Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Beste forummers.
Laastst heb ik bij m'n auto de LDS vloeistof vervangen van het merk TOTAL.
Als ik nu met de auto onderweg ben, is er de eerste 15 minuten niets aan de hand, maar daarna begint de ophanging voor te klapperen.
Eerst een enkele keer maar steeds frequenter.
Dit doet hij dan op kleine smalle richeltjes in het asfalt, maar niet als de vering normaal werkt op bulten enzo.
Een bevriende garagist zei met overtuiging "het is je rechter onderste draagarm."
Daarom v.d.week zowel links als rechts deze vervangen.
Met de daarop volgende proefrit LEEK het in orde te zijn, maar helaas het kwaal kwam weer terug.
Daarom vanmorgen eerst de auto gestart, niet gereden! en vervolgens de ontluchting op de rechter veerpoot geopend met een stuk slang erop.
De vloeistof zag er prima uit, zonder belletjes ofzo.
Daarna gaan rijden tot het rammelen er weer was en ook toen via de ontluchting de LDS bekeken.
Nu was het een en al schuim in de slang!!!
Het lijkt er dus op, dat deze LDS niet best is met het tegen gaan van schuim vorming.
Dit verklaard wel het probleem, want schuim maakt de vloeistof dikker.
Na het weekend ga ik de vloeistof vervangen met lds van het merk MPM.
Deze is wel een stuk duurder, maar hoop, dan dat het probleem opgelost is.
P.S. Dit schuim blijft de rest v.d. dag aanwezig.
Laastst heb ik bij m'n auto de LDS vloeistof vervangen van het merk TOTAL.
Als ik nu met de auto onderweg ben, is er de eerste 15 minuten niets aan de hand, maar daarna begint de ophanging voor te klapperen.
Eerst een enkele keer maar steeds frequenter.
Dit doet hij dan op kleine smalle richeltjes in het asfalt, maar niet als de vering normaal werkt op bulten enzo.
Een bevriende garagist zei met overtuiging "het is je rechter onderste draagarm."
Daarom v.d.week zowel links als rechts deze vervangen.
Met de daarop volgende proefrit LEEK het in orde te zijn, maar helaas het kwaal kwam weer terug.
Daarom vanmorgen eerst de auto gestart, niet gereden! en vervolgens de ontluchting op de rechter veerpoot geopend met een stuk slang erop.
De vloeistof zag er prima uit, zonder belletjes ofzo.
Daarna gaan rijden tot het rammelen er weer was en ook toen via de ontluchting de LDS bekeken.
Nu was het een en al schuim in de slang!!!
Het lijkt er dus op, dat deze LDS niet best is met het tegen gaan van schuim vorming.
Dit verklaard wel het probleem, want schuim maakt de vloeistof dikker.
Na het weekend ga ik de vloeistof vervangen met lds van het merk MPM.
Deze is wel een stuk duurder, maar hoop, dan dat het probleem opgelost is.
P.S. Dit schuim blijft de rest v.d. dag aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Hoe is de retourstroom van de veerpoot?
Slaat de pomp vaak in?
Slaat de pomp vaak in?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Water in de LDS? Scheurtje in het tankje?
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Schuimvorming krijg je volgens mij alleen bij sterke stroming.
Vragen die het bij mij oproept:
Waarom is die stroming er? Is je veerpoot lek, is de veerbol slecht?
Vragen die het bij mij oproept:
Waarom is die stroming er? Is je veerpoot lek, is de veerbol slecht?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Schuim krijg je alleen als er lucht mee aan gezogen word.
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@C5Jan:
Een X7 heeft geen retour op de veerpoot.
Dit geeft ook een ander probleem, n.l. als je de LDS vervangt blijft er in de voorpoot zo'n 300cc aan oude LDS zitten, wat je er niet uit krijgt, behalve als je de veerpoot eruit haalt, dit geld ook voor achter.
Over de stroming, mijn vering, omdat hij veel soepeler is beweegt meer en sneller.
Verder, ik heb geen lekkage of iets dergelijks, ook geen scheurtje in de tank, deze staat zelfs wat onder druk, omdat ik de vuldop dicht gedraaid heb.
Groet,
Kees.
