Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Een technische vraag.
Ik heb al enige tijd een blijvende emissiestoring.
Bougies zijn brandschoon, injectorcleaner in de benzine toegevoegd, motor draait als een zonnetje. Volgens de ervaren Citroenmonteur werkt de luchtpomp niet of niet goed. Ik hoor hem draaien bij een koude start, de melding blijft.
Nu zie ik twee rubberen slangen lopen van de luchtmotor, een naar de motor en een is kort en afgedopt, nadat de twee slangen aan elkaar zij gekoppeld. Ik dacht een slang voor toevoer en een voor de doorvoer naar de motor. Vraag is waar komt de lucht vandaan die wordt door gevoerd naar de motor als de korte slang is afgedopt?
Volgende week naar de garage, maar de vraag blijft nog even....
Wie kan mij vertellen hoe dat werkt? Alvast heel hartelijk dank!
Groeten, carracha.
Ik heb al enige tijd een blijvende emissiestoring.
Bougies zijn brandschoon, injectorcleaner in de benzine toegevoegd, motor draait als een zonnetje. Volgens de ervaren Citroenmonteur werkt de luchtpomp niet of niet goed. Ik hoor hem draaien bij een koude start, de melding blijft.
Nu zie ik twee rubberen slangen lopen van de luchtmotor, een naar de motor en een is kort en afgedopt, nadat de twee slangen aan elkaar zij gekoppeld. Ik dacht een slang voor toevoer en een voor de doorvoer naar de motor. Vraag is waar komt de lucht vandaan die wordt door gevoerd naar de motor als de korte slang is afgedopt?
Volgende week naar de garage, maar de vraag blijft nog even....
Wie kan mij vertellen hoe dat werkt? Alvast heel hartelijk dank!
Groeten, carracha.
Met vriendelijke groet,
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2022 19:17
Auto: Break Exclusive
Opties: Panorama mesdak / SMH Bi-Xenon / Elektrisch Leder / Afrukbare haak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 230dkm
Kleur: Cinquante nuances de Gris
Ik heb een facelift
en die heeft geen luchtmotor. Heb wel gelezen dat de luchtmotor er is om extra lucht (lees zuurstof) te blazen (in de uitlaat?) tijdens de koude start voor een betere verbranding oid. Kan zijn dat men hem bij jouw heeft afgedopt en dan lijkt me het verder klaar. Heb je geen Haynes werkplaats handboek? Anders kan ik eens voor je kijken of het er in staat. Geen idee of de werking belangrijk is en of het bijdraagt aan de goede werking, interessant, dat wél!

Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Hoi Brada,
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen. De luchtmotor doet het wel, maar of hij voldoende lucht levert?
Volgens ex Citroenmonteur niets aan doen, het heeft alleen een functie bij het starten van de motor en wel gedurende x aantal seconden. Storing weggehaald, maar blijft terugkomen. Alleen hinderlijk als vermelding motorstoring/storing uitlaatgas. Geen probleem voor APK.
O ja. Er zit een dop op de slang, maar die sluit niet volledig af, zo blijkt na nog eens goed te hebben gekeken. Dat hoort kennelijk zo.
Bedankt voor de reactie.

