Pagina 8 van 9

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 17 apr 2013 06:31
door Peterdb
waar het nu precies meet in P of N is mij ook niet duidelijk en heb dat ook niet verder geprobeert, de instructie was om de bak in N te zetten en dan te meten.
Nu was het bij ons ook zo dat de lamellen niet meer 100% waren dus dat kan ook van invloed zijn geweest.
Heb helaas de oude niet meer om dat te bekijken, die had ik alleen open gemaakt om te kijken waarom we in N de motor niet konden starten en dat de oorzaak lag in de koperlamellen op de print die er niet meer waren dus van een meeting in P of N kan ik niet zeggen of dat juist is.
De nieuwe hadden we in N staan om te meten en dat loopt nog steeds goed, schakelt als een zonnetje en kan in P en N gestart worden.
Moet wel zeggen dat precies O Ohm hadden we niet gekregen, zat aan 0,2 Ohm en dat was het min. wat we konden krijgen.
Je redeneering dat je wel 0 Ohm kan meten en wij toen niet kan ik niet beoordelen en ook niet waar het precies op aangesloten is kan ik ook niet exact verklaren omdat ik de oude niet meer heb om te vergelijken.
Maar als je zegt dat het ergens toch verbonden is en dat moet eigenlijk wel want er zit niets anders in dan de lamellen en de verbindingen naar de bak toe neem ik dat graag van je aan.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 17 apr 2013 23:08
door BJG
Ok duidelijk.
resumerend uit de metingen die ik heb gedaan ,en nauwkeurig kijken naar jouw foto's kom ik tot de volgende conclusie:

In de multiswitch zit een apart contact tbv de afstelling in de N stand. Dit contact is geintregreerd in de multiswitch print met sleepcontacten. Vandaar ook de waarschuwing geen lampje oid te gebruiken. Dit contact wordt niet gebruikt door de computer van de AL4 bak. Dit contact staat niet op het schema.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 18 apr 2013 07:12
door Peterdb
volkomen eens met je conclusie.
Is natuurlijk een "monteurs" hint om dit af te stellen en vandaar dat het misschien niet op het schema is aangegeven.
We weten hoe het er van binnen uitziet en wat een oorzaak kan zijn vanwege het niet starten in N van de motor, wat niets te maken heeft met het afstellen in ons geval, het was duidelijk dat deze lamellen ook verslijten kunnen wat ik persoonlijk een zwak punt vindt van dit apparaat maar goed, het is of was een feit dat wij dit euvel hadden.
Goed dat je verder hierop ingegaan bent om dit uit te vinden en anderen hiervan op de hoogte brengt, ik heb het open gemaakt en het verklaart hoe het werkt en jij hebt het schema verder bekeken, prima toch, hebben we beiden een steentje bijgedragen om meer bekendheid te krijgen in onze C5.
Vind het prima hoor dat jij met jouw ervaring en mogelijkheid dit nog eens verder uitzoekt, kan zo in het archief voor latere referencies of als iemand eenzelfde euvel heeft.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 18 apr 2013 07:58
door Peterdb
Ben nog eens terug gegaan naar de fotos van de binnenkant en op een van deze fotos is duidelijk te zien dat het verbonden is met de binnenkant, jammer dat ik de print niet meer heb om nog eens duidelijk te controleren waar de aansluitingen naar toe gaan.
Dus............. blijft vooralsnog een raadsel tot iemand de print hoog neemt en te kijken waar deze contacten aangesloten zijn.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 19 apr 2013 21:55
door BJG
Nou, in principe is dat te meten (heb ik gedaan)

Wanneer een contact door een computer gebruikt wordt staat er altijd een spanning over de open contacten. Zo kan de computer meten of het contact open of dicht is.
In dit geval was niet zo. Dus is het contact niet gebruikt door de al4 computer.
Op jouw foto's zie ik inderdaad dat het contact wel in de print is geintregreerd.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 19 apr 2013 22:25
door JW-C5
Het zal ook wel op die printplaat móeten zitten, alleen zó krijg je een goede afstelling.

