C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Vandaag de C5 weggebracht voor de vakantiecheck en ik had gevraagd, omdat ie van de week een keer bokte bij het inschakelen van de cruise-control, even te kijken naar de interne vervuiling. Net een telefoontje gehad en er was, na de reiniging bij de laatste beurt, wel wat vervuiling zichtbaar en bij de komende 90.000km beurt (is over 10.000km) wordt er gereinigd met granulaat. Ze gingen dat nu alvast aanvragen bij Citroen.

Behoudens dat de wagen nu een keer wat 'bokte' bij het inschakelen van de cruise-control heb ik er niet echt last van, niet anders dan dat de C5 iets minder fel is dan toen ie net nieuw was.

Het blijft wat mij betreft een fijne motor .....
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door bgt »

GSPallas schreef:niet anders dan dat de C5 iets minder fel is dan toen ie net nieuw was..
Grappig :( bij mij is ie juist feller geworden. Dat merk ik vooral met de caravan erachter. Meestal worden de auto's luier als ze ouder worden(voor je gevoel dan, je went eraan).
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2010 20:29
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 70000
Kleur: Blauw Bourraseqeu
V.I.P.
V.I.P.
Al heel lang niet meer gepost hier. Maar sinds een paar maanden hebben wij problemen met onze C5. Vanavond durfde de vrouw des huises de snelweg niet meer op omdat hij totaal geen vermogen gaf. Afgelopen tijd gebeurd het met enige regelmaat dat we een "emissie-storing" hebben en valt de Turbo kortstondig uit. Ook horen we een soort "geklapper" op het moment dat de turbo er uit klapt.

Ook hebben wij het idee dat niet het volledige vermogen afgegeven wordt en de motor niet lineair doortrekt.

Nou heb ik een beetje gegoogeld en vermoed ik dat de motor vervuild is. De dealer heeft afgelopen week er kortstondig naar gekeken tijdens de winterbanden wissel en rade ons aan een paar keer flink door te trekken en injectie reiniger te gebruiken. Echter naar vandaag hebben wij er niet zoveel vertrouwen in dat dit de oplossing is....

Auto heeft nu 85.000km gelopen en is 4 jaar oud. Wat denken jullie dat het probleem is ?
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Ik vrees het ergste voor je, ....



Je hebt zo te zien wel een redelijk gelijk exemplaar in handen als ik zelf heb, ook dezelfde kilomterstand. Ik had er lang vertrouwen gehad in dat het goed blijft gaan. Echter dit baart me wel wat zorgen.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2010 20:29
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 70000
Kleur: Blauw Bourraseqeu
V.I.P.
V.I.P.
Contact gehad met de dealer, ze gaan het spruitstuk iniedergeval schoonmaken.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Waren deze linkjes al eens geplaatst ?

http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.driving-dutchman.com/opgerek ... we-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als je ketting nog niet vervangen is... Kun je er maar beter op aansturen dat dat wel gebeurt. Aangenomen dat cit dat gewoon betaalt.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door bgt »

Dan is LPG toch wel top :cit4
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Met LPG kun je toch ook in de te lage toeren rijden en de boel om zeep brengen? Ik zie het verband niet.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door bgt »

Er zit geen turbo in dus rijd je vanzelf niet met zo'n laag toerental(900rpm) en LPG vervuild niet dit in tegenstelling tot andere brandstoffen.
Mijn kilometers worden tegenwoordig ook meestal onder de 3000 toeren gemaakt. Alleen blijft de motor superschoon.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door NTwoO »

Ik denk bgt bedoeld, liever een oudere lpg bak dan een thp als jij zuinig wilt rijden. Dat is echter op de langere termijn toch lastig.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

@bgt:Ik vind het fijn dat je tevreden bent met je eigen motor/brandstofcombinatie.

De vervuiling van de THP ontstaat echter evengoed op LPG, en is inherent aan het systeem van directe injectie. Daar verandert het monteren van een LPG installatie niets aan.

Een indirect ingespoten benzinemotor heeft geen last van vervuiling van de inlaatkleppen, met of zonder lpg.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door bgt »

Als je een LPG installatie op de THP zou kunnen toepassen zal dat toch wel vervuiling schelen. Zeker in verhouding tot een diesel. Turbo motoren zijn sowieso slecht voor stadsgebruik of langzame ritten. Het zgn goedkoper rijden met (moderne downsized)turbomotoren betaal je ergens dubbel en dwars terug.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door NTwoO »

Dat is maar beperkt het geval, want in de verbrandingscyclus waar de vervuiling voorkomt zal de lpg installatie uitschakelen en de motor toch op benzine draaien, als ik het goed begrijp hoe lpg icm direct ingespoten benzine werkt. Tijdens overige bedrijf zal lagere roet en hogere temperaturen wel een voordeel kunnen zijn...
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP

Bericht door bgt »

NTwoO schreef:Dat is maar beperkt het geval, want in de verbrandingscyclus waar de vervuiling voorkomt zal de lpg installatie uitschakelen en de motor toch op benzine draaien, als ik het goed begrijp hoe lpg icm direct ingespoten benzine werkt. Tijdens overige bedrijf zal lagere roet en hogere temperaturen wel een voordeel kunnen zijn...
Dit is dan alleen bij een turbo motor(direct ingespoten) het geval, niet bij een atmosferische zoals ik heb. Heb dit nog nooit zien gebeuren bij mij. Alleen als ie koud is natuurlijk wel........bij het starten, dan knippert het gaslampje ook. Onder het rijden nog nooit gezien.

PS je kan nl aan de motorolie/bougies zien, bijv. na 20000km, hoe vuil dit wordt door de kooldeeltjes die erin komen door de verbranding van benzine.....laat staan hoe vuil een dieselmotor is :o
Deze schone verbranding is in mijn ogen een erg onderschatte eigenschap van LPG en dus de slijtage van de motor.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Plaats reactie