Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Wellicht kan iemand me direct de goede kant op wijzen.
Bij mijn C5 X7 1.6THP faalde de koppeling vanochtend opeens. Bij het laten opkomen was de koppelingsdruk plotseling weg. Pedaal blijft beneden. Pedaal is handmatig wel weer terug te klappen, maar komt dus niet vanzelf terug en heeft totaal geen druk meer.
Dit lijkt me een hydralisch probleem. Vloeistofniveau remvloeistof is in orde. Rem werkt probleemloos. Ik verwacht dus dat het in een van de koppelingscylinders zit.
Ik zie dat er twee cilinders zijn voor de koppeling. Een direct achter het pedaal (2182F1 of 2182G4) en een cilinder op de versnellingsbak (2182C1). Hoe kom ik er achter welke ik mag gaan vervangen?
Een andere vraag: waar zitten ze fysiek? Ik heb tekening 0610 04 3145 10A, maar daar staat niet waar die cilinders precies zitten. Ik heb even van bovenaf gezocht en had die cilinder op de bak eigenlijk aan de voorkant verwacht, maar zag zo snel niets. Wie kan me in de goede richting wijzen?
Bij mijn C5 X7 1.6THP faalde de koppeling vanochtend opeens. Bij het laten opkomen was de koppelingsdruk plotseling weg. Pedaal blijft beneden. Pedaal is handmatig wel weer terug te klappen, maar komt dus niet vanzelf terug en heeft totaal geen druk meer.
Dit lijkt me een hydralisch probleem. Vloeistofniveau remvloeistof is in orde. Rem werkt probleemloos. Ik verwacht dus dat het in een van de koppelingscylinders zit.
Ik zie dat er twee cilinders zijn voor de koppeling. Een direct achter het pedaal (2182F1 of 2182G4) en een cilinder op de versnellingsbak (2182C1). Hoe kom ik er achter welke ik mag gaan vervangen?
Een andere vraag: waar zitten ze fysiek? Ik heb tekening 0610 04 3145 10A, maar daar staat niet waar die cilinders precies zitten. Ik heb even van bovenaf gezocht en had die cilinder op de bak eigenlijk aan de voorkant verwacht, maar zag zo snel niets. Wie kan me in de goede richting wijzen?
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Dan is hoogst waarschijnlijk een van de 2 cilinders naar de hemel. Ik heb hetzelfde gehad met m'n Ph1. Ik had een V6, dus hoe het bij jou zit weet ik niet. Maar de slave drukt tegen de koppelingshevel en die zit in het koppelingshuis. Best kans dat je eea moet weghalen om hem te zien. De hoofdcilinder....Daarvoor moest bij mij de rembekrachtiger er uit. Dat is die grote trommel tegen het schutbord. Ik zal even kijken of ik een plaatje kan vinden.
Edit: ik zie dat bij jouw uitvoering de slave IN het koppelingshuis zit, zoals in de laatste link te zien is.
https://www.catcar.info/citroen/?lang=e ... I9PQ%3D%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.catcar.info/citroen/?lang=e ... BwbGllcj09" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: ik zie dat bij jouw uitvoering de slave IN het koppelingshuis zit, zoals in de laatste link te zien is.
https://www.catcar.info/citroen/?lang=e ... I9PQ%3D%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.catcar.info/citroen/?lang=e ... BwbGllcj09" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Inderdaad, koppelingscylinder stuk (lek). Ik had dit voorjaar precies hetzelfde. Is bij de 2.0 HDI redelijk eenvoudig te vervangen blijkbaar, ik heb het bij de dealer laten repareren.
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ik zie dat inderdaad de 2182C1 ook op 1 type motor mogelijk is. Hoeveel PK heeft die van jou?
Want die zit wel aan de buitenkant.
Want die zit wel aan de buitenkant.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Dank voor de antwoorden!
Ik zie dat ik inderdaad een verkeerde tekening voor me had. Het is een THP156.
Tja, vroeger was het makkelijk, op service.citroen.com, altijd de goede tekeningen. Maar sinds dat niet meer beschikbaar is loopt het elke keer uit op een online zoektocht. catcar.info kende ik nog niet, dank daarvoor!
Maar bij mijn motor zit die cilinder dus inderdaad in het koppelingshuis. Ik vermoed dat de hele versnellingsbak er dan onderuit moet om daar bij te komen? Of is het makkelijker?
Ik zie dat ik inderdaad een verkeerde tekening voor me had. Het is een THP156.
Tja, vroeger was het makkelijk, op service.citroen.com, altijd de goede tekeningen. Maar sinds dat niet meer beschikbaar is loopt het elke keer uit op een online zoektocht. catcar.info kende ik nog niet, dank daarvoor!
Maar bij mijn motor zit die cilinder dus inderdaad in het koppelingshuis. Ik vermoed dat de hele versnellingsbak er dan onderuit moet om daar bij te komen? Of is het makkelijker?
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ik vermoed van wel. Maar het kan ook zijn dat deze variant minder kans heeft te bezwijken.
Ik heb destijds bij mij voor de zekerheid allebei vervangen, was maar 65 bij de dealer!
Weet JW misschien hoe groot de kans is op overlijden van de slave?
Ik heb destijds bij mij voor de zekerheid allebei vervangen, was maar 65 bij de dealer!
Weet JW misschien hoe groot de kans is op overlijden van de slave?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4933
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
In de praktijk komt het (veel) vaker voor dat de slave overlijd dan de master, tenminste dat is mijn ervaring en wat ik om mij heen zie. Doorspoelen en ontluchten van het circuit met verse Dot-4, is niet zoveel werk, word vaak vergeten met het verversen van de remvloeistof.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
In dat geval vind ik het een slechte ontwikkeling dat men de slave in het koppelingshuis monteert ipv uitwendig.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4933
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Nee hoor, dat heet reduceren van onderdelen, minder onderdelen is minder kans op storingen en vooral goedkoper in productie.
Met een hydraulisch druklager reduceer je een constructie van 3 onderdelen naar 1 onderdeel, onderhoud achteraf is bijzaak
Met een hydraulisch druklager reduceer je een constructie van 3 onderdelen naar 1 onderdeel, onderhoud achteraf is bijzaak

Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ik denk dat de klant daar wellicht anders over denkt.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4933
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Niet bij aanschaf van de auto 

Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda

Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4933
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Niet lachen, het normale druklager van mijn 407C is aan vervanging toe en dat kan ook niet van buitenaf vervangen worden 
Een hydraulisch druklager koppelt overigens wel heel erg fijn

Een hydraulisch druklager koppelt overigens wel heel erg fijn
