Pagina 8 van 12
Re: caravan trekken
Geplaatst: 09 feb 2009 19:34
door moorman28
jaspers schreef:Hallo,
Ik ben nieuw op het forum.
Ik rijdt nu ongeveer 1 jaar met een C5-break en heb al aardig war wetenswaardigheden van dit forum gehaald. Nu zit ik met een probleem wat ik nog niet tegenkwam op het forum.
Ik heb een caravan en kan met deze sleurhut niet harder als 90km/u, want dan begint hij te slingeren. Of ik nu gewicht voor-achter of in het midden van de caravan laadt. Ik ben bang dat dit aan de hydrauliek van mijn C5 ligt. deze pompt de auto NB steeds omhoog.
Kan iemand mij advies geven hoe ik hier mee om moet gaan, of wat ik er aan kan doen.
Ik durf nu nl. niet ver te rijden met mijn cravan.
Groeten,
8)
hoi ik heb zelf ook een C5 met eem lmc 1400kilo maar ik heb daar geen last van wat ik meestal doe is hem in de sportstand zetten dan ligt hij het beste op de weg .
afkoppelen moet je zorgen dat je de auto iets omlaag zet en de disselwiel verder omhoog draaien dan heb je geen last dat de auto op de grond valt.
gr. chris
Re: caravan trekken
Geplaatst: 09 feb 2009 20:10
door EW
DAt is vreemd. Maar ik zou het toch zoeken in de belading van de caravan. Dat de auto de vering omhoog pompt zorgt er alleen voor dat de auto zich niet teveel laat beïnvloeden.
Toch zal er voor de stabiliteit van de caravan voldoende kogeldruk moeten zijn.
Reken er op dat je een kilootje of 75 nodig hebt.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 10 feb 2009 09:20
door Harm
Slingeren wordt vooral veroorzaakt door een verkeerde belading. Het beste leg je de zware spullen die je in de caravan wilt hebben, op of boven de as. De massa aan kop en kont moet zo klein mogelijk zijn.
Ook een juiste kogeldruk is essentieel.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 10 feb 2009 10:14
door Klaverblaadje
Ik ben eens blijven kijken op zo'n parkeerplaats aan de grens waar door politie en ANWB de caravans gecontroleerd werden.
Het bleek dat op 1 na alle caravans veel te weinig kogeldruk hadden, het merendeel had maar 25-35 kg.
75 kilo is een heel gewicht, dat is een volwassen mens die je van de grond moet tillen en wel op de hoogte waar de koppeling vastzit, want daar zit ook verschil in op welke hoogte je meet.
Ik heb mijn prachtige disselweger direct al de eerste dag "geijkt" door hem op een personenweegschaal in te drukken, toen bleek dat deze disselweger al 25 kg te weinig aangaf.

Re: caravan trekken
Geplaatst: 10 feb 2009 10:34
door Koenra
Klaverblaadje, ik ben bang dat je 'ijkmethode' niet klopt. Door op de dissleweger te drukken als hij op de weegschaal staat heb je geen vaste ondergrond. Een deel van je druk wordt gebruikt om de weegschaal in te drukken, dus dat deel 'ziet' de disselweger niet.
Beter is om eerst iets zwaars op de weegschaal te wegen en dat zwaars vervolgens op disselweger te wegen terwijl die op harde ondergrond staat.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 10 feb 2009 10:36
door Harm
Actie is reactie: de kracht (dus het gemeten gewicht) op de disselweger is identiek aan de kracht (dus het gemeten gewicht) op de weegschaal.
Het enige manco kan de krachtverdeling zijn. En dan volstaat een plankje.
Helaas, Koenra, ik moet je ongelijk geven...

aan/afkoppelen caravan C5 break
Geplaatst: 10 feb 2009 18:26
door smiling-ed
Hallo iedereen,
Bij het onderwerp lees ik het een en ander over het afkoppelen.
Nu heb ik (nog niet zo lang)een fantastische C5 break 2.016v (2007) ik heb ook een caravan knaus country (!000 kg incl belading).
Ik lees dat de Citroen naar beneden valt bij het afkoppelen en dat je bij het aankoppelen de achterkant omhoog moet brengen.
Ik dacht altijd dat je de caravan aankoppelt door het neuswiel boven de trekhaak naar beneden te draaien en stekker erin en klaar
Kan iemand mij nu vertellen hoe en wat nu bij een C5 de beste manier is van aan en afkoppelen van een caravan (ik had hiervoor een opel astra - niks achterkant omhoog /omlaag, aankoppelen en weg)
Voor mij als beginnende C5 rijder zijn tips meer dan welkom
PS T`is wel een super auto,he`
GR ED
Re: aan/afkoppelen caravan C5 break
Geplaatst: 10 feb 2009 18:53
door zandvoorta
Het enige "gevaar" is dat je bij aangekoppelde caravan de neuswiel uit gaat draaien en dat daarbij de trekhaak omhoog wordt meegetrokken omdat de kogel soms niet direct uit de koppeling schiet. Hierdoor verlaagd het hydraulisch systeem de druk omdat er minder tegendruk is door het opliften van de achterkant. Als de kogel dan ineens uit de koppeling schiet zakt de achterkant door de lage druk snel naar beneden.
Maar in principe kun je gewoon aan en afkoppelen zoals je gewend bent al kan het gewoon handig zijn om de auto via het knopje in de kofferbak omhoog en naar beneden te brengen, scheelt een hoop gedraai aan het neuswiel

