Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat waren dealers van een groot Duits merk , en dat ene bedrijf had nog vestigen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat kan ik, maar het voegt niet veel toe denk ik.JW-C5 schreef: BJG weet daar ongetwijfeld meer over, wellicht kan hij dat aanvullen.
Je moet een F-gassen certificaat hebben om R134a te kunnen kopen. Bedrijven die een monteur hebben met een dergelijk certificaat kunnen op dat certificaatnummer koudemiddel kopen via de officiële gecontroleerde weg.
Zonder certificaat is het niet toegestaan koudemiddel te kopen en in theorie kan het ook niet.
Uiteraard zijn er voor de vindingrijke mens meer dan genoeg mogelijkheden om toch aan R134a te komen. Ik denk dat we daar niet over hoeven te spreken.
NL loopt redelijk voorop in de handhaving van de F-gassen regelgeving.
Bij controle en niet voldoen aan de regelgeving ( door inspectie leefomgeving en milieu, soms ook door de gemeente als de ambtenaren niets te doen hebben en op de hoogte zijn...) krijgen bedrijven (meetstal eerst) een waarschuwing, en vervolgens een boete van 1500 euro, die afhankelijk van de aard van de misstanden kan oplopen.
Andere landen (waaronder BE) zijn nog niet zo ver.
Het is meer een mentaliteitskwestie, langzamerhand moeten bedrijven doordrongen raken van het nut van de regelgeving die als doel heeft uitstoot van R134a te beperken.
Kijk je als bedrijf alleen naar de eigen portemonnee dan ga je daar snel aan voorbij.
Vraag de gemiddelde niet al te hoog geschoolde monteur eens wat hij vindt van regelgeving rondom uitstoot en milieu. Dan krijg je een emmer stront over je heen.
Dat geeft de gemiddelde mentaliteit dan wel goed weer.
Ik zie overigens wel een kentering bij vooral jongere techneuten die anders gaan denken, dus er is hoop

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Dit soort 'omslagen' kosten vaak een (halve) generatie, heeft gewoon tijd nodig......Ik zie overigens wel een kentering bij vooral jongere techneuten die anders gaan denken, dus er is hoop
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Vergeet de krenterigheid van de klant niet, die denkt eerder aan zijn portemonnee dan het milieu.
Genoeg mensen die denken, vul maar na 3 maanden is de zomer voorbij en gebruik ik de AC niet, dat is goedkoper dan repareren.
Een goede specialist zal dit weigeren, maar alleen als hij dat weet, als de klant niets zegt of naar een ander gaat...
Zo ken ik iemand die 2x AC vulling heeft verspild, ipv naar goed advies te luisteren, want een nieuwe condensor en leiding kost geld.
Achteraf heeft het hem meer geld gekost en onnodige aanslag op het millieu, maar wel zeiken over diesels en schoon millieu voor zijn kinderen.

Genoeg mensen die denken, vul maar na 3 maanden is de zomer voorbij en gebruik ik de AC niet, dat is goedkoper dan repareren.
Een goede specialist zal dit weigeren, maar alleen als hij dat weet, als de klant niets zegt of naar een ander gaat...

Zo ken ik iemand die 2x AC vulling heeft verspild, ipv naar goed advies te luisteren, want een nieuwe condensor en leiding kost geld.
Achteraf heeft het hem meer geld gekost en onnodige aanslag op het millieu, maar wel zeiken over diesels en schoon millieu voor zijn kinderen.

Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Maak er gewoon een APK puntje van: alle (oude) airco’s moeten een tracer in het het koelmiddel krijgen en bij apk wordt gecontroleerd op lekken. lek = afkeur.
Olie lekken mag toch ook niet meer dus waarom koudemiddel wel?
Zelf Geen voorstander van nog strengere APK eisen maar voor de wereld in het algemeen zou het beter zijn en dat offer wil ik best maken
Olie lekken mag toch ook niet meer dus waarom koudemiddel wel?
Zelf Geen voorstander van nog strengere APK eisen maar voor de wereld in het algemeen zou het beter zijn en dat offer wil ik best maken
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Lekken mag best bij oudere auto’s ....
Zolang het binnen de perken blijft
Zolang het binnen de perken blijft

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Sowieso is er altijd wat verlies van koudemiddel.
Dat gaat langs de afdichting van de aandrijfas van de compressor, maar ook door micro-porositeit van de rubber slangen, en door de legio koppelingen die er in het systeem zitten.
Dat verlies wordt "ingecalculeerd", zo'n 5 à 10 % per jaar wordt als normaal beschouwd.
Als je dus na 5 jaar na de vorige vulling zo'n 50% van je R134a kwijt bent, is dat uiteraard een boel, maar niet exceptioneel. Wel als je binnen het jaar meer dan 50% kwijt bent, dan is er echt sprake van lekkage, niet meer van "normaal verlies".
Omdat R134a een hoge GWP heeft, iets meer dan 1400, wil men er van af. Vandaar de overgang naar R1234yf, dat een GWP heeft dat ruim onder de 50 ligt.
En er zijn fabrikanten die werken met/aan CO2 systemen die een GWP hebben van 1, da's immers de definitie van de GWP factor
Overigens, het is al vaker geschreven, toevoegen van fluoriserende vloeistof aan het koudemiddel is niet de juiste aanpak. Door luchtwervelingen onder de motorkap wordt dat, als het ergens uitkomt, alle kanten op geblazen, je vindt het dan overal terug. Maar waar zat dan de lekkage?
De juiste manier is om een tracergas toe te voegen aan de stikstof waarmee je het systeem afperst. Dat kun je lekkages goed opsporen, de formeergasmethode dus.
Groet,
JW
Dat gaat langs de afdichting van de aandrijfas van de compressor, maar ook door micro-porositeit van de rubber slangen, en door de legio koppelingen die er in het systeem zitten.
Dat verlies wordt "ingecalculeerd", zo'n 5 à 10 % per jaar wordt als normaal beschouwd.
Als je dus na 5 jaar na de vorige vulling zo'n 50% van je R134a kwijt bent, is dat uiteraard een boel, maar niet exceptioneel. Wel als je binnen het jaar meer dan 50% kwijt bent, dan is er echt sprake van lekkage, niet meer van "normaal verlies".
Omdat R134a een hoge GWP heeft, iets meer dan 1400, wil men er van af. Vandaar de overgang naar R1234yf, dat een GWP heeft dat ruim onder de 50 ligt.
En er zijn fabrikanten die werken met/aan CO2 systemen die een GWP hebben van 1, da's immers de definitie van de GWP factor

