Pagina 77 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 08 feb 2015 19:08
door Herman
Een klep opent of sluit een pomp zorgt voor druk of doorstroming simpel gedacht! :smt203

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 08 feb 2015 20:13
door BJG
Het gaat hier om de elektroklep (8) die de druk regelt, hij wordt pwm gestuurd door het motorregelapparaat.
klep.JPG

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 26 feb 2015 18:54
door tafkap72
Goed, een 508 THP mee van de garage. Als dat ding goed is gaat ie ook als de brandweer. Nog geen 3000 toeren bij 135 km per uur. Verder snap ik niet dat mensen laag in toeren blijven met deze motor. Dat trekt als een dolle, lekker motortje hoor, alleen betrouwbaar? Ik weet het zo net nog niet. Alhoewel onze 2 liter nu ook al bijna een week bij de garage staat met een stotterende motor, maar die hebben we nog maar een week of 5, dit zit nog onder garantie.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 13 mar 2015 22:18
door robb
Een nieuw fenomeen?
Woensdagochtend startte de THP prima, liep mooi stationair, maar reageerde helemaal niet meer op het gaspedaal. (een zeer korte samenvatting van een wat langer avontuur)

Enfin, maar thuiswerken dan. Na een uurtje of wat nogmaals geprobeerd, en nu reageert de motor wel op het gaspedaal. Dus garage gebeld, afspraak gemaakt en begin van de middag de wagen op eigen kracht daarheen gereden (wel met lood in de schoenen).

Aldaar is de diagnose snel gesteld: de "hogedrukbenzinepomp" is defect en moet vervangen worden.
Bovendien blijkt ook een pomp defect, die koelmiddel naar de turbo pompt.
Slik.
De auto mag weer een nachtje logeren.
Het goede nieuws: de storing aan de brandstofpomp wordt in verband gebracht met de vervuilde kleppen en de pisbakkenstalen distributieketting. Dus: garantie (auto is 4 jaar en 8 maanden oud).

Inmiddels zijn beide pompen vervangen en loopt alles als een zonnetje.
Nu weer zien dat het vertrouwen in de motor terugkeert.

Ook grappig (voor m'n collega's die Duits rijden en Frans maar niets vinden):
op alle defecte onderdelen staat MADE IN GERMANY. :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 13 mar 2015 22:40
door Menno
Jeetje lekker zeg.....

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 13 mar 2015 22:45
door SaXoKe
houd die THP ellende nooit op?

hebben eigenlijk "alle" thp blokken er last van, of blijven de 200pk versie van bvb de DS5, RCZ, DS3R, DS4 en de 270pk versie van de RCZ R ervan bespaard?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2015 00:19
door BJG
Dit zijn min of meer bekende problemen, gelukkig goed en snel opgelost. :smt023

Scherp van dat made in Germany :lol: was mij nog niet eerder opgevallen :smt023

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 mar 2015 16:19
door Citroenfan39
Dit blok is door BMW ontwikkeld en wordt ook gebruikt in BMW's en Mini's.
De motoren worden door PSA in elkaar gezet in de Douvrin fabriek in Frankrijk.
Blokken zullen daar dan wel gegoten worden maar ik denk dat verschillende componenten worden aangeleverd vanuit Duitsland.

Even terzijde: was deze week bij een niet nader te noemen Citroën dealer.
Gewoon eventjes rondkijken. Toen het gesprek kwam op een gebruikte C5 met THP motor en ik de opmerking maakte over de THP problemen was het antwoord van de verkoper letterlijk: "maar ik ga geen garantie meer geven op die blokken". Je krijgt alleen de gebruikelijke 1 jaar Eurocasion garantie maar geen speciale garantie op de THP motor. Nou, lekker, dat stimuleert ook niet echt om zo'n auto aan te schaffen, toch? De verkoper liep daarop een beetje geïrriteerd weg en riep nog: "tja, die blokken zijn ontwikkeld en gemaakt door BMW".
Naja, ik tuf ondertussen lekker door in mijn 1.6 HDI die tot nu toe probleemloos en zeer betrouwbaar is gebleken. Liever iets meer wegenbelasting aftikken dan opgescheept zitten met een onbetrouwbare auto en hoge kosten.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 mar 2015 16:52
door SaXoKe
de problemen komen aardig overeen met de gekende problemen vande benzine BMW turboblokjes. De 35i versies zijn kennelijk ook niet zo probleemloos....

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 mar 2015 00:17
door SaXoKe
werd er hier koolaanslag genoemd in de voorgaande berichten?

Nog een merk dat er bij leuke blokjes last van heeft => Audi RS6

http://www.autoblog.nl/nieuws/audis-v10 ... post-75462" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 mar 2015 11:00
door Menno
Laten we het hier niet over VAG rommel hebben maar het bij de THP houden :idea:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 mar 2015 11:15
door SaXoKe
Het gaat wel om 1 van dezelfde problemen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 05 apr 2015 13:09
door Schonstedt
Ben me een beetje aan het verdiepen in een C5 met THP motor.
De problemen vliegen je om de oren als je dit zo allemaal leest.
Maar is er nu een omslag moment geweest m.b.t. al deze problemen ?
Met andere woorden ... gaat het nu beter met deze motoren (lees op de nieuwere C5'en), en vanaf welk bouwjaar is dat dan ? Of zijn de problemen nog steeds niet opgelost !
Ik lees graag jullie reacties !

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 05 apr 2015 13:14
door BJG
De problemen zijn in principe opgelost.

Vanaf 2011 af fabriek, en met teruqwerkende kracht dmv modificaties aan modellen uit eerdere bouwjaren.
Alleen de vervuiling van de inlaatkanalen en kleppen is iets dat gewoon niet te voorkomen is.
Periodiek reinigen is de oplossing, zoals in dit draadje al eens is aangehaald hierboven.
Dat is een klusje dat een aantal uren kost, en afhankelijk van het gebruik van de auto eens per 30 tot 90 000 km moet gebeuren.
Het afdoppen van de achterste carterventilatie kan die vervuiling wat beperken.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 05 apr 2015 13:45
door JW-C5
Was het ook niet zo dat de klepoverlap waardoor de interne EGR vervuiling in belangrijke mate veroorzaakt wordt, dmv een software aanpassing verminderd is/wordt?

Groet,
JW