Pagina 8 van 19

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 19 apr 2012 15:14
door bgt
Ok, veren zitten erin. Als ik het verschil meet, gemeten van de straat tot aan de onderkant van de trekhaak kogel, is dat 7cm hoger nu dus 41cm. De hoogte ,van de straat tot het begin van de wielkast boven de band, is met 1.5 cm toegenomen naar 73cm.
De nieuwe veer heeft een diam. van 15mm, de oude 13. Allebei 32cm lang.
Afbeelding
Afbeelding
oude veren:
Afbeelding
vanavond ff uitgebreid testen, volgende week met de caravan.

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 12:32
door BJG
Aha, dus je hebt de wagen 7 cm hoger gekregen van achteren?

Vrij veel rijdt hij nog lekker?

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 12:43
door Peebee
Zal een stuk steviger veren,
met de caravan wel prettig
echter zonder caravan misschien wel een beetje hard (=Duits :lol: )

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 13:13
door bgt
Gisteren ff flink gereden met de auto over klinker wegen/drempels/bruggen/tramrails etc....ik merk niet echt veel verschil al lijkt ie wel wat stabieler met overgangen.
Als ik hard over verkeersdrempels rijd(alleen maar om te testen ;) ) beweegt/hobbelt ie iets meer. Maar hij slaat tenminste niet meer tegen de eindstoppen. En ik moet wennen aan de wagenhoogte als ik er naar kijk. Ik vind m niet echt stugger kwa inveren.
Als ik ff op de trekhaak sta met mijn gewicht=105kg(sport veel en ben lang ;) ), veert ie maar weinig in, met de gewone veren zakte ie behoorlijk in.

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 14:16
door JW-C5
Het verschil in dikte van 15 mm tov van 13 mm maakt een boel uit.
Dit type veer is een gewonden torsiestaaf, en daarvan gaat de stijfheid omhoog met de derde macht van de diameter.
Daarmee wordt 'ie in dit geval 50% stijver, en dat merk je echt wel.

Voorts is op het plaatje te zien dat 'ie progressief gewonden is, het gedeelte met de zwarte beschermkous zit dichter op elkaar dan de uiteinden. Dat maakt 'm extra stijf bij het verder inveren.

Ik ben benieuwd of de dempers nu nog wel OK zijn. Het zou kunnen dat de auto nu "ondergedempt" is aan de achterkant....

Groet,
JW

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 17:23
door bgt
BJG schreef:rijdt hij nog lekker?
:lol: ja hoor. Merk er tot nu toe weinig van.

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 17:26
door bgt
JW-NHS schreef:Voorts is op het plaatje te zien dat 'ie progressief gewonden is, het gedeelte met de zwarte beschermkous zit dichter op elkaar dan de uiteinden. Dat maakt 'm extra stijf bij het verder inveren.
Ik ben benieuwd of de dempers nu nog wel OK zijn. Het zou kunnen dat de auto nu "ondergedempt" is aan de achterkant....Groet,JW
Hij heeft wel 2 windingen meer dus dat maakt m weer zachter.......toch? Heb nog niet gemerkt dat ie nu minder dempt of nadeint ;) Er ligt natuurlijk ook een zware LPG tank + inhoud extra achterin. Dat zal ook gauw 100kg(met volle tank)schelen.

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 18:11
door tonny25
bgt, mag ik vragen waar deze veren vandaan komen?
Heb ook een caravan van 1500kg. en LPG
Misschien nog de moeite waard om voor de vakantie te monteren.

Groeten Tonny.

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 19:12
door bgt
Heb ze via http://www.mobilityparts.nl/ besteld(bij Theo). Heb hier € 210,- voor betaald.
Maar ze komen van http://www.carsupport.nl/Download/Carsu ... sLijst.pdf
artikel no: 3102PRO
Inbouwen bij garage was €118,-(2 uur)

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 19:58
door XortioN
In BE heb je daarvoor nog eens een extra keuring +attesten van 160€ voor nodig ook + veel geduld :P

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 20:27
door Klaverblaadje
Ik denk niet dat er in Nederland iemand is die dat zou vragen.
Zwart spuiten en eronder zetten, niemand die het ziet.

:smt126

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 20:38
door Menno
Lijkt mij stug dat ze het bij een keuring in Belgie wel zullen merken, wat je al zegt, zwart spuiten, geen hond die het ziet :lol:

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 20:40
door Roman
op de keuring zien ze alles hier...

hahahahahah

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 20:45
door Maarten
Klaverblaadje schreef:Ik denk niet dat er in Nederland iemand is die dat zou vragen.
Zwart spuiten en eronder zetten, niemand die het ziet.

:smt126
Is het in NL dan niet toegestaan?
Ik dacht dat in België alles wat niet origineel in de typegoedkeuring zit, verboden is, maar dat is in NL toch niet zo?

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Geplaatst: 20 apr 2012 20:54
door JW-C5
bgt schreef: Hij heeft wel 2 windingen meer dus dat maakt m weer zachter.......toch? Heb nog niet gemerkt dat ie nu minder dempt of nadeint ;) Er ligt natuurlijk ook een zware LPG tank + inhoud extra achterin. Dat zal ook gauw 100kg(met volle tank)schelen.
Op zich maken twee windingen extra 'm iets soepeler, dat is lineair met de lengte van de opgerolde torsiestaaf
Maar die extra windingen heeft hij nodig om het progressieve stuk, waarbij de windingen dichter bij elkaar liggen te overbruggen. Bij verder inveren speelt dat stuk dan niet meer mee.

Al met al zal de vering nu heel wat minder zijn dan voorheen. Dat blijkt ook wel uit jouw bevindingen met het staan op de kogel.

Eerder schreef je ook:
Als ik hard over verkeersdrempels rijd(alleen maar om te testen ) beweegt/hobbelt ie iets meer
Dat doet mij denken dat de demping niet meer optimaal is, vandaar mijn opmerking.

Groet,
JW