Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 139, 140, 141, 142, 143
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4706
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik heb het over de laatste 2 a 3 jaar, als je dan een Ph2 vs een C5 X7 vergelijkt, dan zie duidelijk verschil, een Ph2 uit 2006 ziet er van onder veel beter uit dan een X7 uit 2010 bijvoorbeeld. Van wat ik gezien heb en aan gesleuteld heb, en dat zijn meer dan enkelen geweest, is de reden dat ik geen X7 wilde, er stond een mooie te koop uit 2015 in de juiste kleur en opties, heb heel erg getwijfeld. Meerdere weekenden gingen voorbij en het kwam er maar niet van om te gaan kijken, tot mijn huidige 508 voorbij kwam, als ik was gaan kijken en de onderkant zag er netjes uit, dan was de kans groot dat ik nu een C5 zou rijden :D

Andere merken zijn inderdaad nog veel erger, wat dat betreft is een X7 dan nog zo slecht niet.


06 nov 2023 19:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13916
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Gevreesde dieselpest kan eigenaren van campers, auto’s en boten duizenden euro’s schade opleveren
Dieselpest of dieselplaag is een verschijnsel dat vooral bij dieselmotoren voorkomt, maar in uitzonderlijke gevallen ook benzinemotoren kan treffen. Volgens experts wordt het alleen maar erger doordat er meer biobrandstof wordt toegevoegd.

Erik Kouwenhoven 29-10-24, 06:15 Laatste update: 10:29
39 reacties
Onder dieselpest wordt de vorming van micro-organismen verstaan, zoals schimmels, bacteriën of gisten die een bioslib veroorzaken in de dieselbrandstof. Deze micro-organismen kunnen brandstofleidingen en brandstoffilters verstoppen en motoren beschadigen. De problemen kunnen zich in theorie ook voordoen bij benzinemotoren met een hoge bijmenging van biobrandstof E10, E85 of E100.

Lees ook
De nieuwste hybride-auto's komen nauwelijks nog bij de benzinepomp: is dat een probleem?
De nieuwste hybride-auto's komen nauwelijks nog bij de benzinepomp: is dat een probleem?
Tankstations in Parijs mogen vanaf nu geen diesel meer verkopen: dit is de reden
Tankstations in Parijs mogen vanaf nu geen diesel meer verkopen: dit is de reden
Volgens de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, komt deze vorm van brandstofvervuiling echter ‘niet significant’ voor in motoren van auto’s. De diesel wordt hier constant verbruikt en blijft zelden langdurig in de tank. In campers en vooral boten en landbouwvoertuigen is de kans op dieselpest veel groter, omdat ze vaak langere tijd niet worden gebruikt. Ook klassieke auto's die lange tijd in de stalling doorbrengen lopen een hoger risico omdat micro-organismen dan langere tijd de kans krijgen om te groeien en te vermenigvuldigen.

Organische oorsprong
Benzine en diesel hebben van zichzelf al een organische oorsprong. Het gaat hierbij namelijk om koolstofchemische verbindingen die zijn ontstaan uit fossiele planten en dieren. De toevoeging van meer biobrandstof en het daardoor nog hogere organische gehalte in diesel zorgt voor betere leefomstandigheden voor micro-organismen, bacteriën en schimmels. Wanneer deze organismen overmatig groeien ontstaat bioslib, dat voor interne verstoppingen kan zorgen.

Wil je elke dag de Dagelijkse nieuwsupdate nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?
E-mail
Een van de effectiefste preventiemethoden is het tijdig vervangen of verbruiken van biodiesel. Door de brandstof lang te laten staan, wordt de verspreiding van micro-organismen aanzienlijk ondersteund. Daarom moet de biodiesel uiterlijk na zes maanden worden gebruikt of vervangen. Sommige eigenaren zweren bij het volledig vullen van de tank vóór de winterstalling om ophoping van water door condensatie te voorkomen. De bacteriën gedijen namelijk op water.

Water in brandstof ideale voedingsbodem
Dieselbrandstof bevat echter al water, volgens de EU-norm EN 590 tot 200 milligram per kilogram brandstof. Biodiesel bevat zelfs tot 500 milligram. Water komt daarnaast ook via de ventilatiekanalen de tank binnen. Als in het voorjaar de temperaturen stijgen of jouw camper of boot in een verwarmde loods staat, wordt de tank volgens de ADAC een echte kweekvijver voor bacteriën en dus voor dieselpest. Wanneer je je voertuig lange tijd niet gebruikt, is het beter om de tank helemaal leeg te maken.

Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.


29 okt 2024 16:15
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4706
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Goed om te weten, ik zal geen diesel meer tanken in mijn THP :D


29 okt 2024 16:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7422
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Nouja, áls je dus al een thp rijdend weet te houden, is gedoe met een biologische stanmenstrijd in je tank echt wel het allerlaatste waaraan je behoefte hebt :D


29 okt 2024 16:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 139, 140, 141, 142, 143




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.