Pagina 79 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 11 apr 2015 10:13
door Kapitein Rob
JW-NHS schreef:
Down-sizing hoeft dus niet te betekenen dat motoren korter meegaan en problemen geven, zoals vaak gedacht en gesteld wordt.
'Downsizing' maken we toch al heel lang mee (in iets andere vorm). In de jaren '70 leverede een 2 liter motor ongeveer 80 pk (specifiek vermogen 40 pk/ltr), in de huidige C5 2.0 levert een 2 liter 146 pk (73 pk/ltr) en dat is een gewone motor (niet opgevoerd).
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 13 apr 2015 11:44
door exroosje
tja, het volume van een motor maakt natuurlijk niet dat ie meer of minder degelijk is. Het gaat er om dat motorblok, zuigers en stangen sterk genoeg zijn voor het vermogen dat de motor moet leveren en vooral dat de motor zijn warmte goed kwijt kan. Dat laatste helpt volume natuurlijk wel bij.
En natuurlijk - een downsize motor heeft wel een turbo - dus die kan ook kapot.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 19 apr 2015 22:04
door Robbert
Na lange tijd weer eens actief op het forum!
Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller). In juni wordt deze maandagochtend fransoos vervangen door een Tjechische Duitser, een Skoda Octavia Combi Elengance businessline 2.0 tdi. Ben benieuwd

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 20 apr 2015 07:27
door Herman
Jammer dat de 1.6 toch wel probleem gevallen zijn, met een grote boog omheen lopen.

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 20 apr 2015 09:09
door Roman
Geen superb?
Oom van mijn vrouw had dezelfde sleurhut als jij en die had de superb ervoor..(ivm de mtm van de caravan)
Moest wel hulpveren zetten..

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 20 apr 2015 09:14
door Breeze
Robbert schreef:Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller).
Uit belangstelling (en nieuwsgierigheid), wat was de aard van de problemen? motorisch of ook anderszins?
Adri
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 20 apr 2015 09:47
door Menno
Tja , nu met een diesel zullen de problemen wel verdwijnen, jammer dat er geen HDi voor in de plaats is gekomen...
Suc6 met de skoda

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 apr 2015 20:14
door Robbert
Adri, mijn 508 problemen:
Na drie keer blok openen uiteindelijk bij 90k km gehele blok vervangen
Diverse motorstoring (alleen electronisch, vaak vals alarm)
Kapotte deurkruk (keyless entry)
Kapotte hogedruk brandstofpomp
Bodemplaten onder auto vandaan gevallen (op snelweg.......)
Losgeschoten slang turbo
En toen was ik er klaar mee

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 apr 2015 11:12
door bartjan
Beste forumleden,
Twee weken geleden heb ik mooie Tourer THP 1.6 uit 2012 met 64000 km aangeschaft. Ik ben er van uit gegaan dat ik dat 'veilig' kon doen omdat de bekende problemen vanaf 2011 opgelost zouden zijn. Als ik de voorgaande pagina's lees zou dit toch wel eens niet helemaal het geval kunnen zijn. Wat hangt mij allemaal nog boven het hoofd?
Hoewel de auto heerlijk rijdt en ik er best blij mee ben zijn er toch enkele dingetjes die mij zorgen baren:
Ik merk dat de auto niet altijd mooi gelijkmatig accelereert. Met name na het weer inschakelen van de cruisecontrol voel ik lichte schokjes als hij weer naar de ingestelde snelheid accelereert. Ook als ik met weinig toeren (2000) met de voet accelereer is dit merkbaar. Is dit een voorteken van vervuiling?
Een enkele keer hoor ik bij het wegrijden een hoog ratelend geluid. Het geluid lijkt een beetje op het 'tanden poetsen' dat je krijgt als je een draaiende motor probeert te starten (maar dan hoger), of als (bij een oude bak) de pook niet goed in de versnelling zit en er uit schiet. Is dit een klapperende distributieketting, een gierende turbo, iets met de drukgroep of iets anders?
De auto heeft voor aflevering een onderhoudsbeurt gehad. Ik zag eergisteren op onderhoudskaartje dat de motor is afgevuld met 5w40. Het kan een verschrijving zijn van degene die het kaartje heeft ingevuld, maar het lijkt mij niet goed. Bij de vorige beurten (de oude kaartjes zaten er ook nog in ) was wel 5w30 gebruikt. Wat kunnen de effecten zijn van 5w40 in deze motor?
Ik moet deze week maar eens terug naar de dealer waar ik hem gekocht heb en sowieso de olie laten wisselen voor 5w30 of 0w30. Ik heb overigens een jaar garantie.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Groet,
Bart Jan
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 apr 2015 11:47
door BJG
Het beeld dat jij schetst van de acceleratie kan met vervuiling te maken hebben, het geluid lijkt op het geluid dat ontstaat bij een niet goed werkende kettingspanner.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 apr 2015 12:29
door bartjan
Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 27 apr 2015 16:05
door GSPallas
.... bij mij begon het ook zo ...... als ik jou was zou ik het alvast gaan melden, die schokjes en het niet gelijkmatig accelereren hebben bij mijn weten met de vervuiling te maken. Mijn dealer gaf laatst aan dat er nog steeds af en toe (in ieder geval veel minder frequent an voorheen) een THP motor voorbij kwam van een recenter jaar dan 2010/2011 die wel de bekende problemen had. Als het onderhoud volgens het boekje bij een dealer is uitgevoerd dan hoef je je over de kosten (in principe) niet zo'n zorgen te maken, maar ik neem aan dat je sowieso nog in de garantie zit.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 apr 2015 11:06
door BJG
bartjan schreef:Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie?
Uiteraard is de oliekwaliteit en de viscositeit van invloed op de kettingspanner. Maar ik betwijfel sterk of het in dit geval de oorzaak zal zijn.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 apr 2015 11:42
door chathanky
De dikte is niet zoveel van invloed. De olie hoeft alleen druk op te bouwen om de spanner op spanning te houden en viscositeit is dan niet zo van belang
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 apr 2015 13:19
door Roman
Voordat er weer discussies onstaan?
Ff voor de neutrale lezer, ik lees dat BJG schrijft dat viscositeit wel van belang is en chathankie van niet?
