V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

In het overzicht E4AB010AP0 Voorgeschreven producten : Modeljaar 2010 lees ik dat in de EP motoren alleen 0W30 of 5W30 gebruikt mag worden.
De 5W40 en 10W40 zijn daarin niet toegestaan.

Wellicht kan BJG daar wat meer over zeggen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

Afbeelding
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2007 17:56
Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12868
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 65000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Delft
Contacteer:
C5club Newbie
C5club Newbie
Vandaag even bij de dealer langs geweest (moest nog wat ophalen) en samen met de verkoper even de onderhoudshistory gecheckt. Volgens de history is er netjes 5w30 in gegaan. De 5w40 op het kaartje zal dus wel een vergissing geweest zijn bij het invullen.

Wel zag ik dat het schurende/ratelende geluid eerder is gesignaleerd door de vorige eigenaar.
Ook heb ik het soms schokkerige accelereren genoemd. Dit werd direct herkend als teken van vervuiling. Van beide punten is notitie gemaakt en beide punten kunnen t.z.t.onder garantie worden verholpen. Eerst maar eens een paar wat langere ritten maken.

Dank voor de reacties tot dusver.

PS. Men vertelde dat na het reinigen allen nog 0w30 gebruikt mag worden.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 nov 2006 22:00
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 41000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Voorburg
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Arnold »

Kijk dan goed op de verpakking, want Total heeft twee soorten 0W30. Op de ene verpakking staan Peugeot en Citroën speciaal vernoemd en op de andere niet. Zal waarschijnlijk een net iets andere samenstelling / specificatie zijn.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Die speciale versie zal wel ultra low saps zijn.....Om vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Om de eventuele discussie te ontkrachten.
Het gaat of het gevolg heeft voor de kettingspanner zelf en niet of het verdere invloed heeft op het welzijn van de motor.
Zolang het niet gaat om doorstroming heeft het geen gevolg voor de kettingspanning. De druk op de spanner blijft gehandhaafd.
Meer wilde ik er niet mee aangeven.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

JW-NHS schreef:In het overzicht E4AB010AP0 Voorgeschreven producten : Modeljaar 2010 lees ik dat in de EP motoren alleen 0W30 of 5W30 gebruikt mag worden.
De 5W40 en 10W40 zijn daarin niet toegestaan.

Wellicht kan BJG daar wat meer over zeggen?
De viscositeit is enorm belangrijk voor een moderne motor. Oliekanalen en boringen zijn zeer klein. Daarnaast is de motor thermisch zwaar belast. Dat betekent dat de olie snel opwarmt in de kanalen bij de turbo en in de zuigerbodem. Een goede doorstroming is dan ook zeer belangrijk. daarmee wordt de warmte beter afgevoerd en de olie minder zwaar thermisch belast.

Ook voor de kettingspanner is de viscositeit naar mijn smaak wel belangrijk. De kettingspanner is uiteraard niet geheel oliedicht, zodat er sprake is van doorstroming, anders zou er een luchtbel in blijven zitten waardoor de kettingspanner niet langer hydraulisch, maar pneumatisch is geworden. ;)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 341
Lid geworden op: 04 aug 2013 13:51
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Locatie: dordrecht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik was vandaag bij mijn dealer in Hapert en het gesprek kwam op de thp problematiek.
Wat hun doen is het volgende;als een auto binnen komt voor een beurt dan doen zij bij de oude olie een speciale toevoeging.
Vervolgens laten zij de motor een half uur draaien en vervangen dan de olie.
Een soort flushen dus.
De vervuiling wordt hiermee tegen gegaan.

Off topic overigens;terwijl zij met mijn auto even bezig waren,kreeg ik de sleutel van een C4 catus 1.2 vti 82,om even lekker mee te gaan toeren.
Zalige auto,het is dat vrouwlief hem spuug en spuug lelijk vindt anders had ik tot een deal willen over gaan.
bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break
2e auto een C2

Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Dat werkt inderdaad preventief tegen vervuiling van het smeersysteem. De beruchte vervuiling van de inlaten wordt hier echter niet mee voorkomen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 341
Lid geworden op: 04 aug 2013 13:51
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Locatie: dordrecht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ah,weer wat geleerd.
bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break
2e auto een C2

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Mijn THP is opeens olie gaan verbruiken. Op 20K na de beurt moest ik bijvullen na een service melding en ik kreeg hem vandaag weer.

Ik ben benieuwd waar die olie blijft. Zie in elk geval nooit een plasje onder de auto , dus zal ie wel ergens de motor inlekken en verbranden. Duimen dat het niet de turbo is.....

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Zou het afdoppen van één van de carterventilaties hier een rol kunnen spelen?

Als het door de turbo komt, zou dat aan de inlaatkant te zien moeten zijn, lijkt mij.
Voorts zou er dan veel olie moeten zitten in de koeler en/of de turbo slangen.

En als ik me goed herinner had je ooit last van een "te hoge turbodruk". Was dat eenmalig of heb je dat vaker gehad?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
JW,

Ik was in Denemarken.
De service melding oliepeil was voorbarig, de volgende dag was ie weer uit. Toch even een litertje total low saps 5W30 gehaald bij de lokale cit dealer en de helft ervan bijgegoten voor de terugreis. Hij stond wel richting min namelijk.

En jawel, halverwege de terugweg kreeg ik tijdens een lange acceleratie weer een "storing in motor" melding. Deze kreeg ik ook al in februari in Duitsland direct na het tanken weer optrekken en dus vorig jaar in Zwitserland. De melding gaat na een paar dagen weer weg. De eerste keer was het de turbodruk, de keren erna is nog geen uitlezing voor geweest. De auto moet sowieso voor een beurt, dan laat ik er naar kijken. Maar ik vermoed dezelfde (volgens JO niet ernstige) storing.

Het afdoppen van de ene carterventilatie was juist om te voorkomen dat de olie vanuit carter bij de kleppen terecht zou komen. maar eea kan gerelateerd zijn - hoge turbodruk betekent dat er eerder olie meekomt met de carterventilatie. Dan zou in de andere ventilatiebuis olie aangetroffen moeten worden.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik heb net mijn OBD2 readertje erop los gelaten en de melding was
turbo low pressure warning (oid)

Ik heb hem maar gewist . Waarschijnlijk was ie na nog een paar keer vanzelf verdwenen.

Ongetwijfeld dezelfde als eerder.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Model geleerde
Berichten: 238
Lid geworden op: 09 nov 2006 00:35
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 53000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Contacteer:
Gebruikersavatar
Model geleerde
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door robb »

:cit4
Toevallig dan.
Minder dan 1000km geleden heb ik wat olie laten bijvullen, vorige week in Frankrijk: "ping" te weinig motorolie. Ik heb er gauw wat bijgegooid, binnenkort maar weer eens naar de dealer voor gratis olie (want :citrofiel mycitroen-card).
Plaats reactie