Linker buitenspiegel (identificatie?). klapt niet meer in.
Auteur |
Bericht |
eiborcor
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 feb 2009 17:28 Berichten: 108 Woonplaats: Willemsoord
Auto: C5 Sedan
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100k
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Linker buitenspiegel (identificatie?). klapt niet meer in.
viewtopic.php?f=53&t=22362De spiegel uit bovengenoemde topic klapt plotseling niet meer in bij afsluiten auto. Het motortje draait even naar links of naar rechts bij sluiten of openen deuren. (1/4 van een seconde) Intussen heb ik alles gedaan wat er over dit onderwerp is geschreven. Bovenkap en onderkap verwijderd en gekeken naar losse belemmerende delen rondom het motortje, draaipunt gesmeerd, deurbekleding verwijderd en alle stekkers behandeld met contactspray. Nada. Dus denk ik dat het probleem IN het motortje zelf zit. Nu denk ik erover om een andere spiegel aan te schaffen. De spiegel heeft 9 draden voor kennelijk: bediening spiegel stand, inklapbaar, verwarmbaar en automatisch dimbaar. Ik zie bij sloopbedrijven veel spiegels, maar niet een gespecificeerd met diminrichting. Wel met 8, 9, 12 of 14 draden. Maak ik de beste kans door een spiegel met 9 draden te kiezen? En dan uiteraard navragen of die een automatisch dimmende spiegel heeft. (als zij dat al weten) Ook de aftermarket is onduidelijk wat dimmen betreft. Van JW-C5 had ik indertijd de identificatie gekregen 8153SR voor links (?8153SL voor rechts?); voor arabie spiegel neem 8151NN ook voor links. Wat is een arabie spiegel?
|
29 jul 2024 21:40 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Auto: Break Exclusive
Opties: Panorama mesdak / SMH Bi-Xenon / Elektrisch Leder / Afrukbare haak
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 230dkm
Kleur: Cinquante nuances de Gris
Naar boven
|
 Re: Linker buitenspiegel (identificatie?). klapt niet meer i
Heb je ook de schakelaar in het deurpaneel eruit gehaald en opengemaakt om de contacten van binnen te reinigen? Kan ook proberen de L-R selectieschakelaar een stuk of 10-20 keer heen en weer te halen om te kijken of het daar in zit. Ik vermoed echter dat het de spiegel zelf is als de ander wel goed werkt. In dat geval kun je proberen de spiegel eraf te halen en van binnen schoon te maken (oud vet en vuil verwijderen). Dan invetten met zuurvrije vaseline en inspuiten met klein beetje wd40. Vet heeft de nare eigenschap na jaren uit te drogen en dan kan teen en tander zo zwaar gaan dat het door het motortje niet meer is rond te krijgen. Dat probleem had je nog wel eens met de elektrieke deuropeners van de Xantia. Bovenstaande behandeling deed dan wonderen.
|
31 jul 2024 22:28 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Naar boven
|
Hier een link (met foto's) naar een duitse enthusiasteling die het voor mekaar heeft gekregen om alleen de motor te vervangen https://www.andre-citroen-club.de/forum ... nt-1839511Als dat moeilijk is of te veel werk, kun je op diverse onderdelen sites zoeken. Bart Ebben heeft een 9-draderige (8153JP) van een Peugeot 806 die misschien past. Op partsbit.com staan er veel en op ebay ook een paar 8153SR's (SR-en?) Kleur is misschien een issue. Een Arabie is een soort markering op de spiegel meen ik.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
31 jul 2024 23:54 |
|
 |
eiborcor
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Dank je wel Brada. Schakelaars deurpaneel heb ik ook behandeld met contactspray. De rechter spiegel werkt (nog) perfect. Interessant artikel van de motor vervanger. Lijkt me een hele klus + ik heb geen 3d printer om een veerspanner te maken, dus dat doe ik maar niet.
