Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Auteur |
Bericht |
Euroka
C5club Fan
Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37 Berichten: 56 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Ik rijd met een 90 pk HDi en het afgelopen halfjaar was het verbruik stabiel 1 op 16. Heb nu de auto een slick 50 behandeling gegeven en eerste nieuwe meting is 1 op 16,8. Zo'n 5 % zuiniger dus. Ik blijf uiteraard meten.
|
31 aug 2007 02:03 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Verbruiksdraadje
Zeer interessant! In diverse fora is al heel vaak gebakkeleid over het theoretische nut van het spul. Nu dus iemand die het daadwerkleijk gebruikt en naar ik aanneem niet als laatste redmiddel om een volledig opgereden auto lopend te houden. Als je hier of op een ander forum inderdaad gedetailleerde verbuikscijfers kan produceren over een half jaar zonder Slick en een half jaar met, dan zal de community je dankbaar zijn.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
01 sep 2007 01:03 |
|
 |
Euroka
C5club Fan
Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37 Berichten: 56 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Verbruiksdraadje
Mijn auto is 5 jaar oud, heeft 235.000 km gelopen en loopt als een zonnetje. Ik heb Slick50 toegevoegd om verbruik te verlagen en levensduur te verlengen. Ik heb het al in 3 andere aut's gebruikt en alleen positieve ervaringen. Het meest frappant vond ik toen ik het in een andere auto gooide (fiat Uno) die stationnair te laag was afgesteld. Ik was samen met een vriend en die afstelling zouden we gaan bijstellen. Maar tot onze verbazing hoefde dat niet meer want al tijdens het ingieten van de Slick50 (bij draaiende motor) hoorden we allebei het toerental toenemen tot een normale waarde. We keken elkaar verbaasd aan: enige verklaring die we konden vinden is dat de inwendige wrijving van de motor direkt werd verminderd door de Slick50. Tot nu toe reed ik benzine of LPG, ik gebruik het spul nu voor het eerst in een diesel.
Ik heb ook de discussies gelezen op het xantiaforum; er zijn voor- en tegenstanders. Er was iemand die in een olielab had gewerkt en die vertelde dat Slick50 de werking van additieven van de reguliere olie verminderde. Hij vertelde helaas niet wat er gebeurde met de inwendige weerstand. Ik heb nu een extra oliewissel ingelast en tot minimum laten vullen om slick50 toe te kunnen voegen. Over een paar weken krijgt de auto een grote beurt dus weer nieuwe olie. Het teflon laagje dat voor verminderde wrijving moet zorgen moet dan allang gevormd zijn dus de prestaties en het brandstofverbruik zouden dan op peil moeten blijven. Ik ga met name het brandstofverbruik secuur meten en ik laat het wel weten.
Als er meer mensen willen meepraten over Slick50 kunnen we er misschien beter een apart draadje voor openen ?
|
01 sep 2007 09:57 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Ik zou in de 2l benzine niet teflon gebruiken gezien het belang van dunne olie voor de klepstoters.
Ik heb in eerdere auto's wel een SFR (superior friction reduction), later TSL (Tri star lube) geheten gebruikt. Dat bevat geen deeltjes maar is pure dopes.
Moet zeggen dat dat spul onmiddelijk nadat je het erin gooide het geluidsnivo iets verminderde alsof de auto rustiger ging lopen. Maar nooit een echt grote verbruiksreductie gezien. De V6 is stil genoeg, dus ben ik er maar mee gestopt.
De testen waren altijd van droogelopen motoren die met TSL het langer bleven doen. Vond dat wel een veilig idee. Maar wel duur spul dus...
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
01 sep 2007 17:10 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Kent iemand "Automotive Restore Products"?
Was gisteren bij de Makro en heb maar meteen een 5 liter kan olie mee genomen aangezien ik alleen maar 1 liter verpakkingen vond de laatste tijd.
