Pagina 69 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 31 okt 2014 22:21
door BJG
Het voert te ver om het hele verschijnsel vervuiling van inlaatkleppen bij direct ingespoten motoren te verklaren. Maar het is een feit dat dit bij deze motoren gebeurt en een probleem vormt. Daar is al heel veel over geschreven, ook op dit forum. Dat probleem is bij LPG 100% hetzelfde bij deze motoren. Voor dit specifieke probleem maakt de lpg installatie geen verschil.
Waar bgt op doelt is de schonere verbranding van lpg waardoor de vervuiling in de cilinder en de olie minder is. Dat klopt inderdaad, maar heeft niets te maken met de vervuiling van de inlaatkanalen en kleppen. Daar kan het wel of niet aanwezig zijn van een lpg installatie niets aan veranderen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 31 okt 2014 23:59
door NTwoO
bgt schreef:NTwoO schreef:Dat is maar beperkt het geval, want in de verbrandingscyclus waar de vervuiling voorkomt zal de lpg installatie uitschakelen en de motor toch op benzine draaien, als ik het goed begrijp hoe lpg icm direct ingespoten benzine werkt. Tijdens overige bedrijf zal lagere roet en hogere temperaturen wel een voordeel kunnen zijn...
Dit is dan alleen bij een turbo motor(direct ingespoten) het geval, niet bij een atmosferische zoals ik heb. Heb dit nog nooit zien gebeuren bij mij. Alleen als ie koud is natuurlijk wel........bij het starten, dan knippert het gaslampje ook. Onder het rijden nog nooit gezien.
PS je kan nl aan de motorolie/bougies zien, bijv. na 20000km, hoe vuil dit wordt door de kooldeeltjes die erin komen door de verbranding van benzine.....laat staan hoe vuil een dieselmotor is
Deze schone verbranding is in mijn ogen een erg onderschatte eigenschap van LPG en dus de slijtage van de motor.
Als jij direct na een post schrijft hoef jij het niet te quoten. Mijn post verwees naar jouw post erboven. Deze heb ik opnieuw gelezen en daar beweer jij dat lpg een oplossing zou zijn voor thp motoren. Dat wens ik te betwijfelen. Hoe lpg zich gedraagt bij ouderwetse Otto motoren is wel duidelijk en hoort eigenlijk niet thuis in de discussie rond de thp motoren. Ps, ik heb ook een gasbak indien jij dat niet wist.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 nov 2014 10:17
door BJG
Inderdaad laten wij de discussie sluiten over LPG in dit draadje. Het heeft niets te maken met de THP vervuilingsproblematiek. De inlaatvervuiling van de THP gaat net zo hard op lpg als op benzine.
Voor de volledigheid:
Er is een lpg installatie voor de THP, daarbij loopt de motor nog voor ongeveer 20% op benzine.
Die 20% benzine heeft wederom niets te maken met de vervuiling van deze motor.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 nov 2014 10:22
door Menno
Eens, graag verder met de THP problematiek !!
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 nov 2014 11:33
door bgt
Hoe komt die koolaanslag dan daar op die kleppen bij een direct ingespoten motor? Heeft toch met temperatuur en vaste bestandsdelen van het soort brandstof te maken?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 nov 2014 12:40
door JW-C5
Dat komt door de EGR, in dit geval door interne klep-overlap.
Ook LPG heeft koolstofatomen, het is een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10). En die koolstof zorgt voor de afzetting.
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 02 nov 2014 21:13
door BJG
De aanslag is het product van de reactie van uitlaatgas (via egr) op motorolie (via klepsteel) en wordt niet weggespoeld door brandstof omdat de injector in de cilinder inspuit.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 02 nov 2014 21:42
door exroosje
En heeft dus meer te maken met de motorolie als de brandstof (met als verschil dat als de brandstof indirect was ingespoten de klep(steel) mogelijk wel schoon gespoeld was, iets wat met benzine zelfs beter zou kunnen werken als met gas)
Als je het hebt over de uitgerekte ketting (het andere thp probleem), deze is wel erg afhankelijk van vervuilde olie en zou wel kunnen profiteren van de schonere LPG verbranding.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 nov 2014 08:58
door GSPallas
....... de C5 staat bij de garage .......... en ik ga hem nog even kwijt zijn ..... ketting uitgerekt en cilinderkop vervuild.
Op zich reed de auto prima, alleen niet meer zoals toen hij nieuw was, gewoon minder fel.
Ik had zo de hoop dat dit probleem mij voorbij zou gaan, maar helaas het heeft niet zo mogen zijn. Naar zeggen van de garage hebben ze een coulance-aanvraag bij Citroen Nederland gedaan, waar ze nu op goedkeuring wachten. Ze gaven aan dat er sprake is van maximaal 50% coulance vanuit Citroen. Ook de dealer zou blijkbaar bijdragen een deze coulance-regeling.
..... wordt vervolgd ......
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 nov 2014 12:49
door BJG
exroosje schreef:En heeft dus meer te maken met de motorolie als de brandstof (met als verschil dat als de brandstof indirect was ingespoten de klep(steel) mogelijk wel schoon gespoeld was, iets wat met benzine zelfs beter zou kunnen werken als met gas)
Dit is meer de constuctie van de motor waardoor de olie langs de klepsteel komt, denk hierbij aan de PCV in combinatie met de turbo
exroosje schreef:Als je het hebt over de uitgerekte ketting (het andere thp probleem), deze is wel erg afhankelijk van vervuilde olie en zou wel kunnen profiteren van de schonere LPG verbranding.
Die kettingrek is van invloed op de timing, en dus weer op de egr werking, en zo indirect weer op de vervuiling.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 nov 2014 15:27
door exroosje
GSPallas schreef:
....... de C5 staat bij de garage .......... en ik ga hem nog even kwijt zijn ..... ketting uitgerekt en cilinderkop vervuild
Bleu Bourrasque en 70000 km - identiek aan mijn geval.
Ik heb er niet zoveel aan betaald overigens. Eigenlijk alleen de slijtage dingen die zijn vervangen zoals olie en bougies. Rest was coulance. Veel meer dan 50% dus....
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 nov 2014 20:35
door GSPallas
Net de C5 opgehaald, kan pas over 4 weken gemaakt worden en ik ben hem daar 2 dagen voor kwijt. De coulanceregeling is gesteld op 75%. Kilometerteller staat inmiddels op 90.000.
De beurt wordt ook dan pas gedaan. Nu 'alleen' de remblokken V en A, de V-snaar en de achterzijde opnieuw uitgelijnd, maar daar elders meer over.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 nov 2014 20:42
door kos
Heb hier diagonaal doorgelezen en wou even vermelden dat er bij BMW wel degelijk problemen waren/zijn met de kettingen van sommige motoren. Mijn 520d van 2008 was uitgerust met de N47 motor. Meerdere gevallen bekend waarbij de ketting het begeven had met vervanging van de complete motor. Kostprijs rond de 10.000 euro! Omdat ik dat niet zag zitten offerte gevraagd bij BMW dealer om preventief ketting te laten vervangen... 4.000 euro!! Dat en het gebrek aan comfort hebben me doen besluiten om 'm te verkopen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 nov 2014 20:45
door willy4
dat is ook een gekent probleem bij BMW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 14 nov 2014 21:55
door BJG
Inderdaad