Overigens, het is al vaker geschreven, toevoegen van fluoriserende vloeistof aan het koudemiddel is niet de juiste aanpak. Door luchtwervelingen onder de motorkap wordt dat, als het ergens uitkomt, alle kanten op geblazen, je vindt het dan overal terug. Maar waar zat dan de lekkage?
De juiste manier is om een tracergas toe te voegen aan de stikstof waarmee je het systeem afperst. Dat kun je lekkages goed opsporen, de formeergasmethode dus.
Groet,
JW
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Overigens is de condensor bij zo ongeveer elke auto het eerste airco deel was fysiek kaduuk gaat.
Simpelweg omdat er troep tegen aan kan slaan.
En wat JW zegt is maar al te waar: Geen zogenaamd tracertroep in je airco laten gooien.
Als ik elk onderdeel waar die zooi op zat had vervangen (xantia) had ik niks meer onder de motorkap.
Alleen de condensor was lek.
Simpelweg omdat er troep tegen aan kan slaan.
En wat JW zegt is maar al te waar: Geen zogenaamd tracertroep in je airco laten gooien.
Als ik elk onderdeel waar die zooi op zat had vervangen (xantia) had ik niks meer onder de motorkap.
Alleen de condensor was lek.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Andersom kan het toch nuttig zijn. Ik kan me voorstellen dat een condensor lek de UV tracer overal verspreid.
Maar als je juist geen UV tracer ziet, dan moet dus het dashboard eruit.
En ik vermoed dat je niet je turbo gaat vervangen bij een lekke airco
Maar als je juist geen UV tracer ziet, dan moet dus het dashboard eruit.
En ik vermoed dat je niet je turbo gaat vervangen bij een lekke airco

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
en ook is UV tracer heeel slecht voor de airco compressor 

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@exroosje,
Als je geen UV sporen ziet, moet het dan in de verdamper zitten, is dat wat je zegt?
En dus dan de dash eruit, terwijl je geen bewijs hebt dat het daar lekt
Met formeergas spoor je een lekkage dáár op.
Dat wordt dan richting interieur geblazen, met een sensor die je in de luchtkanalen/uitstroomopeningen steekt, is dat vast te stellen.
Groet,
JW
Als je geen UV sporen ziet, moet het dan in de verdamper zitten, is dat wat je zegt?
En dus dan de dash eruit, terwijl je geen bewijs hebt dat het daar lekt

Met formeergas spoor je een lekkage dáár op.
Dat wordt dan richting interieur geblazen, met een sensor die je in de luchtkanalen/uitstroomopeningen steekt, is dat vast te stellen.
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de leidingen en de compressor durven ook wel is lekken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die laatste was bij mij dus de boosdoener, langs de aandrijfas kwam het er uit.
En leidingen, koppelingen, ventielen, allemaal potentiële boosdoeners.
Het is geen gesloten systeem met gesoldeerde verbindingen en een compressor die binnen het koelcircuit zit zoals dat bij de koelkast thuis het geval is.
En ook die heeft niet het eeuwige leven......
Groet,
JW
En leidingen, koppelingen, ventielen, allemaal potentiële boosdoeners.
Het is geen gesloten systeem met gesoldeerde verbindingen en een compressor die binnen het koelcircuit zit zoals dat bij de koelkast thuis het geval is.
En ook die heeft niet het eeuwige leven......
Groet,
JW
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
10 jaar geleden ging het wel zo met m'n eerste C5 . Uv tracer erbij bij vullen, na 1 week weer leeg, geen lekkage sporen dus dash eruit. En daar zat inderdaad de schuldige.
Kennelijk vinden we dat hier helemaal fout en nog schadelijk ook. Toch wordt het er redelijk standaard bij gekieperd. Nutteloos en potentieel schadelijk dus. Weten we dat ook weer....
Kennelijk vinden we dat hier helemaal fout en nog schadelijk ook. Toch wordt het er redelijk standaard bij gekieperd. Nutteloos en potentieel schadelijk dus. Weten we dat ook weer....
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Vorig jaar zomer is de compressor vervangen, en het systeem weer gevuld met 625 gram 134a, volgens de regels der kunst.JW-C5 schreef:…...Die compressor was bij mij dus de boosdoener, langs de aandrijfas kwam het er uit.......
Vandaag heb ik voor de zekerheid het systeem laten checken, binnenkort gaan we op vakantie naar het warme zuiden en dan wil je graag een goed werkende A/C hebben.
Er bleek nog 600 gram koudemiddel in te zitten, een verlies dus van 4%. Dat is netjes voor zo'n "oud beestje"

Na de vacumeer actie is 'ie weer afgevuld met 625 gram 134a.
We kunnen met vertrouwen de rit naar het warme zuiden gaan maken

Groet,
JW