Naast de olie stonden ook flesjes "Anti-lek voor Motorolie" van Automotive Restore Products. Google kon weinig vertellen over dit flesje, al was wat ik wel vond niet echt het toppunt van positiviteit. Dus voordat ik het ga proberen even hier kijken of jullie er toevallig al ervaring mee hebben.
Op het moment ben ik weer gewoon terug op 1 liter olie per 1000/1200 km en dat vind ik niet acceptabel, maar de 2000+ euro die ze bij de dealer rekenen om de boel na te kijken en waar nodig te vervangen vind ik ook geen optie.
Dusssss......
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
02 sep 2007 11:55 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?
ik zou niet durven gebruiken... kleine lekjes zijn ook sommigge oliekanalen, die worden dan keurig afgedicht... en kan de boel stuk gaan!
Denk ik
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
02 sep 2007 12:57 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?
Kan, zelf denk ik dat de kleinste oliekanaaltjes (zonder bewegende delen) groter zijn dan de grootste lekkages. Waar drijfstang en krukas elkaar ontmoeten moet er gesmeerd worden. Als dergelijke vlakken ook "dichtgekit" worden, sja... Gelukkig beweegt het als de olie erin geperst wordt... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
02 sep 2007 19:16 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?
Ken het niet, maar goed dat zegt niks, ik weet helemaal niks van dit soort producten. Wees echter voorzichtig, de kanaaltjes van de hydraulische klepstoters zijn zo dun dat zelfs een beetje normale olie er al niet snel genoeg doorheen kan. Ik zou dus oppassen met extra 'stop' middelen. Heb je JO als eens gevraagd naar een offerte voor onderzoek ?
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
02 sep 2007 19:23 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?
Nee, heb hem nog niet gevraagd. Vanuit Eindhoven is dat nogal een flink eind rijden dus ik wil eerst Van Gompel er eens naar laten kijken. Maar vragen kan geen kwaad.
Mijn idee over de toevoeging is hetzelfde als wat jullie hier zeggen. Kijk, van de ene kant kan ik me moeilijk voorstellen dat zoiets de interne werking van de motor aantast maar aan de andere kant weet ik niet wat er precies gebeurd. Kan het ook niet vinden op het internet, dus vandaar dat het er nog niet in zit...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
02 sep 2007 19:29 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Euroka schreef: Als er meer mensen willen meepraten over Slick50 kunnen we er misschien beter een apart draadje voor openen ? Modactie ; Ik heb een draadje gebakken van olie additieven , ... wel zo overzichtelijk 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
03 sep 2007 11:04 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Fin 25 Interflon
Ik rijd met FIN 25 Interflon in de olie. Lastig te zeggen wat het resultaat is. Intussen is het olieverbruik 0, en LPG regelmatig beter dan 1:10, terwijl ik op de snelweg de CC altijd op 130 heb staan.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
03 sep 2007 11:18 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
En wat was het verbruik voordat je dat goedje er bij gooide?
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
03 sep 2007 19:22 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Dat weet ik helaas niet. Dat is wat ik bedoelde met 'lastig te bepalen'. Ik heb nauwelijks kilometers zonder het spul gereden. Omdat de auto direct na aflevering problemen had met uitlaatgas en katalysator, en er te dikke olie (10 W 40) in zat kreeg ik het advies (en een vergoeding) om er Fin 25 in te gooien. Pas later bleek de oorzaak in verdamper en injectoren te zitten.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
04 sep 2007 13:04 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Jammer, wie heeft dat advies gegeven?
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
04 sep 2007 13:48 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Ik weet niet meer wie er destijds, mei 2006, de doorslag gaf. Ik heb toen in korte tijd veel 'experts' geraadpleegd, omdat ik constateerde dat de melding over 'storing uitlaatgas' was verdwenen door een reset (talloze resets, bleek later) maar dat de storing bleef terugkomen. In afwachting van een diagnose is er toen het een en ander geprobeerd. Uiteindelijk heeft gasspecialist DMI in Groningen het probleem opgelost.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
04 sep 2007 13:55 |
|
 |
|