Pagina 74 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 feb 2015 10:38
door Roman
Tja, ik heb 4 1,6 hdi gehad
De 90 pk versie in de c3p
De 110 pk versie in de C5 ph2 en3
De 112 pk versie in de c4p

En in de C5-3 was het echt onder bemeten.
Zeker in vergelijk met de 1,6 diesel die ik nu in de honda heb.
En met caravan erachter is dat toch wel prettiger.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 feb 2015 10:57
door arendonk
Is zo'n e-hdi altijd met half-automaat? Dat zou voor mij al een rede zijn om te laten staan. Ik heb er een paar keer in gereden, maar wat een ellendige bak zeg. :oops:

2 liter diesel met handbak of volautomaat zou ik in jouw geval aanraden! 3 ltr V6 benzine is ook leuk, maar schaars en kan prijzig worden in gebruik.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 feb 2015 11:05
door MichielC5
Ik heb nog een mooie 2.0HDi in de aanbieding :-)

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 feb 2015 11:27
door Menno
Die half automaat is met 1.6 idd niet de lekkerste , icm de h4 is er prima mee te leven omdat de elektromotor het schakelmoment " opvangt "

Dus zeker een lange proefrit maken met zo'n 1.6 e-hdi
Ik vind hem zelf erg onderbemeten !
Al helemaal als er een zware caravan achter moet ...


Maar we gaan hier off topic !!!
Graag weer over ( eventuele ) problemen van de thp !

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 01 feb 2015 14:48
door BJG
In Auto Visie van 29-01-2015
WP_2015020_001.jpg
De objectieve en onafhankelijke pers vervalt in clichés.
Elektronische problemen?

Problemen met de verbrandingstechnologie zul je bedoelen ;) .
De reden dat BMW de samenwerking verbrak?

PSA heeft duizenden van deze motoren verkocht (veel meer dan BMW) en BMW loopt leeg op de schadeclaims van PSA voor vervangen kettingen en het reinigen van inlaten en kleppen. Dan kun je beter een deal sluiten en maken dat je wegkomt. :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 feb 2015 16:07
door martwout
Zoals eerder aangegeven staat de huidige probleemauto nog bij de garage. Ik noem het nu officieel een probleemauto aangezien de garage heeft gebeld. Zover ik begrijp hebben ze een startkit weggehaald om de olieklep te kunnen vervangen. Maar bij het weghalen kwamen er allemaal metaaldeeltjes eruit. En daar schrokken ze daar van. Zodoende blijft hij daar voor verder onderzoek. De leenauto moet wel terug maar de al genoemde C5 1.6 krijgen we tot nader orde als leenauto. Mede om hem meteen te kunnen testen. De blauwe 508 (die we inmiddels ipv de thp als proefauto op de lijst hebben gezet) heeft ook flippers.

Maar weet iemand wat die metaaldeeltjes zouden kunnen zijn?? Ik heb het indirect doorgekregen dus meer info heb ik nog niet.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 feb 2015 17:49
door JW-C5
Ik neem aan dat ze dat slijpsel gevonden hebben toen ze de nokkenasversteller er uitgehaald hebben.
Als dat zo is, is de IR v van toepassing.
Daarin is te lezen:
2.3. Controle op de aanwezigheid van slijpsel op de stang van de elektroklep van de bediening van de nokkenasverstelling


LET OP : De elektroklep moet vrij kunnen bewegen ; Als bij het verwijderen of aanbrengen in de cilinderkop veel kracht nodig is, maak dan a.u.b. een storingsmelding (CRI) aan: de cilinderkop moet worden vervangen en de oude cilinderkop moet worden opgestuurd ter controle + De nokkenassen

Demonteer de elektroklep van het desbetreffende nokkenasverstelsysteem (VVT Inlaat = P0011/P11A9).