Als het een heel ander contact zou zijn, niet direct gekoppeld aan de printplaat, hoe zou je dan zeker kunnen weten dat de afstelling OK is?

Groet,
JW

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 20 apr 2013 00:24
door BJG
:smt023

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 20 apr 2013 06:41
door Peterdb
Tja gentlemen, totdat iemand de printplaat hoog neemt en dit specific navolgt blijft het gissen.
Misschien dat een van de leden het uitgewisseld heeft en de oude open kan maken, de printplaat eruit nemen en dan kijken waar de beide contacten naar toe gaan zou een definitief antwoord kunnen zijn.
Helaas met de verhuizing van mijzelf is de mijne weg en kan ik het dus niet verder controleren.
Jammer maar zoals gezegd op een van mijn fotoos hier is duidelijk te zien dat het wel verbonden en geintregeert is op de printplaat.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 20 apr 2013 11:41
door JW-C5
Dat denk ik dus ook, het contact-naar-buiten zit op de printplaat.
Maar ik veronderstel dat het een apart contact is, niet een van de contacten die door de computer gebruikt worden.

Groet,
JW

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 20 apr 2013 23:53
door BJG
Zoals ook de metingen die ik gedaan heb uitwijzen ;)

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 10 mar 2015 09:59
door Peterdb
Gentleman en misschien lady's die dit lezen.
Woonachtig zijn hier in Roemenie en speciaal in Brasov (bergen) kan het zomaar voorkomen dat er plotseling sneeuw valt en wel in die mate dat er geen doorkomen meer is.
Zoiets gebeurde ook afgelopen weekend en Ciprian was met zijn auto onderweg en ziedaar, plotseling een bult sneeuw op de weg die zijn doorgang en uitzicht kompleet wegnam.
Het was om 02.00 uur s'morgens (za-zo) en nog steeds sneeuwde het.
Er was al 10 cm gevallen en als je dan door een bocht komt tussen de bergen dan passeert het zomaar dat er een bult sneeuw wordt opgebouwd.
Helaas kon de C5 van Ciprian daar niet tegen en is met een gangetje van 40 km er tegenaan gereden en stond met een klap stil.
Oorzaak hiervan was een toch grote steen die naar beneden was gekomen van de berg, de sneeuw zorgde ervoor dat het lekker bedekt was en tja, zo is het gekomen.
De C5 is later nog naar huis gesleept, heb Ciprian opgehaalt die niets ervan opgelopen had, alleen de schrik!
Nu hebben we in alle eenvoud afscheid genomen van zijn C5 hoe triest ook daar reparatie aan zijn "lady" niet meer rendabel was, de steen had compleet tussen de koplampen alles "vernietigt" wat er zat, incl. de motor!!
Zijn stalen onderbodem heeft hem eigenlijk nog gered anders was de steen er verder onder gegaan, nu hielp die stalen bodemplaat mee om de schok op te vangen,maar de airbags kwamen er toch wel uit!!!!
Ben eind maart in Nederland zo daar maar eens kijken naar een vervangend voertuig, of dit weer een C5 wordt hangt nog in de lucht, eerst maar eens kijken.
Laat nog wel weten wat het is geworden, tot dan, een ieder veel rijplezier gewenst in betere weg/weer condities dan hier.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 10 mar 2015 10:25
door c5jan
Dat probleem is wel iets groter dan alleen de automaat bak....
Niet de enige C5 die aan z'n eind komt door een frontale botsing. De mijne is recent ook ingekort.
Goed dat er geen letsel is. Alhoewel die schrik mij ook nog deels aan de grond houdt....

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 10 mar 2015 11:35
door Menno
Jammer, roemloos einde , suc6 met het zoeken naar een vervanger ....
Gelukkig verder geen letsel !

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 10 mar 2015 11:52
door JW-C5
Met leedwezen neem ik kennis van dit ongeluk :shock:
Sterkte met het zoeken naar een vervanger, hopelijk wordt het weer een C5 :citrofiel

Groet,
JW

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 10 mar 2015 19:01
door BJG
Jammer!

waarom zoek je een vervangende auto in Nederland?
zijn ze daar schaars/duur oid?