Inmiddels ben ik er ook achter gekomen. De luchtmotor doet het wel, maar of hij voldoende lucht levert?
Volgens ex Citroenmonteur niets aan doen, het heeft alleen een functie bij het starten van de motor en wel gedurende x aantal seconden. Storing weggehaald, maar blijft terugkomen. Alleen hinderlijk als vermelding motorstoring/storing uitlaatgas. Geen probleem voor APK.
O ja. Er zit een dop op de slang, maar die sluit niet volledig af, zo blijkt na nog eens goed te hebben gekeken. Dat hoort kennelijk zo.
Bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2022 19:17
Auto: Break Exclusive
Opties: Panorama mesdak / SMH Bi-Xenon / Elektrisch Leder / Afrukbare haak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 230dkm
Kleur: Cinquante nuances de Gris
C5 staat zo'n beetje synoniem voor emissie storing, zou eigenlijk E5 achterop moeten staan
Is er een foutmelding uitgelezen waarmee de luchtmotor als dienstweigeraar wordt aangewezen? Ik vermoed dat het hiermee misschien niks te maken heeft en dat het 't bekende olieprobleem is dat door de carterontluchting en het daarmee vervuilde inlaatspruitstuk met de map sensor en het gasklephuis wordt veroorzaakt. Ook je olieniveau op peil houden met de juiste olie en eens per jaar verversen. De pest met de injectiesystemen is dat de (inlaat)kleppen niet meer door de brandstof worden gereinigd. Ik spuit er eens per jaar van dat spul in met draaiende motor. Haal het gasklephuis eraf en maak de vlinder schoon alsook de map sensor en vooral de carter ontluchtingslang. Heb er nu een filtertje ingezet dus eens kijken hoe dat gaat. De olie staat meestal in het inlaatspruitstuk en das niet goed natuurlijk, dat vervuild het hele inlaatkanaal alleen maar. Is ook het luchtfilter besnuffeld en tijdig vervangen? Ik maak het LF huis ook altijd goed schoon helemaal tot aan de inlaat. Je zou eens de voorste lambda-sensor moeten meten. Die willen ook wel eens de geest geven en dan krijg je ook een emissie storing. Misschien gelijk de achterste ook checken. Daar heb je spul voor om bij je brandstof te knikkeren om die sondes te reinigen en dat kan geen kwaad voor de kat maar of dat zoveel uitmaakt weet ik niet. Als je de stekkers van het gasklephuis hebt afgehaald, moet eea opnieuw worden ingeleerd. Procedure staat op het forum en kan ook zonder lexia worden uitgevoerd. Voordat je de stekkers loshaalt moet je natuurlijk eerst de minpool vd accu eraf halen anders krijg je nog een storing erbij
Als laatste kan je toch nog verstopte injectoren/rail of vervuild brandstof-filter hebben of de pomp doet het niet goed, niet voldoende druk. Is allemaal te meten met de lexia. Ook de twee vacuumslangetjes moeten schoon en lekvrij zijn. Een hele berg aan info die je misschien al wist maar goed, hoop dat je er wat aan hebt. Hele heftige aankoek in de injectoren krijg je niet weg met af en toe een flesje van die reiniger. Je merkt dat dan soms aan het stationair toerental vd motor, dat is dan niet helemaal stabiel.
P.S. welke dop op welke slang bedoel je eigenlijk


P.S. welke dop op welke slang bedoel je eigenlijk


C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Laat ik niet al te negatief zijn, sommige dingen die je schrijft kloppen wel.
Uitlezen en interpreteren is de enige manier om tot een diagnose en oplossing te komen.
Deze serie C5 sproeit nog wel degelijk brandstof in de inlaat.
Egr ( bij de ew10j4) is natuurlijk een beruchte bron van vervuiling. Dat was mogelijk de reden van het afdoppen. De rest is speculatief.
Uitlezen en interpreteren is de enige manier om tot een diagnose en oplossing te komen.
Deze serie C5 sproeit nog wel degelijk brandstof in de inlaat.
Egr ( bij de ew10j4) is natuurlijk een beruchte bron van vervuiling. Dat was mogelijk de reden van het afdoppen. De rest is speculatief.
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Hoi C5Jan,
Een een toelichting.
de inlaatslang was afgedopt met een rubberen dop. Ik vond dat raar en maar wat blijkt: de dop is aan de onderkant nog open, dus geen volledige afsluiting door de dop. er wordt nog lucht aangezogen. Of dat nog voldoende is? Voorlopig geen ernstig aandachtspuntje, het rijdt er niet minder om.

Een een toelichting.
de inlaatslang was afgedopt met een rubberen dop. Ik vond dat raar en maar wat blijkt: de dop is aan de onderkant nog open, dus geen volledige afsluiting door de dop. er wordt nog lucht aangezogen. Of dat nog voldoende is? Voorlopig geen ernstig aandachtspuntje, het rijdt er niet minder om.


