"kans op verstopping roetfilter"melding blijft aanhouden
Circa 1 jaar geleden heb ik me op dit forum gemeld met problemen rond roetfilter van m’n C5 Tourer 2015. Inmiddels ben ik de ‘wanhoop’ nabij want de melding “kans op verstopping roetfilter” blijft onregelmatig terugkomen. Wat is er na de vervanging van het roetfilter en de verstuivers nog gebeurd aan de auto:
- Tuning waarvan ik dacht dat die er nog op zat bleek bij het vervangen van de Adbluetank+pomp gewist/overschreven door standaard programmatuur
- De drukverschilsensor die bij de vervanging van het roetfilter gemonteerd werd (Hella) is vervangen door eentje van Bosch
- De eolyspomp is gecheckt en ‘tikte’ dus zou functioneel zijn
- De lokale Citroenspecialist kreeg het niet voor elkaar om de computer(s) te voorzien van geheel standaard programmering (ondanks dat ze ‘aangesloten’ zijn bij Citroen), er kwam een code 254 tevoorschijn die verhinderde dat de ‘standaard’ programmatuur geladen kon worden
- de Citroendealer waar ik de auto kocht lukte het overschreven met de standaard programmatuur wel. Bij het uitlezen kon vastgesteld worden dat het nivo van de eolys daalde dus dat wordt ingespoten tijdens het tanken.
De lokale Citroenspecialist komt er ook niet meer uit en draagt nog een aantal opties aan:
- bandbreedte van de drukverschilsensor aanpassen in de computer maar ik heb nog niemand gevonden die dat überhaupt kan
- gaten in het inwendige van het roetfilter slaan (3 x) en de drukverschilsensor uitschakelen en de auto bij de RDW aanmelden voor een hogere emissieklasse
Dat laatste is in mijn ogen geen oplossing maar een omzeiling van een probleem.
Wat me ook opvalt de laatste 10.000km dat het verbruik enigszins gestegen is, vroeger reed ik met gemak 1 op 18 (stadsverkeer en snelweg door elkaar) dat is inmiddels gedaald baar 1 : 16,5. Nu lig ik van de 1,5 km niet zo wakker maar het zou een indicator kunnen zijn.
Bij de laatste keer dat de auto aan de Lexia gehangen werd (17-10-’24) door de Citroendealer waar ik de auto kocht kwam de melding onder code P2463 naar voren. Mogelijke oplossing die gegeven wordt: 5 minuten lang harder dan 50 km/u rijden. Dat gebeurd met enige regelmaat
. Het lijstje van de verdachte delen doe ik er als foto bij, de meeste daarvan zijn vervangen/gecontroleerd (roetfilter, sensoren/additieftoevoeging). Overigens gaat de melding 9 van de 10 x binnen een seconde weer weg en dooft het servicelampje ook, maar als dat blijft branden (gebeurt wel eens) dan is een keer opnieuw starten voldoende om het uit te laten gaan.
Van het lijstje met mogelijke gevolgen voor de klant heb ik geen last, genoeg vermogen, geen rare geluiden of wat dan ook.
Is er iemand die deze problemen herkent en er een oplossing voor weet of een Citroendealer of -specialist aan kan raden die bovenstaande als een ‘uitdaging’ ziet.