Re: aan/afkoppelen caravan C5 break
Geplaatst: 10 feb 2009 19:18
door rvermeer
Bij het aankoppelen heb ik nooit problemen ondervonden.
Wel bij het afkoppelen. Inderdaad, wanneer de kogel niet netjes uit de koppeling komt en je de auto dus iets optilt, klapt de auto naar beneden. Bij mij was dat dus een behoorlijke klap, waardoor de trekhaak niet meer kon worden verwijderd. Zat muurklem. Een paar rake klappen met een vuist zijn er nodig geweest om die weer los te krijgen.
Sindsdien zet ik de achterkant altijd eerst op druk door de auto iets te verhogen.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 10 feb 2009 21:38
door Robbert
Klaverblaadje schreef:75 kilo is een heel gewicht, dat is een volwassen mens die je van de grond moet tillen

75 kilo voor een volwassen mens
Ik heb zo'n digitale caravanweger, kan je zowel de asdruk links en rechts (door er langzaam overheen te rijden) alsook de kogeldruk meten. Deze meet erg zuiver (en is ook pittig aan de prijs.....105 euro). Maar helpt wel om caravan geheel in balans te laden

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 11 feb 2009 08:19
door Harm
"Mien, waar heb je de krat bier gezet?"
"Weet niet."
"Nou, wegen we maar weer..."

Re: caravan trekken
Geplaatst: 11 feb 2009 19:50
door Klaverblaadje
Robbert schreef:75 kilo voor een volwassen mens
Ja maar jij bent XXXL, in dienst noemden ze dat "buitenmodel"
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 12 feb 2009 13:32
door citroendreamer
kogeldruk ; met één hand op kunnen tillen , is voldoende.
Caravan triangel net boven trekhaak, neuswiel vervolgens iets laten zakken en dan auto met knopje in bak omhoog brengen. klik en hij zit vervolgens weer laten zakken met tet knopje. Auto hersteld zichzelf weer.
rijden gemakkelijk 110 zonder problemen. Wel caravan ij evenwicht beladen op zicht en gevoel en daarbij de in de gaten houden dat ik de trinagel op kan tillen. Caravan gewicht 1200 mx.
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 12 feb 2009 13:43
door JHV
Ik heb ook een hele moderne automatische disselweger

Koste iets van 15 of 20 euro. Vast niet zo nauwkeurig dan digitaal, maar een verschil tussen 40 of 70 kg ziet ie wel. Met een kilo of 60-70 op de haak rijden wij met de knaus het prettigst.
Of deze:
Je gebruikt hem door rechtop onder de trekhaakkoppeling aan het eind van de dissel te plaatsen en dan het neuswiel langzaam in te draaien.
Zet wel de handrem erop.
Johan
Re: caravan trekken
Geplaatst: 15 feb 2009 22:12
door rob-vnk
moorman28 schreef:jaspers schreef:Hallo,
Ik ben nieuw op het forum.
Ik rijdt nu ongeveer 1 jaar met een C5-break en heb al aardig war wetenswaardigheden van dit forum gehaald. Nu zit ik met een probleem wat ik nog niet tegenkwam op het forum.
Ik heb een caravan en kan met deze sleurhut niet harder als 90km/u, want dan begint hij te slingeren. Of ik nu gewicht voor-achter of in het midden van de caravan laadt. Ik ben bang dat dit aan de hydrauliek van mijn C5 ligt. deze pompt de auto NB steeds omhoog.
Kan iemand mij advies geven hoe ik hier mee om moet gaan, of wat ik er aan kan doen.
Ik durf nu nl. niet ver te rijden met mijn cravan.
Groeten,
8)
Hallo,
Ik heb zelf met mijn 1e C5 Break tot 2005 gedurende 4 jaar met een Avento vakantietochten gemaakt [meestal enkele dagen ergens en dan weer rondtoeren, dus veel aan-/afkoppelen]. Weliswaar een rel. lichte caravan [max. massa 1000kg], maar heerlijk rijden, caravan volgde voorbeeldig [max. snelheid +/- 120km]. Afkoppelen door de C5 in de laagste stand te zetten en caravan met neuswiel opdraaien. Slingeren ligt meestal aan de caravan [belading, onvoldoende stabilisatie]. Mijn Avento had trouwens een Alko-stabilisator . . . . . Heeft jouw caravan een stabilisator ?
Gr. Rob.