Zoals jullie inmiddels weten heb ik wegens gezondheidsomstandigheden mijn C5 met lage instap om moeten wisselen voor een C3 Picasso.
We zullen er dus nooit achter komen wat de resultaten zijn van distributieketting klepstelen, turbo en inwendige motorverontreiniging bij de komende beurt als gevolge van TSL gebruik zoals ik jullie had beloofd.
Daar kan ik helaas niets aan doen.
Wel kan ik bevestigen dat tot het moment van inruil vorige maand, de C5 altijd probleemloos functioneerde en me nooit heeft laten staan.
Bij de keuze van een andere Citroen (ik wil nou eenmaal geen ander merk) is er in de productie over de jaren heen een tendens waarneembaar waarbij grotere vermogens worden geperst uit kleinere motoren met geringere cilinderinhoud. Daarvoor zijn aanpassingen zoals hoger toerental en gebruik van een turbo vaak nodig. Naar verwachting heeft dit een geringere technische levensduur van de motoren tot gevolg met weliswaar lagere brandstofkosten maar hogere onderhoudskosten. En of het brandstofverbruik werkelijk overeenkomt met de fabrieksopgaven betwijfel ik.
Een proefrit vorige maand met een hedendaagse Picasso's gaf aan dat deze was uitgerust met start stop-systeem en 'n 3-cilinder 1200 cc motor compleet met turbo, tijdens de proefrit maakte deze behoorlijk wat herrie en reageerde fel. Op zich niet slecht maar al die fratsen zoals turbo en start-stop systeem in combinatie met minder cilinderinhoud en -vermogen hadden niet mijn voorkeur.
Waar wel mijn voorkeur naar uitging was een C3 Picasso uit 2012 met 4 cilinder 1600 cc 120 pk motor
zonder turbo die zelfs 10 pk meer gaf dan de nieuwe opgefokte C3 Picasso 1200 cc 3 cilinder
met turbo. Het reed ook 'n stuk rustiger en soepeler. Een start-stop systeem hoef ik niet, dat zit in mijzelf ingebouwd, (voor een open brug of stoplicht bepaal ik zelf wel of de motor uit kan).
Toen ik het instructieboekje bekeek werd het nog interessanter,

geen distributieketting maar gewoon 'n distributieriem die pas bij 150.000 km moet vervangen worden, het overige onderhoud stelt niet veel voor en beperkt zich tot reguliere zaken zoals olie, oliefilter, bougies en wat controlewerk.
Ik hou van simpel een functioneel, omdat ik als gepensioneerde toch weinig kilometers maak is brandstofverbuik niet mijn voornaamste zorg. Daarbij komt dat complexe voorzieningen ontbreken (o.a. geen turbo) daarvoor zijn dus ook geen onderhouds- , reparatie of vervangingskosten te verwachten.
O. ja, voor ik het vergeet te zeggen ....
Omdat deze C3 Picasso toch geen automatische versnellingsbak heeft en jullie inmiddels wel weten dat ik tamelijk eigenwijs en vasthoudend ben en met zo'n 200.000 km op de tellers negatieve ervaringen met TSL ontbreken, kiep ik daarvan dus gewoon weer 5 % bij de carterolie.
