Pagina 8 van 9

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 04 apr 2014 12:49
door kos
Ik meen me te herinneren dat je een originele kabelboom inclusief BSR ging kopen? Nu lees ik dat je een aftermarket kabelboom gekocht hebt... verschil in prijs is nochtans niet zo groot (€128 tov €150).
Bij een originele sluit je alle stekkers aan op de BSR (stuurmodule voor de aanhangerelektronica).
De BSR sluit je op zijn beurt aan op de BSI.
Dan vertel je de BSI dat er een BSR aanhangt via Diagbox.
Dat laatste is voor originele BSR idd maar paar minuten werk.

Hoe jouw kabelboom aangesloten en aangemeld moet worden, heb ik geen zicht op... kan je een aftermarket module aanmelden op de BSI? Geen idee eigenlijk.

Pool 12 is meestal niet in gebruik. Kan eventueel gebruikt worden als de aanhanger ook uitgerust is met een elektronisch stabiliteitssysteem of zoiets.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 04 apr 2014 14:21
door exroosje
Of je nu een unit hebt van cit of iemand anders, deze functioneert direct als je hem inplugt. Als je hem aanmeldt zet je iets op J ipv N en in vervolg zal de unit ook zelf de parkeersensoren uit kunnen schakelen.

Dat is al met al zo'n 5 minuten werk. Ik woon ook in den Haag en ik ga voor dit soort dingen gewoon naar Oldenhage. Motorhuis zullen we het maar niet over hebben.

Tunen zou geen enkele invloed hierop moeten hebben. Dat is pas relevant als het over updates van het motor management gedeelte gaat. Iets van N op J zetten wist die tuning niet. Wat ik je wel wil adviseren is sowieso eerst de laatste versie van het MM te laten laden. Dan hoef je niet later nog een keer. Er is zeker vorig jaar nog een THP update geweest. Ook prima iets wat Oldenhage kan doen. Dat kost wel wat meer tijd (half uur tot uur wachten).

(PS laat ook je distributieketting checken voor je gaat tunen. Die coulance reparatie wil je niet zelf betalen ....)

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 04 apr 2014 14:44
door Huijsing
Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik begrijp uit je verhaal dat die BSR het kastje is wat je trailer aansluiting regelt. Dat zit er bij en aangesloten. Het is allemaal een beetje Chinees voor mij, ook weet ik niet hoe ik een foto van de situatie toe kan voegen, maar ik meen als excuus aan te mogen voeren dat ik 71 jaar ben en dan gaat dat allemaal niet meer zo vanzelf sprekend.
Waar zit Oldenhage? Dan kan ik daar eens informeren. Begrijp ik uit jullie verhaal, dat ik de stekkers gewoon kan doorverbinden zonder problemen en dat die eventuele problemen zich pas voordoen als ik een aanhanger aankoppel?
P.S. Ik zou inderdaad voor een originele boom gaan, maar ook daar vroeg de dealer hier toen bijna 200 euro voor, dus ga je googlen.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 04 apr 2014 15:10
door kos
Is geen verwijt of zo hoor! Ben al blij dat Exroosje weet te zeggen dat het blijkbaar geen probleem is.
Respect trouwens dat je die zware trekhaak op je 71 nog zelf gemonteerd hebt!! :smt146

De stekkerdoos is dan ook geen Citroën onderdeel, veronderstel ik? Kan je die dan wel wegklappen?

Als je nog eens twijfels hebt bij je dealer of niet weet waar je best iets kan halen, kan je dat hier ook vragen, daar dient dit forum voor.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 04 apr 2014 19:37
door Huijsing
Ja, hij klapt perfect weg achter m'n bumper. Hij ziet er uit als die 9427 AP. op de vorige pagina. En de stekkerdoos is van Jeager, net als de trekhaak onder mijn vorige auto en van m'n Hobby caravan.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 09 apr 2014 10:54
door Huijsing
Beste Citroen liefhebbers.
Wie weet een goed (koop) adres in de omgeving van Den Haag waar ik mijn trekhaak elektra in kan laten stellen (BSI?) in de computer.
Wie weet hoe ik foto's toe kan voegen aan mijn teksten in dit forum?
Wie weet of er ook een aansluiting voor de constante stroomdraad achterin de auto zit, of moet deze toch rechtstreeks van de accu afgetapt worden? Ik zag namelijk bij een stekkerverbinding (auto-kabelboom) een roze draad zitten welke een dikkere kern heeft, welke gekoppeld zit aan een rood blauwe draad (zie ook foto enkele reacties hier voor) en waar constant spanning op staat.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 09 apr 2014 11:33
door exroosje
Ik heb inderdaad de ervaring dat zo'n plug & play kastje op de BSI gewoon direct werkt. Het enige wat dan niet werkt is de uitschakeling van de PDC.

