Pagina 8 van 33
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 02 nov 2008 14:43
door Jo_
THEFXR schreef:waarom de oude veerbollen houden?
als de comfortbollen bevallen, kun je ze verkopen aan iemand die een kapotte bol heeft. Haal je nog wat rendement uit je investering. Als een nieuwe 75 euro zou moeten kosten, lijkt me 45 euro een faire prijs.
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 26 nov 2008 17:19
door JHV
In een ander draadje al aangegeven dat ik binnenkort de bollen laat testen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de auto wat stuggerder veert dat een tijd geleden. Of eigenlijk gaf onze zoon dat aan nadat hij weer eens in de auto reed. Op de snelweg voel je meer de bobbels, dat ben ik met hem eens. Heb dus in een andere vergelijkbare C5(HDI, Break, 2004, 140000km de onze bijna 2 ton) gereden.
En die reed inderdaad wat soepeler over de snelweg, maar ook over de drempel naar ons huis.
Ik wil eigenlijk met de bollentest misschien wel comfortbollen uitproberen. Heb al veel gelezen over de comfortbollen, voordelen en nadelen.
Maar ik lees ook steeds over comfortbollen onder H3+, en ik heb een H3. Dus geen omschakelen naar sport of comfortstand.
Maakt dat eigenlijk wat uit, comfortbollen onder een H3 ipv H3+. Of blijven dezelfde argumenten van toepassing.
Zijn er mensen met combortbollen onder de H3, dus zonder de omschakelknop van sport naar comfort.
Johan
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 26 nov 2008 20:20
door Marc
Ik gooi het even over een totaal andere boeg. Heb je recent nieuwe/andere banden gekregen ? Ik merk nu duidelijk dat met mijn GoodYear winterbanden richeltjes en hobbeltjes duidelijker doorkomen dan met de Premacy zomerbanden. Ik kan gewoon zien dat de banden minder ingedrukt worden, bij gelijke banddruk, dan de Michelins. Geeft gewoon aan dat de wang van de Goodyears dus stijver zijn dan die van de Michelins. Terwijl de Michelins W banden zijn en de Goodyears H.
Zoniet, dan inderdaad de bollen maar eens laten controleren.
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 27 nov 2008 11:06
door JHV
Marc,
Ik rij idd net op winterbanden, Michelin Alpine. Mijn zomerbanden zijn Michelin Energy. Daar merk ik ook verschil tussen uiteraard. De ervaring met rijden was met de eigen Michelin Energy, en de andere C5 had dezelfde maat en merk, Michelin Energy.
Volgende week afspraak voor de bollen.
johan
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 27 nov 2008 12:07
door Jo_
Ronald schreef:Ik kijk nog meer uit naar de 15e
hoe zijn de ervaringen nou geweest op de 15e?
Ik lees er niets meer over (kan 2 dingen betekenen ...
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
Geplaatst: 27 nov 2008 12:18
door Jo_
Harm van Beek schreef:Jo_ schreef:(als we dan toch moeten vervangen ...)
Dat betwijfel ik dus nog steeds...
Ik ben vorige week bij Renard geweest om de bollen te testen, en het bleek dus dat er inderdaad 1 bol defect was (had die man van de garage in Ede toch mooi gelijk

)
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en alle bollen laten vervangen door comfortbollen. gezien de meerkosten, een relatief aantrekkelijk geheel (er was ook een cylinder achter defect - gelijk vervangen door een 2ehandse van Vos (die zit daar een paar deuren verderop))
Nu bijna een week gereden te hebben met deze bollen, moet ik zeggen dat ik het resultaat een beetje vind tegenvallen: ik merk wel verschil, maar vind toch dat elk hoppeltje sterk voelbaar blijft, en daar wou ik nou net comfortbollen voor (ds-gevoel). Maar vanmiddag ga ik weer er heen en laat ik de druk wat aanpassen. Kijken of dat helpt.
Ik wil ze wel graag uittesten, en dat vond Rene van Renard goed. Hij wil ze graag verkopen natuurlijk en daarvoor heb je positieve reclame nodig.
De prijs is ook goed: 59 euro (incl. btw) per bol.
Bollen gaan overigens in sets heb ik mij laten vertellen. Dus als je 1 defecte bol hebt, moet je er toch 2 vervangen ...
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
Geplaatst: 27 nov 2008 13:35
door Marc
Jo_ schreef:Bollen gaan overigens in sets heb ik mij laten vertellen. Dus als je 1 defecte bol hebt, moet je er toch 2 vervangen ...
Lijkt me stug. Wat nou als bij H3+ de middenbol van een as kapot is ? Waar moet je die tweede dan laten ?
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 27 nov 2008 15:21
door Klaverblaadje
Deze bollen worden NIET geleverd door Citroen en komen in doosjes van 2 stuks.
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 27 nov 2008 15:28
door Marc
Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
Geplaatst: 27 nov 2008 18:04
door Jo_
MarcusE schreef:Jo_ schreef:Bollen gaan overigens in sets heb ik mij laten vertellen. Dus als je 1 defecte bol hebt, moet je er toch 2 vervangen ...
Lijkt me stug. Wat nou als bij H3+ de middenbol van een as kapot is ? Waar moet je die tweede dan laten ?
over de middenbollen weet ik niks.
ik heb mij laten informeren door Renard dat de veerbollen voor de wielen per set gaan omdat ze op elkaar staan afgestemd. Als dat niet zo is dan