Met vriendelijke groet,
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
En dat deels afdoppen, werkt dat als een soort stroombegrenzing? Of kan er iets van buiten worden aangezogen?
Zaak is wel om de exacte foutcode te kennen, van daaruit kan je een verklaring zoeken.
Zaak is wel om de exacte foutcode te kennen, van daaruit kan je een verklaring zoeken.
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2022 19:17
Auto: Break Exclusive
Opties: Panorama mesdak / SMH Bi-Xenon / Elektrisch Leder / Afrukbare haak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 230dkm
Kleur: Cinquante nuances de Gris
Alles wat ik schreef klopt, dat heb ik zelf aan den lijve ervarenc5jan schreef:Laat ik niet al te negatief zijn, sommige dingen die je schrijft kloppen wel.

Niet de enige en mee eens, wel de beste!c5jan schreef:Uitlezen en interpreteren is de enige manier om tot een diagnose en oplossing te komen.
Carracha heeft indeed een andere motor, ew10a no tiene egr, het probleem met de cartervervuiling blijft tenzij gemodificeerd. De rest is niet speculatief bedoeld, de ervaring met mijn eigen motor en bedoelt als tip om na te kijken. Ik heb geen 380dkm gereden maar bij die stand kan ik me wat onderhoud te hier en te hooi voorstellen, vandaar.c5jan schreef:Deze serie C5 sproeit nog wel degelijk brandstof in de inlaat.
Egr (bij de ew10j4) is natuurlijk een beruchte bron van vervuiling. Dat was mogelijk de reden van het afdoppen. De rest is speculatief.
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2022 19:17
Auto: Break Exclusive
Opties: Panorama mesdak / SMH Bi-Xenon / Elektrisch Leder / Afrukbare haak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 230dkm
Kleur: Cinquante nuances de Gris
Da is nie ggooeed. Nu zuigt de motor valse lucht en kan er ook rommel mee naar binnen komen al zal dat in de praktijk wel meevallen maar een deel van de aangezogen lucht gaat in ieder geval niet door het luchtfilter. De weerstand is lager en die lucht ook warmer dan van buiten. Afdoppen hoort aan beide kanten te gebeuren anders krijg je eenzelfde soort probleem als bij een vacuumlek. Heb je gekeken of het gat in het gasklephuis van binnen open is?carracha schreef:Hoi C5Jan,
Even een toelichting.
De inlaatslang was afgedopt met een rubberen dop. Ik vond dat raar maar wat blijkt: de dop is aan de onderkant nog open, dus geen volledige afsluiting door de dop, er wordt nog lucht aangezogen. Of dat nog voldoende is? Voorlopig geen ernstig aandachtspuntje, het rijdt er niet minder om.![]()
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Nooit een emissie storing gehad bij 3 C5's.
Oftewel onzin dat die storing synoniem met de C5 is.
De mijne hadden natuurlijk wel alle drie een zalige HDI. What else.
Oftewel onzin dat die storing synoniem met de C5 is.
De mijne hadden natuurlijk wel alle drie een zalige HDI. What else.


C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat was toch een vrij groot aandeel in het totale aantal C5's...
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2022 19:17
Auto: Break Exclusive
Opties: Panorama mesdak / SMH Bi-Xenon / Elektrisch Leder / Afrukbare haak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 230dkm
Kleur: Cinquante nuances de Gris
lolc5jan schreef:Dat was toch een vrij groot aandeel in het totale aantal C5's...
Dat is jouw ervaring en die mening deel ik nietboes schreef:Nooit een emissie storing gehad bij 3 C5's. Oftewel onzin dat die storing synoniem met de C5 is.