Toon de afbeelding over het volledige scherm


LET OP : De aanwezigheid van slijpsel op het filter en/of een zwartachtige afzetting is geen reden om de elektroklep te vervangen : Dit slijpsel veroorzaakt geen storing ; Verwijder het slijpsel voor de hermontage

Controleer of er zich slijtagedeeltjes of vervuiling bevinden tussen de stang en de geleider ( bij "a") :
IR Nokkenasversteller THP.jpg

•Als er slijtagedeeltjes of vervuiling aanwezig zijn : Vervang de elektroklep van het nokkenasverstelsysteem ; Ververs de motorolie + Herprogrammeer de software van de elektronische eenheid motor
•Als er geen slijtagedeeltjes of vervuiling aanwezig zijn : Herprogrammeer de software van de elektronische eenheid motor
Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 feb 2015 20:22
door exroosje
BJG schreef: PSA heeft duizenden van deze motoren verkocht (veel meer dan BMW) en BMW loopt leeg op de schadeclaims van PSA voor vervangen kettingen en het reinigen van inlaten en kleppen. Dan kun je beter een deal sluiten en maken dat je wegkomt. :lol:

Het lijkt me dat uitrekken van de ketting lastig bij BMW te leggen valt Die zullen gespect hebben dat een ketting max x rek mag vertonen. Dat de rek veel groter is kan je dan hooguit bij de kettingfabrikant neerleggen.

Maar waarschijnlijker is dat men gezamenlijk nog een rondje heeft gedaan waar nog wat te besparen viel en de ketting wat lichter heeft uitgevoerd.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 02 feb 2015 23:30
door BJG
dat is eveneens een mogelijk scenario ;)

Al gaat BMW wat anders met garantie om dan PSA, bij MINI werd preventief gewerkt, terwijl dat bij PSA niet werd gedaan (volgens mijn info op last van BMW) hetgeen te denken geeft.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 03 feb 2015 07:32
door martwout
Even een update over de nieuwe situatie. Het bleek niet een starterskit te zijn maar een carter. Bij het weghalen ervan (nodig ivm die olieklep) hebben ze metaaldeeltjes ontdekt. Wat kan dit nu weer voor reparatie worden?? THP-gerelateerd? En is zo'n gasklep c.q. olieklep ook THP-gerelateerd? De garage zegt van niet.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 03 feb 2015 16:31
door BJG
Het is de variabele sturing van de oliepomp, die gaat lekken via de kabel. Dat is niet direct thp gerelateerd, maar eveneens VTi (ook zo'n bmw gedrocht ;)

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 03 feb 2015 16:33
door Herman
VTi wie had die ook weer? :mrgreen:

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 03 feb 2015 17:45
door Roman
Ik heb er nog 1,
Een 1,2 vti...
Vind je het gek dat mijn nieuwe geen thp vti etc is :lol:

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 04 feb 2015 13:06
door martwout
Even nog twee vragen van mijn kant. De C5 die op de lijst stond voor vrijdag is afgevallen. Een gelijknamige hebben we nu als leenauto en die automatische schakeling is geen plezier (naar voren en naar achteren,etc) nog los van de trekkracht. In plaats daarvan willen we ook rondkijken richting de C4 aangezien qua prijs nieuw vergelijkbaar is met de andere proefauto's. We zijn lang een C5 sedan gewend dus de achteruitgang qua kofferruimte is op zich te overbruggen. De trekkracht van de benzineversie is voldoende (1550). Komende vrijdag bekijken hem kritisch net als de rest. De reden voor de benzine is dat de hoofdgebruiker (99% gebruik) momenteel 40k per jaar rijdt maar over 2 jaar valt dat terug naar zeker 26k of zelfs minder ivm pensioen. Dus de vraag is of diesel dan nog handig is.

Mijn 2e vraag is dat de C4 benzine die we ipv de C5 meepakken een Puretech 130 is en ik begrijp dat Puretech ook wel e-thp heet. Uit de info die ik heb achterhaald schijnt deze motor anders te zijn dan de gevreesde thp (weer riem ipv ketting) en ik op e-thp problemen geen directe hits krijgen. Zijn hier verhalen bekend met problemen rond e-thp??

Over de huidige auto nog geen nieuws. Mocht er nieuws komen, laat ik het even weten.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 04 feb 2015 13:21
door BJG
De E-THP is een nieuwe 3 cil motor die door psa zelf is ontwikkeld. De motor is nog erg nieuw. Er zijn vooralsnog geen echte problemen bekend.