Pagina 8 van 9

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 09 jan 2015 10:22
door Eric de Ruijter
Vraag:

Mijn C5 de 1.8 benzine loopt nu op brommix / mengsmering lijkt het wel.

1 liter op 1000 km :cry:

Ik gebruik olie 5 w 40 van de Action , kan zijn dat dit water is hoor :D

de motor heeft veel gelopen 260.000 km , vakantie verbruik was 1 liter op 3000 km
bij woon werk verkeer 25km per rit verbruikt ze dus veel meer.

Zou een olie toevoeging het verbruik kunnen verminderen, iemand ervaring ?

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 09 jan 2015 11:54
door Willem v Zeijl
Met additieven kun je een versleten motor niet repareren.
Een olieverbruik van 1 liter op 1000 km is vrij fors

Ik denk niet dat het in jou geval nog helpt.

Ter vergelijking
Toen ik mijn vorige C5 inruilde had hij ca 250.000 km op de teller
met een olieverbruik van 1 a 1,5 liter op 10.000 km

Dat is dus een heel verschil.

Misschien dank ik dat wel aan dat additief wat ik al jaren gebruikte
waardoor minder slijtage optrad.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 00:48
door Willem v Zeijl
Het woordje Geloof is gevallen.
Dat is naar mijn idee toch meer een levensbeschouwelijke aangelegenheid.

Een Sint Christoffel-plaatje op je dashboard geeft voor sommigen veel vertrouwen.
Hun voertuig op palmpasen laten zegenen met een wijwaterkwast kan ook geen kwaad.

Veiligheid en betrouwbaarheid worden er niet minder om
Wie echter met zulke maatregelen korting wil op zijn verzekeringspremie
omdat hij van mening is minder risico te lopen komt bedrogen uit.

Als we het over betrouwbaarheid en technische levensduur van een auto hebben
kunnen we Geloof dus missen als kiespijn.

Wat wel van invloed is zijn voorzorgsmaatregelen die we kunnen nemen.

Wegens eigen gunstige ervaringen met mijn vorige C5 ( ca 120000 km ), en ook omdat ik nog
geen berichten van TSL gebruikers met THP motoren ben tegengekomen op deze site,
ben ik volgens mij de enige die het lef heeft dit in zijn THP motor te gieten
en de proef op de som te nemen.

Dat is dus al vanaf de vorige beurt he? Zo'n 6000 km geleden.
( sorry ik rij niet zo veel kilometers meer )

Dus laat maar komen die negatieve berichten.
Graag ook die artikelen van kennissen uit buitenlandse autoblaadjes.
Horrorverhaaltjes over snijolie kunnen er ook nog wel bij....
(met feiten onderbouwd graag)

Maar laat dan ook meteen een paar motorblokken zien
welke als gevolg van TSL gebruik in de soep gelopen zijn.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 07:47
door NTwoO
Waar in de zestiger jaren een motor na 150Mm op was kunnen ze hedendaags op hun sloffen 4 ton draaien. De vooruitgang in de olies zijn hier primair de baat. De motor ontwerp heeft hier uiteraard ook in bijgedragen. Dat duid mij op vakkundige werk en met die vakkunde ga ik niet rommelen. Mijn onderzoeksbudget kan niet op tegen die van de fabrikant of olie maatschappijen.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 11:16
door BJG
Over de levensduur van de hedendaagse gedownsisde motoren valt te twisten. Die halen meestal niet meer de km standen die we in het verleden gewend waren...

Over TSL:
We hebben nu iemand die het gewoon probeert, daar hou ik wel van!
Heeft het effect, dan zien we het vanzelf! Willem houdt ons op de hoogte heeft hij beloofd.
Ik ben zelfs van mening dat het goed zou zijn om nu de inlaatkleppen te bekijken en een 8 foto'tjes te maken.
En datzelfde op termijn nogmaals te doen, om te kijken óf en welk effect er is. Dan ben je echt wetenschappenlijk bezig.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 11:33
door jurjen
ik gebruik al zeker 20 jaar tsl in onze auto's en motorfietsen, bij iedere verversing van de olie mik ik er weer tsl in.
ook het noodstroom agregaat heb ik hiervan voorzien. ook deze start koud gemakkelijker.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 13:27
door chathanky
Exacte wetenschap is lastig wat dit betreft.
Zonder oliemonsters te nemen zit de garage ook niet of je wat hebt toegevoegd laat staan als uit oliemonsters een merk en type olie bepaald moet worden.