Is 9-draderig dan een goede identificatie voor: Spiegel verstelling, verwarming, inklapbaar EN automatisch dimbaar? Ik zie namelijk ook spiegels met dezelfde spec. maar in plaats van automatisch dimbaar, met geheugen. Hoeveel draden zou die met geheugen dan hebben?
|
01 aug 2024 10:16 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Naar boven
|
You're welcome Cor! Wat een gedoe met zo'n spiegel. Sorry ik heb niet de hele beschrijving van de motor vervanging gelezen, het was laat.. misschien is de veerspanner bij joe niet kapot en dan is het alleen een nieuw motortje. Je zei eerder dat je de bekleding had losgehaald en alle contacten gereinigd maar heb je het schakelpaneeltje eruit gehaald en van binnen gereinigd? Vroeger keek je in de spiegel en je zag wat of je zag niks  Heb nog lang zo'n extra dodehoek spiegeltje gebruikt en Rain-X tegen beslaan. Later kwamen de van binnenuit verstelbare met een stokje en nog later de elektrieke. Als je ziet wat er dan nu allemaal opzit  Het beste is via je VIN nummer opzoeken en je zei eerder dat het verstrekte partnr. 8153SR moet zijn. Daar zou ik dan aan vasthouden. Je kan de spiegelt er afhalen en kijken wat er op de stikkert staat of welk partnummer er is ingestanst. Ook kun je dan het aantal draden/aansluitingen controleren. Op de diverse onderdelen sites staat vaak het aantal draden/aansluitingen erbij alsook de functies. Er zijn andere partnrs die ook 9 draden hebben. De 8153SR heeft er 14 (met 2 stekkers). Om tot jouw vraag te komen, ik zie bij geen van de 8153 nrs "automatisch dimbaar" staan. Misschien is het gewoon standaard op die spiegels. Je kan ook op autodoc, partsbit of b-parts met die gasten chatten of een mail sturen, vragen welk onderdeel je precies moet hebben aan de hand van je kenteken, dan kun je daar mee aan de haal of Bart Ebben even bellen en overleggen, die weten het vast en zeker. Indien je zoals je eerder zei geconstateerd hebt dat het 9 draden moeten zijn, dan moet dat gewoon goed zijn.
|
01 aug 2024 18:26 |
|
 |
eiborcor
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Zeker een gedoe. De veerspanner is een stuk gereedschap om het motortje te kunnen de- en monteren. Het schakelpaneeltje heb ik niet gereinigd. 1. omdat ik dat niet had gezien bij de topics over dit onderwerp als mogelijke oplossing, en 2. omdat alles verder werkt. Verstellen, verwarmen en automatisch dimmen.
Het nummer 8153SR heb ik van JW-C5 aan de hand van het opgegeven VIN nummer. In de exploded view staat de opmerking: "voor arabie spiegel neem 8151NN" Zou de arabie spiegel de zelf dimmende kunnen zijn? De zelf dimmende spiegel is standaard op de exclusive heb ik ergens gezien. Die "mazzel" heb ik dan weer.
Interessant is jouw opmerking over 14 draden en 2 stekkers. Ik heb namelijk 2 stekkers aan de spiegel gezien. Die 9 draden zag ik van bovenaf in de spiegel MAAR er zitten natuurlijk ook draden aan het motortje (3?) en aan het lampje (2?) maar die komen van onderen in de spiegel. plus 9 = 14. Dus dat kan goed kloppen. Blijf ik nog zitten met spiegels met geheugen. Hebben die ook een draad? Het lijkt mij dat spiegels met geheugen in een stand worden gestuurd door een computer ergens, en gekoppeld aan de M1 en M2 knop van de voorstoelen. Ik moet dus op zoek naar spiegel met 14 draden. Mee eens? Ik ga zoeken bij de door jou opgegeven bedrijven en ik zal het resultaat melden. Nogmaals bedankt.
|
01 aug 2024 21:50 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 482 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Bouwjaar: 2008
Organummer: 11671CJ
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Jansen van Beek heeft een blauwe tourer staan, met de spiegels. Hij zit in Bemmel en is altijd schappelijk met z'n prijs. Groet, Kees.
|
02 aug 2024 09:19 |
|
 |
eiborcor
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Dank je wel kees5.
