Ploffie
Koentje schreef:Vroeger heb ik nog eens een Diane gereden. Die had alleen maar open ruiten. Het bouw principe van "waar niks zit kan niks kapot" is hier wel op zijn plaats. Ellende zeg zo'n "automatisch" achterraam. Succes
Helemaal waar, naar mijn mening.
Dit is weer zo'n constructie die bijna kapot moet gaan.

Als hij het bij mij begeeft fixeer ik de ruit, dat weet ik al vast.

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 23:16
door staircase
Koentje schreef:Kan het zijn dat er een soort overspraak heerst in het zelf aangebrachte leiding netwerk (kopertape) waardoor er een spanning geïnduceerd wordt en de spoel bekrachtigd wordt? Heeft iemand dit bijvoorbeeld ook als de leidingen van kopertape linksom en rechtsom geplakt worden? Dat verminderd de kans op storing volgens mij. De galvanische (lees: elektrische) schakeling is namelijk onveranderd. Fabrieks af zijn ze toch allemaal 'handbediend"?


Bij mij is de schakelaar defect. Zo'n nieuw dingetje is alleen in combi met de knop te koop. Een schakelaar kost naar mijn idee 5 euro. Zon setje kost 37 euro (misschien zelfs nog ex BTW) Dat vind ik te veel geld. Ik zal eens zien of ik ook een schakelaar aan de binnenkant kan maken. Zo vaak gebruik je een open ruit niet, dacht ik.

Vroeger heb ik nog eens een Diane gereden. Die had alleen maar open ruiten. Het bouw principe van "waar niks zit kan niks kapot" is hier wel op zijn plaats. Ellende zeg zo'n "automatisch" achterraam. Succes
Wat ik opvallend vond was de vreemde weerstand die ik mat. Het lijkt wel of de achterruitverwarming in het circuit zit en er wellicht ook rekening gehouden wordt met de weerstand die de oorspronkelijke baan had. Die baan was in elk geval niet meer geleidend en werkte tot voor een week of wat. De losse ruit is soms erg handig bij het inpakken van de auto of als er iemand erg dicht op je auto staat. Wij waren dat zo gewend met de non-can Laguna waar het een normale 12 V-aan/uit schakelaar was.
Wellicht probeer ik het nog eens met een gewoon draadje en dan meteen bovenin nadat ik voor de zekerheid eerst de connector van het schakelaartje losgehaald heb. Bij mij zagen de aansluitdraadjes daarvan er onbeschadigd uit, voor wat het waard is.

Chris

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 04 apr 2009 23:18
door staircase
Klussie schreef: Wil je er tijdelijk even van verlost zijn dan haal je de afdekkap even los waaronder het stekkertje zit.
Stekkertje losnemen en klaar is Case :mrgreen:

Goeie tip!
:smt023

Chris

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 05 apr 2009 10:04
door Eemspoort
Ik meen mij toch te herinneren, dat er niet zo lang geleden een coulance-regeling was met die achter-ruitjes? Bij mij was het probleem gefixt voor die tijd, dus ik heb mogen "bloeden", maar het werkt wel, en dan vergeet je de kosten al gauw weer. Ik gebruik het ruitje toch met regelmaat, en dan is het wel wat waard als het normaal werkt.
Bovendien is mijn motto: Als het erop zit moet het ook werken. :smt080

Gr. Ed

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 05 apr 2009 11:08
door Ploffie
Eemspoort schreef:Bovendien is mijn motto: Als het erop zit moet het ook werken. :smt080
Oei, rijd je dan niet in het verkeerde merk? 8-)

Re: Die kl@&#$%+ achterruit!

Geplaatst: 05 apr 2009 11:49
door Koentje
@staircase:
Is je massa wel in orde? Als je de achterruitverwarming mee meet dan kan het wel eens zo zijn dat er roestvorming is bij de massa verbinding (aan het vaste gedeelte van de bedrading. Waar dat precies is weet ik niet). Het zou dan kunnen dat als je de verwarming inschakelt dat dan de ruit opent. Het houd hier wel een beetje op met de specifieke kennis over de C5.

@Ed:
Helemaal me eens dat alles erop en eraan zou moeten werken. Echter mijn ervaring is met zulke luxe (alweer met de BMW 730i) dat ouderdom het eerst toeslaat bij de 'overbodigheden' Die 1400 kilo is gemaakt om je veilig van A naar B te begeven. Op leeftijd gekomen zullen de reparatiekosten meestal niet in verhouding staan met de verworven extra's die men er van verwacht als de auto nieuw is.

Ik ga iig geen nieuwe knop aanschaffen om de ruit te openen. Misschien dat ik in de dakspoiler naast het 3e remlicht een klein schakelaartje wegmoffel. Dan is dit niet origineel maar wel werkend.

Ja, toch?