Als je een alternatief kastje koopt (dus niet citroen) werk dat op dezelfde manier. Hier kun je wel wat meer gedoe mee hebben omdat 3d party vendors moeite hebben de veranderingen van citroen goed bij te houden. En zit je opeens met de verkeerde connector. maar als het past werkt het ook.

In den Haag ken ik geen andere cit dealers als het motorhuis. En daar zou ik met een grote boog omheen lopen. Er zijn nog wel een paar cit specialisten, maar of die een diagbox hebben.... Mooyman in Leidschendam zou evt kunnen.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 09 apr 2014 23:02
door BJG
De voeding voor de BSR ligt achterin de auto in de kabelboom. Daar kun je gewoon je constante plus en je geschakelde plus vandaan halen.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 09 jun 2014 12:02
door Huijsing
BSI verhaal.
Ik kan dit onderwerp nu afsluiten en alles samenvattend mijn ervaringen weergeven.
De bedrading van Rameder heb ik ervaren als een succes. Alles paste en werkte. Ook de extra 's (geschakelde plus en constante plus) zaten in de bundel. Ik heb de geschakelde plus aansluiting afgetapt van de roze draad met dikke kern (3 mm) welke in de kabelbundel van de auto zit. Deze staat altijd onder spanning (voeding van de BSR, bedankt BJG). Afgelopen week heb ik de BSI in laten stellen bij Oldenhage, was zo gebeurd en voor maar 10 euro.
In vergelijking met mijn vorige PH1 C5 rijdt hij met caravan iets duurder en solo iets zuiniger, maar details laat ik achterwege daar dit aan het onderwerp niets toevoegt.
Wel ga ik een nieuw onderwerp aansnijden genoemd, PH 3 C5 koelvloeistof en olietemperatuurmeter.
Ik dank hierbij alle forumleden voor hun informatie en adviezen m.b.t. het trekhaak verhaal.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 27 okt 2014 18:07
door P+M
Ik heb dezelfde trekhaak eronder liggen als KOS heeft gemonteerd (zie foto's op Pag 2).
Ik gebruik hem niet vaak en liep vanmiddag tegen het feit aan dat hij niet wil vergrendelen. Mogelijk dat vuil en roest een rol spelen... Ik ben met WD40 aan de slag gegaan (aan de achterzijde de borgpin behandeld), maar nog geen resultaat. Heeft iemand een betere suggestie?

Paul

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 27 okt 2014 21:49
door BJG
Om het probleem op te lossen kun je het inbusboutje van het scharnierpunt van de handle een kwart slag losdraaien.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 28 okt 2014 17:27
door P+M
Het boutje losdraaien help niet. Of er zit vuil of roest dwars, of de veer is kapot. Met veel kracht heb ik de borgpin er voldoende uit weten te krijgen, maar verder dan de milieustraat durfde ik niet te gaan :oops:
Ik vrees dat ie bij gelegenheid gedemonteerd moet worden...

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 28 okt 2014 19:57
door T hijs
Gewoon even de bumper lossen en dan kijken wat er loos is. Dat is een uurtje werk.

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 28 okt 2014 22:27
door BJG
Jij schrijft over een borgpin, maar volgens mij is het een vergrendelhaak die achter een pennetje valt.
Het inbusboutje moet je losdraaien, dan krijgt de vergrendelhaak ruimte.
Daarna de trekhaak omhoog duwen en de haak terug duwen. Ook al is de veer stuk, dan moet hij nog te vergrendelen zijn.
Volgens mij kan het niet zo heel spannend zijn. Het is min of meer standaard dat deze haken op den duur vast gaan zitten. Rij anders even naar de C dealer, die weet er wel raad mee.

foto

Re: Wegklapbare trekhaak monteren

Geplaatst: 28 okt 2014 22:45
door JW-C5
Wellicht bedoel je dit plaatje:

Afbeelding

Is dat boutje waar jij op doelt hierop te zien?

Groet,
JW