Ik heb een ander idee. Als het misgaat kan ik alsnog een andere spiegel kopen. Brada had het in zijn 1e antwoord over uitgedroogd vet en de invloed daarvan op het draaien van het motortje. In bijgaande foto (overgenomen van de motor vervanger) zie je de wormwieltjes van de spiegelaandrijving. Ik boor een klein gaatje in de plastic behuizing en spuit daar WD40 of Imal in. (of beide) Laat het ff "inweken" en kijken of er wat gebeurt.
|
02 aug 2024 10:12 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 482 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Bouwjaar: 2008
Organummer: 11671CJ
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Misschien toch nog een tip, er zit een geheugen/sturing module aan de binnenkant van de deurbekleding, die connector kan ook wel eens moeilijk doen.
|
02 aug 2024 11:59 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Naar boven
|
Hoi! Uit een eerdere post heb ik gezien dat er aan de spiegel zelf twee draden zitten met een tweepolige plug aan de andere kant. Dat is de plug van de spiegelverwarming. In de grote plug kunnen dan nog 12 draden. Die worden afhankelijk van de uitvoering, niet altijd allemaal gebruikt.. en zover was je zelf ook al  Een exclusive heeft vaak de meeste opties en dat is m.i. het door jou genoemde partnummer. Je kan misschien ook achter de spiegel spuiten met het rietje dat bij de spuitbus zit. Te veel kan niet echt veel kwaad, het op de juiste plek krijgen is meestal de uitdaging, pas op voor spetters op je kleding en schoenen!  Ik denk dat je dus indeed de 14 draads versie moet hebben en anders, wat er te veel op zit, doet het dan gewoon niet  Worse case scenario kun je eea misschien overzetten. Ik zou ook zoals Kees al zegt, eerst alle betreffende connectoren doen en wat rondspuiten alsvorens te gaan slopen. Geef het na het spuiten de tijd om in te werken en probeer hem een aantal keer te laten openen en te sluiten. Ingedroogd vet is heel hardnekkig maar lost wel op op den duur. De naam Imal was ik echt he-le-maal vergeten, oude generatie spul 
|
02 aug 2024 18:06 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Naar boven
|
Trouwens, je kan op de foto goed zien dat het zwarte tandwieltje het zwaar te verduren heeft, dat komt hoogstwaarschijnlijk door het te zwaar gaan lopen door het uitgeharde vet. In het ergste geval is dat wieltje bij jou naar z'n grootje of het motortje doorgefikt om dezelfde reden. Het feit dat je nog wel wat links-rechts gemor hoort, geeft aan dat e.e.a. waarschijnlijk alleen maar vast staat, het kleine tandwieltje kan daardoor wel kapot zijn gegaan, in dat geval wil omdraaien van het wieltje nog wel eens helpen, als dat past...
|
02 aug 2024 18:21 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Naar boven
|
Goedenavond, De tip van Kees is unne goeie, die stekkert in de deur controleren. Dan heb ik nog wat foto's ontdekt. Ik vond 14 aansluitingen al veel en wat blijkt, de 8153SR heeft zoals we weten twee draden op een kleine plug - de heating en zo te zien 9 draden op een grotere plug. Moeilijk te zien of er nog meer draden achter zitten of hoeveel polig de grote connector nou precies is. Ik gok douze points om het frans te houden 
|
02 aug 2024 21:52 |
|
 |
eiborcor
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Kees, ik heb alle stekkers achter het deur panneel na loshalen ingespoten met contactspray. Ik heb Jansen van Beek een mailtje gestuurd met het verzoek om een linker buitenspiegel met alle gegevens.
Brada, ik heb intussen een gaatje geboord in de behuizing van de wormwieltjes. (foto is niet van "mijn" wormwieltjes maar van de man die het motortje verving uit jouw link - dus tandwieltje ff omdraaien gaat niet) Flink wat Imal (ik ben al oud) en WD40 in het gat. Ruim een dag laten inweken, intussen 2 dagen verder, maar helaas niks.