Wat BJG zegt kan ik me zeker wel in vinden. Ervaringen delen hier geeft een beter beeld. Als er ineens hele rare ervaringen zijn dan mag je zeker je vraagtekens zetten bij het product. Zijn ze in de lijn van de gebruikelijke problemen dan heeft het ook geen meerwaarde.

Echte harde feiten dat dergelijke producten schade aanbrengen zijn ook altijd welkom. Ik heb ze zelf nooit gevonden in de zoektocht.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 13:53
door NTwoO
Volgens mij vragen de direct ingespoten benzine motoren met hun turbo's wel een aangepast gebruik, dus vermijden van zekere gebruikspatronen.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 14:44
door boes
BJG schreef:Over de levensduur van de hedendaagse gedownsisde motoren valt te twisten. Die halen meestal niet meer de km standen die we in het verleden gewend waren....
BJG; volgens mij heeft jouw dame ook een gedownsized blok. Of valt de 1600 hdi hier wat jouw betreft niet onder?
Overigens vind ik Willem een dapper man. Hij zet zijn eigen auto in voor zijn experiment.
Persoonlijk ben ik sceptisch wat wonder middeltjes betreft.

Maar het is wel een feit dat producenten al decinia niet meer proberen de beste producten te maken met oneindige levensduur. En dat zet je wel aan het denken.
Willem,......succes

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 20:08
door Willem v Zeijl
Telkens weer zijn er lieden die trachten goede dingen iets slechter te maken zodat zij daardoor iets goedkoper te zijn en hun marktsegment niet verliezen. Zulke producten zie je regelmatig.

Wie alleen op de prijs let is een terechte prooi voor dit soort lieden.

Wie een Fase 1 tourer met fase 3 tourer vergelijkt ziet meteen dat het achterste klapraampje in de achterklep is vervangen door een vaste ruit en de motorkap niet meer omhoog gehouden wordt met hydrauliek maar gewoon met een stangetje. Op de meeste uitvoeringen gen hydraulische vering meer, en ga zo maar door...

Over de hele linie is de kwaliteit prijsverhouding van het product C5 minder geworden
( nee, een dood stuk ijzer noem ik geen dame )

Helaas heb ik mij laten leiden door de goede reputatie die de fase 1 nog steeds bij mij heeft,
maar ja. op is op, en eens komt daar een eind aan en moet je wat anders.

Nou is die huidige kwa uitrusting niet slecht hoor, maar de THP motor vertrouw ik gezien de berichten op deze site niet erg, de hydraulische vering mis ik, evenals het klapraampje in de achterklep,

En ik stoot steeds mijn kop met in- en uitstappen...
Dat was met fase 1 niet het geval.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 20:15
door boes
Ik wil wel ruilen hoor! :smt190

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 20:16
door Herman
:lol: Ja ja

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 20:43
door Roman
Ik niet.. :lol:
Stoot ook mijn hoofd bij instappen bij de ph3.

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Geplaatst: 10 jan 2015 20:58
door BJG
boes schreef: BJG; volgens mij heeft jouw dame ook een gedownsized blok. Of valt de 1600 hdi hier wat jouw betreft niet onder?
Inderdaad :smt017

Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Geplaatst: 10 jan 2015 21:10
door NTwoO
Willem v Zeijl schreef:...Wie een Fase 1 tourer met fase 3 tourer vergelijkt ziet meteen dat het achterste klapraampje in de achterklep is vervangen door een vaste ruit...
Maar bij de ph1 ph2 ging hij toch niet open... Of die ging open wanneer het niet moest... Op de ph3 is het dus een verbetering.

Edit : ;)