Een X7 heeft geen retour op de veerpoot.
Dit geeft ook een ander probleem, n.l. als je de LDS vervangt blijft er in de voorpoot zo'n 300cc aan oude LDS zitten, wat je er niet uit krijgt, behalve als je de veerpoot eruit haalt, dit geld ook voor achter.
Over de stroming, mijn vering, omdat hij veel soepeler is beweegt meer en sneller.
Verder, ik heb geen lekkage of iets dergelijks, ook geen scheurtje in de tank, deze staat zelfs wat onder druk, omdat ik de vuldop dicht gedraaid heb.
Groet,
Kees.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Merk je verschil in de stuurbekrachtiging tov voordat dit probleem begon?
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@ H-H:
Ik heb daar ook aan gedacht en op gelet, maar daar merk ik geen verschil.
Groet,
Kees.
Ik heb daar ook aan gedacht en op gelet, maar daar merk ik geen verschil.
Groet,
Kees.
Berichten: 4945
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Total LDS is prima en is niet het probleem denk ik, LDS van MPM is hetzelfde, alleen de kleur is groen.kees05 schreef:Het lijkt er dus op, dat deze LDS niet best is met het tegen gaan van schuim vorming.
Schuimvorming is meestal water of oplosmiddel (remmenreiniger) wat in de LDS terechtgekomen is, bij mijn C5 kwam het door 2 jaar stalling, LDS is hygroscopisch. Voor het stallen had ik net LDS ververst, vaatje en bollen vervangen, na 2 jaar uit de stalling, was 2x verversen nodig voordat het schuimen ophield en de auto weer goed veerde.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
De stelband onderaan het vaatje durft wel eens los staan.
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
UPDATE:
Het probleem is opgelost!!!
Het bleek in de tussenbol (stugbol) aan de voorzijde te liggen.
Deze heb ik laatst opnieuw gevuld met een hogere druk (100 bar).
De eerste dagen gaf dit geen probleem, maar langzamerhand begon deze klacht zich voor te doen.
Gisteren heb ik deze vervangen door de standaard bol (70 bar) en nu is het probleem voorbij.
Nu vraag ik me wel af, wat verandert er in die 20 minuten s'morgens als ik ga rijden, dat er geen probleem is met die hogere druk.
De temperatuur van de LDS loopt wel op, maar dat zorgt ervoor, dat deze daardoor wat dunner wordt.
Je zou dan denken, dat de demping minder wordt, maar hij werd juist stugger.
Nou ja inieder geval is het probleem uit de wereld.
Groet,
Kees.
Het probleem is opgelost!!!
Het bleek in de tussenbol (stugbol) aan de voorzijde te liggen.
Deze heb ik laatst opnieuw gevuld met een hogere druk (100 bar).
De eerste dagen gaf dit geen probleem, maar langzamerhand begon deze klacht zich voor te doen.
Gisteren heb ik deze vervangen door de standaard bol (70 bar) en nu is het probleem voorbij.
Nu vraag ik me wel af, wat verandert er in die 20 minuten s'morgens als ik ga rijden, dat er geen probleem is met die hogere druk.
De temperatuur van de LDS loopt wel op, maar dat zorgt ervoor, dat deze daardoor wat dunner wordt.
Je zou dan denken, dat de demping minder wordt, maar hij werd juist stugger.
Nou ja inieder geval is het probleem uit de wereld.
Groet,
Kees.
C5club Die-Hard


Berichten: 543
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik gok er op dat er een miniem lekje in de membraan zat waardoor beetje bij beetje de leiding naar het vat vol stikstof kwam te zitten.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Lekkage, of teveel beweging in de leidingen omdat de bol te weinig volume vloeistof heeft, waardoor deze te heet wordt.
Berichten: 4945
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Een boefje ben je, een storing als gevolg van een "experiment"kees05 schreef: Het bleek in de tussenbol (stugbol) aan de voorzijde te liggen.
Deze heb ik laatst opnieuw gevuld met een hogere druk (100 bar).
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Bij een platte voorraadbol krijg je in een BX ook allerlei spannende effecten on het systeem, waaronder lekkages. Pulsen worden niet meer voldoende gedempt, dat speelt hier denk ik ook.