(nah ...) zou dat niet netje zijn, want dat zou betekenen dat ik voldoende had gehad met de vervanging van 1 veerbol.
De prijs hiervoor is bij Renard overigens ook 59 euro!
ik heb in elk geval nu twee goede achterbollen en 1 goede voorbol in de aanbieding. Wie?

Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 29 nov 2008 11:42
door Klaverblaadje
Jeroen schreef:Ik leek wel zo'n duikelhondje dat je wel eens bij oude duitse auto's ziet.
werd er bijna misselijk van terwijl ik dat niet heb in mijn DS en CX.
leon kruis schreef:Ik heb ze er nu een week op zitten , zalig ik zou niks anders meer willen.Na 10 jaar xm te hebben gereden heb ik nu weer een echt citroen gevoel je weet wel hoe dat voelt haha.
Jo schreef:Nu bijna een week gereden te hebben met deze bollen, moet ik zeggen dat ik het resultaat een beetje vind tegenvallen: ik merk wel verschil, maar vind toch dat elk hoppeltje sterk voelbaar blijft, en daar wilde ik nou net comfortbollen voor (ds-gevoel).
Zuiver persoonlijk dus, je moet het zelf ervaren.
Renard verkoopt tegen een scherpe prijs comfortbollen voor de C5, onze ervaring hier mee is uitstekend! De mogelijkheid bestaat om deze bollen bij Renard uit te proberen tegen een kleine vergoeding.
Ik meen uit mijn hoofd dat het iets van 50 euro is, als je ze niet wilt, halen ze de comfortbollen er weer af en zijn ze evengoed vrienden.
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 29 nov 2008 18:15
door leon kruis
hoi ben ik weer comfortbollen van Rene spaan uit krommenie,zijn het einde vooral als hij ze nog een beetje opboord een genot om mee te rijden.groetjes leon
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 29 nov 2008 18:19
door JHV
Lees ik nu opeens dat de C5 bollen, net als de Xantia bollen, wel op te boren zijn?
Ik dacht te hebben begrepen dat dit opboren niet meer kon. Of vergis ik me?
Johan
Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 30 nov 2008 11:45
door Menno
Johan, enkel comfortbollen kun je opboren, niet de originele

Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
Geplaatst: 04 dec 2008 17:11
door JHV
Ze zitten er onder, comfortbollen. Wilde eerst naar Rene Spaan wanneer ik toch in het westen was. Maar helaas, de komende tijd geen familiebezoek oid. De bollen laten vervangen bij Fieten in Beilen. En nu dus uitproberen.
Het is een heel ander gevoel, de drempel naar ons plein kan ik weer gewoon nemen zonder heen en weer geschoten te worden. Niks deinen of veel te zweverig gevoel. Goed gevoel van wegcontact. Het waaide wel, en sneeuwt, maar geen storm, dus zijwindgevoeligheid nog even afwachten. Maar ook de ribbels in de weg hoor ik aan de banden, en voel ze niet meer in de stoel. Het is niet zo dat ze alles wegpoetsen of superglad laten aanvoelen.
Op de rotonde met hoge snelheid merk ik wel iets overhellen. Drempels onderweg bij de 60km stukken zijn opeens soepeler. Nam ik altijd al met een 60-70 km, ze zijn dus soepeler te nemen.
Maar vooral de straat inrijden over de drempel is weer zoals ik verwacht van een soepele vering.
Een klein stukje gereden op een klinkerweg( een 50 a 100 meter) met de vering in 1 stand hoger dan de standaard rijstand. Zelfs, of misschien wel juist die, is ook soepeler dan bij de oude bollen.
De auto voelt niet opeens erg zweverig of dweilerig aan, ligt ook nog stevig in bochten. Met stevig remmen, op het industrieterrein geprobeerd, merk ik niet veel meer doordrukken aan de voorkant. Het is geen DS geworden.
Op een 80km weg tussen Beilen en Assen was het heerlijk om in de HDI met automaat op te trekken en te rijden. Soepel maar stevig. Ben benieuwd naar de verdere ervaringen en hoe vrouw en zoon het vinden. Mijn vrouw reed al een stuk mee, en dat ervaarde ze als prettig soepel. En ook de drempel bij het pleintje was weg.
Verder zal ze eerst zelf moeten rijden om het echt goed te voelen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Johan