C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Op fora kom je alleen de auto's tegen met problemen die door de berijders worden aangepakt.
Als je naar pakweg de Volkswagen polo gaat zoeken, is het beeld echt niet heel veel anders.
Als je naar pakweg de Volkswagen polo gaat zoeken, is het beeld echt niet heel veel anders.
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2010 11:14
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 394000
Kleur: blauw/grijs
Locatie: Amsterdam
Hallo Brada,
Ik lees nu pas je reactie van 23 aug. Nee, ik heb er door omstandigheden verder niets meer aangedaan. Datgene wat je aangeeft zal ik later nog eens bezien. Voorlopig draait alles nog goed.
Je opmerking over het aan beide kanten afdoppen begrijp ik niet. Als ik het goed heb, was de code na uitlezen 410. Maar goed, ik heb niet het idee, dat de storing niet veel effect heeft op het functioneren van de motor. Hooguit wat meer uitstoot gedurende de eerste 45 seconden na het starten van de koude motor?
Voorlopig bedank voor de reacties allemaal.
Ik lees nu pas je reactie van 23 aug. Nee, ik heb er door omstandigheden verder niets meer aangedaan. Datgene wat je aangeeft zal ik later nog eens bezien. Voorlopig draait alles nog goed.
Je opmerking over het aan beide kanten afdoppen begrijp ik niet. Als ik het goed heb, was de code na uitlezen 410. Maar goed, ik heb niet het idee, dat de storing niet veel effect heeft op het functioneren van de motor. Hooguit wat meer uitstoot gedurende de eerste 45 seconden na het starten van de koude motor?
Voorlopig bedank voor de reacties allemaal.
Met vriendelijke groet,
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Carracha
1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2022 19:17
Auto: Break Exclusive
Opties: Panorama mesdak / SMH Bi-Xenon / Elektrisch Leder / Afrukbare haak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 230dkm
Kleur: Cinquante nuances de Gris
Hi Carracha,
Geeft niks) het afdoppen gaat over de dikke zwarte ontluchtingsslang die rechts bovenop de motor zit (met geel ontgrendel plastikje) en aan de andere kant, onderaan achter het gasklephuis. Die slang wordt vies en zorgt op den duur voor vervuiling van vlinderklep/gasklephuis - spruitstuk - kleppen - motor. M.i. één van de oorzaken van de beruchte emissiestoring. Dit wordt enigsinds ondervangen door een thermostaat met een lagere temperatuur (89°) te monteren.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=15934" onclick="window.open(this.href);return false;
Zag pas dat je de luchtmotor in DiagBox kunt "uitzetten" en moest aan jou denken..
Storing P410 betreft "Storing luchtinjectie in de uitlaat" en kan optreden na koude start tijdens "warmlopen" vd motor. Dit is m.n. om uitstoot van onverbrande gassen te beperken. De storing kan ook aan slechte contacten of zekeringen/box liggen m.n. van de stekker vd luchtmotor.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=23080" onclick="window.open(this.href);return false;
Elke stekker die ik loshaal spuit ik sws preventief in voordat ik hem terugplaats.
Groet!
Geeft niks) het afdoppen gaat over de dikke zwarte ontluchtingsslang die rechts bovenop de motor zit (met geel ontgrendel plastikje) en aan de andere kant, onderaan achter het gasklephuis. Die slang wordt vies en zorgt op den duur voor vervuiling van vlinderklep/gasklephuis - spruitstuk - kleppen - motor. M.i. één van de oorzaken van de beruchte emissiestoring. Dit wordt enigsinds ondervangen door een thermostaat met een lagere temperatuur (89°) te monteren.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=15934" onclick="window.open(this.href);return false;
Zag pas dat je de luchtmotor in DiagBox kunt "uitzetten" en moest aan jou denken..
Storing P410 betreft "Storing luchtinjectie in de uitlaat" en kan optreden na koude start tijdens "warmlopen" vd motor. Dit is m.n. om uitstoot van onverbrande gassen te beperken. De storing kan ook aan slechte contacten of zekeringen/box liggen m.n. van de stekker vd luchtmotor.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=23080" onclick="window.open(this.href);return false;
Elke stekker die ik loshaal spuit ik sws preventief in voordat ik hem terugplaats.
Groet!
