
C5club Rookie


Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2025 14:49
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic
Hallo iedereen,
Hierbij wil ik mijzelf graag ff voorstellen.
Ben Arjen, kom uit Amersfoort.
Rij nu mijn 2e C5.
De eerste, een 2.0 16v break uit 2005.
Een fijne auto, was eigenlijk niks mis mee, maar vond een mooie
C5 v6 break.
Daar ben ik nu druk mee, veel achterstallig onderhoud, wat probleempjes maar komt goed!
Ik hoop bij deze leuke contacten en vooral veel info te vinden.
Hierbij wil ik mijzelf graag ff voorstellen.
Ben Arjen, kom uit Amersfoort.
Rij nu mijn 2e C5.
De eerste, een 2.0 16v break uit 2005.
Een fijne auto, was eigenlijk niks mis mee, maar vond een mooie
C5 v6 break.
Daar ben ik nu druk mee, veel achterstallig onderhoud, wat probleempjes maar komt goed!
Ik hoop bij deze leuke contacten en vooral veel info te vinden.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Welkom en suc6 met de puntjes op de i zetten….
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 403
Lid geworden op: 21 apr 2018 08:06
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Locatie: Berlaar (België)
Welkom, we lezen en kijken graag mee 

Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break

C5club Rookie


Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2025 14:49
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic
Heb ondertussen al wel veel onderhoud gedaan, helaas geen fotos.
Maar iig:
Bougies en bobines
Luchtfilter
Interieurfilter
Olie/filter
‘Groene monsters’
Kleppendekselpakkingen gefixt
Radiateur
Condensor
Lambdasonde bank 2 sensor1
Draagarmlagers achter, kwamen helaas de veercilinders en een veerleiding bij.
Omdat alles links achter vast gerot zat.
Nu moet ik alleen nog de olie uit de automaat verversen, of laten spoelen.
Dan zijn we aardig rond denk ik.
Maar iig:
Bougies en bobines
Luchtfilter
Interieurfilter
Olie/filter
‘Groene monsters’
Kleppendekselpakkingen gefixt
Radiateur
Condensor
Lambdasonde bank 2 sensor1
Draagarmlagers achter, kwamen helaas de veercilinders en een veerleiding bij.
Omdat alles links achter vast gerot zat.
Nu moet ik alleen nog de olie uit de automaat verversen, of laten spoelen.
Dan zijn we aardig rond denk ik.
Berichten: 1251
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Automaat zelf verversen is heilloos. Laten spoelen bij een bedrijf dat daar in thuis is.
Je schrijft: "Kleppendekselpakkingen gefixt". Dat klinkt optimistisch. Bij jouw km stand is lekkage langs de nokkenasbruggen meestal ook aan de orde. En dat is een klus van een heel andere orde. Als ik dat weer zou moeten doen, zou ik de motor er uithalen. Betekent dan ook een nieuwe D-riem.
Je schrijft: "Kleppendekselpakkingen gefixt". Dat klinkt optimistisch. Bij jouw km stand is lekkage langs de nokkenasbruggen meestal ook aan de orde. En dat is een klus van een heel andere orde. Als ik dat weer zou moeten doen, zou ik de motor er uithalen. Betekent dan ook een nieuwe D-riem.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

C5club Rookie


Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2025 14:49
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic
Ja, dat weet ik van die nokkenasbruggen, er is 1 plekje waar die zweet. Dus voorlopig houd ik die gewoon onder controle.
Dat kon ik natuurlijk ook pas ontdekken nadat de kleppendeksels droog waren.
Maar thnx voor de tip!
En heb eerdaags een afspraak bbij een ddealer, hoop ik toch dat goed verversen en evt updaten etc een beetje helpt.
Spoelen kan ook na de vakantie als het nodig blijkt.
Dat kon ik natuurlijk ook pas ontdekken nadat de kleppendeksels droog waren.
Maar thnx voor de tip!
En heb eerdaags een afspraak bbij een ddealer, hoop ik toch dat goed verversen en evt updaten etc een beetje helpt.
Spoelen kan ook na de vakantie als het nodig blijkt.
Berichten: 1251
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
"En heb eerdaags een afspraak bij een dealer, hoop ik toch dat goed verversen en evt updaten etc een beetje helpt."
m.i. zonde van tijd en geld. Bakolie is flink aan de prijs. een dealer, die niet professioneel spoelt, heeft er geen verstand van.
m.i. zonde van tijd en geld. Bakolie is flink aan de prijs. een dealer, die niet professioneel spoelt, heeft er geen verstand van.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

C5club Rookie


Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2025 14:49
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic
Snap ik, maar dacht hem zelf , zo goed mogelijk, te verversen. Laat ik de dealer niet doen.
Berichten: 1251
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Al doende leert men. Ook dat verversen niet helpt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

V.I.P.


Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Welkom! Zo te lezen flink wat sleutel ervaring.

C5club Bikkel


Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
Leuk om te lezen dat je al zoveel gedaan hebt!
Ook grappig om te zien dat het niet uit maakt welke mening je hebt over onderhoud van een automaat bak er altijd mensen faliekant op tegen zijn, al zoveel gezien dat mensen zweren bij spoelen, maar ook mensen die zeggen dat het heel gevaarlijk is.
Met de historie hier snap ik zeker de voorkeur voor een specialist. Maar hoe komen die anderen aan zo'n tegenovergestelde mening?
Ook grappig om te zien dat het niet uit maakt welke mening je hebt over onderhoud van een automaat bak er altijd mensen faliekant op tegen zijn, al zoveel gezien dat mensen zweren bij spoelen, maar ook mensen die zeggen dat het heel gevaarlijk is.
Met de historie hier snap ik zeker de voorkeur voor een specialist. Maar hoe komen die anderen aan zo'n tegenovergestelde mening?


C5club Rookie


Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2025 14:49
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic
Ja, er zijn idd zoveel mensen zoveel ideeen.
En voor nu, wat betreft de automaat ga ik eerst zelf verversen, en ivm vakantie, evt daarna misschien spoelen.
Wordt vervolgd. Heb olie net besteld.
En voor nu, wat betreft de automaat ga ik eerst zelf verversen, en ivm vakantie, evt daarna misschien spoelen.
Wordt vervolgd. Heb olie net besteld.

V.I.P.


Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Ik snap de beredenering wel dat spoelen voorkeur heeft boven verversen.
Bij verversen blijft er een groot deel van de olie achter aan de onderkant en in de kanalen, hiermee meng je het zeg maar alleen. Op het moment dat je gaat spoelen dan pak je alleen oude olie totdat deze compleet schoon is.
Heb zelf een keer de olie vervangen bij m’n P406 een aantal jaren geleden en merkte toen merkbaar verschil.
Bij verversen blijft er een groot deel van de olie achter aan de onderkant en in de kanalen, hiermee meng je het zeg maar alleen. Op het moment dat je gaat spoelen dan pak je alleen oude olie totdat deze compleet schoon is.
Heb zelf een keer de olie vervangen bij m’n P406 een aantal jaren geleden en merkte toen merkbaar verschil.

C5club Rookie


Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2025 14:49
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic
Ik wil ‘m iig 2 keerverversen. Dus leeg laten lopen, nieuwe olie, ff laten draaien, en alle standen doorlopen, weer leeg laten lopen. En dat 2 keer ofzo, daarna gewoon goed vullen.
Daarna ben ik benieuwd naar het verschil.
Daarna ben ik benieuwd naar het verschil.

V.I.P.


Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Ben benieuwd naar de olie die eruit komt.
Heb je een garage waar je sleutelt?
Heb je een garage waar je sleutelt?