Pagina 8 van 15

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 25 apr 2011 23:47
door web
Voor wat het waard is, deze vorm van scheefslijten hadden Xantia en BX niet - met nauwelijks afgeschuinde blokken en geen antipiep plaatjes. Zoals C5 aftermarket dus...

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 26 apr 2011 21:13
door BJG
Ter aanvulling: Later zaten de anti-piepplaatjes wel bij sets geleverd van ondermeer de xantia break, die vervolgens ook ging scheef slijten.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 26 apr 2011 22:43
door JW-C5
Oftewel, veel pleit er voor om remblokken zónder anti-piepplaatjes te monteren. Wél goed inzagen in het midden dan.

Ik neig er toe dit te proberen. Gaat het dan toch piepen en krijg ik dat niet onder controle kan ik beginnen met alsnog die anti-piepplaatje te monteren, zoveel werk is dat niet.
En als het dan toch helemaal misgaat kunnen er alsnog standaard blokken in, met de plaatje..

Ik ga dit verder overleggen met de garagist.

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 30 apr 2011 19:23
door BJG
BJG schreef:Ter aanvulling: Later zaten de anti-piepplaatjes wel bij sets geleverd van ondermeer de xantia break, die vervolgens ook ging scheef slijten.
De originele sets voor xantia hebben gewoon altijd anti-piep plaatjes. Op Citroen-service staan ze om onduidelijke reden niet afgebeeld maar ze zitten er wel bij.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 01 mei 2011 14:07
door JW-C5
Is bij die sets het rem-oppervlak ook "verkleind", net zoals dat bij de C5 blokken het geval is?
Ik kan dat niet goed zien op het plaatje....

Toevallig heb ik hier een achterklauw liggen van een Xantia Break, met praktisch nieuwe blokken er in.
Daar zitten geen anti-piepplaatjes tussen, maar ik kan niet zien of het originele blokken zijn.
En het remoppervlak loopt tot het eind van de stalen plaat, op een ½ mm na, uiteraard ;)

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 01 mei 2011 20:50
door BJG
Het voeringoppervlak is vrijwel gelijk aan de grootte van de "grondplaat" .Dus niet zoals bij de C5.
De enige Citroen op dit moment die net als de C5 een verkleind vlakje op het remblok heeft is de C3 Picasso, maar dan weer zonder anti-piep plaatjes.

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 06 mei 2011 16:10
door JW-C5
Een update....

Gisteren ben ik met m'n C5 bij de garagist geweest.
Wat hebben we gedaan:
-nieuwe schijven gemonteerd
-nieuwe blokken, origineel met plaatjes gemonteerd
-de klauwen links <> rechts verwisseld. Daarmee is er een schoon oppervlak, zonder bloemkool tegen de ankerplaat gekomen. Er was wel iets bloemkool aanwezig op de klauw, maar veel was dat niet. Vermoedelijk is dat al bij een eerdere aktie (grotendeels) weggehaald.
-NOMEX plaatjes met wat vet gemonteerd tussen de klauw en de ankerplaat.
-na montage de klauwen ontlucht

Het resultaat is dat het rempedaal een hoger drukpunt heeft gekregen, da's de goeie kant van het verhaal.
Maar wat niet verdwenen is, is dat het rempedaal blijft wegzakken als je wat harder op het pedaal trapt. Dat doe je normaliter niet, als je wat zachtjes bij remt, maar sta je voor een stoplicht en laat je je voet redelijk stevig op het rempedaal staan dan zakt het langzaam weg, bijkans tot de bodem.
En wat ook niet geheel verdwenen is, is het gekraak achter als je de rem stevig indrukt. Daarbij valt op dat het kraken aanhoudt terwijl het pedaal langzaam wegzakt. Het kraakt wel minder dan voorheen, maar toch....

Als test hebben we de vacuumslang nog even losgemaakt. In díe situatie kun je zo hard trappen op het rempedaal als je kunt, met heeeeeeeel veel kracht dus totdat je kramp in je been krijgt en de stoel zowat breekt, maar dan zakt het pedaal niet weg. Je hoort dan ook wat gekraak aan de achterkant.

Ik kan dat niet verklaren, immers de bekrachtiging is een parallelsysteem, geen serieel.
En als het pedaal dan wél wegzakt in de bekrachtigde situatie moet dat komen omdat de plunjer in de HRC verder ingedrukt wordt :smt017

Al met al, een stap in de goede richting. En een mogelijke oorzaak uitgeschakeld, maar we zijn er nog niet, helaas.

Vanmiddag ga ik nog wat rijden en testen.
Wordt vervolgd dus.

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 06 mei 2011 16:23
door Menno
je blijft iig bezig .... ;)
ben benieuwd naar het vervolg, suc6 !

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 06 mei 2011 18:25
door WackoH
Dat wegzakken v/h pedaal bij langere tijd flinke druk uitoefenen is redelijk normaal (zoek maar eens op het forum). Schijnt met de break assist te maken te hebben.
Dus misschien is het nu allemaal opgelost? Dat zou mooi zijn!

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 06 mei 2011 18:53
door JW-C5
Ik dacht dat ik redelijk goed gezocht had op het forum, maar mijn probleem ben ik daar nog niet tegengekomen.
Normaliter zou iemand als Menno of EvilTwin me daar wel op wijzen :smt203

Desalnietemin, ik ga opnieuw zoeken ;)

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 06 mei 2011 20:46
door JW-C5
Intussen heb ik een draadje Zakkend Rempedaal gevonden.
Dat ga ik eens goed bestuderen, en met name het Bosch EVA document dat daarin gelinkt is.

Hopelijk begrijp ik er dan straks wat meer van.....

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 07 mei 2011 07:18
door Klaverblaadje
Inderdaad, dat wegzakkende rempedaal heb ik ook, en omdat alles goed werkt neem ik aan dat het inderdaad zo hoort. :smt017

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 07 mei 2011 10:59
door JW-C5
Inmiddels heb ik dat andere draadje doorgenomen, en het PDF document een eerste keer gelezen.
Dat geeft tot nu toe nog geen antwoord op de vraag: waarom zakt dat pedaal dan weg?

Groet,
JW

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 07 mei 2011 11:57
door Ploffie
Klaverblaadje schreef:Inderdaad, dat wegzakkende rempedaal heb ik ook...
Ik ook..

Re: C5 remprobleem

Geplaatst: 07 mei 2011 12:37
door web
In zwart-wit worden de technische tekeningen er niet duidelijk op. Al die grijstinten kom ik niet echt uit, wat nu lucht, remvloeistof, metaal of rubber is.

Maar inderdaad, ook ik zie geen mogelijkheden tot doorzakken, ook niet in het wat ingewikkelder stangetje door de EVA bekrachtiger heen.