Mijn spiegel heeft 11 draden. Na zoveelste keer de onderkap eraf, goed geteld. 11 stuks. En ik heb 2 stekkers. De kleuren van mijn draden zijn iets anders dan op jouw foto. Jouw foto is inderdaad mijn spiegel incl. automatisch dimmen. Dat zie ik aan de rand in de spiegel zo'n 1/2 cm van de buitenrand. Het inklappen van mijn spiegel wordt geblokkeerd door iets. De motor wordt namelijk zowel bij inklappen als uitklappen heel kort aangestuurd en beweegt ook overeenkomstig. Draden bij mij: wit-zwart en groen-zwart voor verwarming net als bij jou, dan blauw, rood en groen voor de verstelling, 2x zwart voor het dimmen?? tot hier nog hetzelfde, en dan oranje en geel voor het inklappen. De kleur van de 2 draden van het lampje heb ik niet. Totaal 11.
Ik begrijp dat jouw spiegel een archief foto is en niet in het echt ergens op mij ligt te wachten.
|
04 aug 2024 13:14 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Naar boven
|
Hoi, Goed bezig geweest Cor, dat wél!  Wat ouder of niet, wat doet het er toe, schelen wellicht een jaar of 15  Ik heb een theorie idee en je moet maar zien wat je er mee kan. Of er is een wikkeling van het motortje doorgefikt door een te lange zware belasting, dan doen nog 1 of 2 andere wikkelingen het maar heeft den motor niet genoeg kracht meer om den spiegelt te openen. Of, en dat is ook heel goed mogelijk is het zwarte tandwieltje t.o.v. wormwiel versteld en staat ie op z'n eind en dan wil het ook niet juist openen en sluiten. Ik ga tot aan het gaatje was een goed idee  echter het is ver*&^%$# lastig om dan de juiste plekken te bereiken en soms is het vet zoo keihard geworden, dat alleen schoonmaken en opnieuw insmeren helpt. Ook moet je het na inspuiten een paar keer kunnen laten draaien om het vet met het spuitsel te mengen, dat is latig in jouw geval. Wat je wel kan proberen, is met de hand den spiegel te openen en trachten elektriek te sluiten en/of andersom. By design zijn ze gemaakt om dat te kunnen om een mogelijke klap-confrontatie te kunnen overleven. Zonder buitenspiegel sta je anders meteen aan de kant. Je moet dus even door de "weerstand" heen. Ik vermoed dat het motortje of tandwieltje kapot is maar tis te proberen. Het omdraaien van het zwarte tandwieltje sloeg op, als je spiegel gedemonteerd en open zou hebben gemaakt. Gezien de benodigde veerspanner begrijp ik, dat dat hem waarschijnlijk niet gaat worden. Was meer als idee voor deze of gene die de spiegel open heeft en tot de conslusie komt dat... Je ziet n.l. op de foto dat het wieltje maar aan één kant raakt beschadigd. Twee stekkers hebben ze zo'n beetje allemaal. Die 11 draden zijn dus incluisief de twee verwarmingsdraden neem ik aan. De foto's komen van eBay, heb ze express gekopieërd zodat ze hier beschikbaar blijven. Die spiegels komen uit het buitenland en weet niet of jouw kleur er bij zit.
|
04 aug 2024 16:28 |
|
 |
Brada
C5club Rookie
Naar boven
|
Was even zoeken en heb het weer gevonden https://www.ebay.de/itm/405085426951Dit gebakje komt uit La Rioja dus misschien krijg je er een lekkere fles bij  Ter docu nog twee andere fojoto's. Op de ene is goed te zien dat de grote plug een oranje is. Dit kwam ik al diverse malen tegen op en nu ook goed te zien dat het een 10-polige is. Hier een 9-aderige blauwe 8153SQ (i know) https://www.maresiaparts.nl/index.php?r ... d=13209278
|
04 aug 2024 16:57 |
|
 |
|