Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Motor loopt (soms) op twee poten.
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Wat betreft de diagnose door Carrec en de conclusie. Het ligt er ook aan wat je hebt afgesproken met het bedrijf, daarover heb ik het al uitgebreid gehad in dit draadje.
En wat betreft de conclusie, ik vroeg natuurlijk niet voor niets naar de scoopbeelden. Uiteraard worden die opgeslagen en zijn terug te halen.
Wat betreft initialiseren, dit is inderdaad nodig na een aanpassing, de motor moet dan koud zijn. Tijdens de diagnose zijn er geen aanpassingen gedaan, dus ook geen initialisatie uitgevoerd, daarbij is vast komen te staan wat de oorzaak (bougies) is van het inhouden.
Na vervangen van de bougies is de oorzaak van het probleem weggenomen. Daarna is uiteraard een initialisatie natuurlijk nodig bij koude motor.
Echter nogmaals: initialisatie lost geen problemen op, leert alleen de mengselaanpassing in, een basis die allereerst goed moet zijn.
Iedere garage met een goede tester kan dit doen. Veelal doen ze het echter verkeerd (warm, geen proefrit, enz) omdat men niet begrijpt wat er gebeurt in de ECU tijdens zo'n procedure.
Met enige (veel) schroom deel ik een alternatief op basis van hoe de regeleenheid werkt. Die zou je wellicht geforceerd kunnen dwingen om te leren.
Koude motor!!!!! Onder OBD2 (dus niet merkspecifiek!!!!!) wissen fouten. Accupool 10 min los Accu aansluiten Nogmaals fouten wissen onder OBD Verbruikers uit (ook ac) Starten en stationair laten warm draaien totdat de fan inslaat Daarna een proefrit 5 km met alle belastingssituaties
Dit zou je kunnen proberen zonder garantie op dat het echt 100% goed gaat.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 okt 2021 12:51 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ga ik proberen!
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
15 okt 2021 12:53 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
BJG schreef: Wat betreft de diagnose door Carrec en de conclusie. Het ligt er ook aan wat je hebt afgesproken met het bedrijf, daarover heb ik het al uitgebreid gehad in dit draadje.
En wat betreft de conclusie, ik vroeg natuurlijk niet voor niets naar de scoopbeelden. Uiteraard worden die opgeslagen en zijn terug te halen. Nogmaals: ik sprak af een diagnose inzake de storing. Er is met de auto gereden met storing, dat is mij bevestigd. Ik kreeg een rapport ZONDER uitkomst. Op jouw verzoek heb ik om de spookbeelden gevraagd. "Al weggegooid" was het commentaar. Mijn conclusie: op mijn zwarte lijst. Ik begrijp dat jij die mensen kent. Vraag ze eens over dit verhaal. Misschien heb ik iets essentieels gemist. Ik ga dadelijk initialiseren.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
16 okt 2021 09:57 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
De testprocedure exact gevolgd, met één bijzonderheid, de fan slaat niet aan, ook niet na 20 min. Airco af, ventilator af. De motortemperatuur komt niet hoger dan 93,5°. Lexia meldt dat de fan niet aan staat en/of Streefsnelheid Koelventilatorunit 0% De proefrit van ca 20 min met alle belastingomstandigheden verliep prima, maar op weg naar huis, 100 m vanaf mijn oprit: Storing Uitlaatgas en onregelmatig lopen. Voor de operatie alle storingen gewist, nar accupool 10 los weer alle storingen gewist. Bij thuiskomst zie ik: We zien nu, dat het "probleem" verhuisd is naar verstuiver 1. Wie het weet mag het zeggen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
16 okt 2021 11:55 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3026 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Citaat: …. Misschien heb ik iets essentieels gemist.
Bwoa… zelden toch (Grapke Jan, maar die moest ik even inkoppen )
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
16 okt 2021 16:46 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 641
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Mijn ventilator springt ongeveer aan bij ca. 98°c
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (354.450km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
16 okt 2021 17:59 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Dank! Het was buiten vrij koud en kennelijk heb ik een schone radiator.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
17 okt 2021 12:48 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Sorry dit wordt even een wat meer directe posting JanSr schreef: Ik begrijp dat jij die mensen kent. Vraag ze eens over dit verhaal. Misschien heb ik iets essentieels gemist. Nee!! Dit is nu precies wat ik wil voorkomen. De autowereld is klein ik doe best wat in dat wereldje dus ik ken daar veel mensen en bedrijven inderdaad. Ik wil niet de mediator zijn, dan was ik wel bij de BOVAG geschillen commissie gaan werken. Jij hebt daar een afspraak gemaakt uit eigen beweging. Ik ben geen onderdeel van jouw deal met hen. Als je niet tevreden bent (wat ik mij kan voorstellen) is het de eerlijkste manier dit met hen te bespreken en te kijken wat ze voor je kunnen doen. Dan geef je ze de kans om je alsnog tevreden te stellen. JanSr schreef: We zien nu, dat het "probleem" verhuisd is naar verstuiver 1. Dit is niet nieuw, dat hebben we al eerder gezien!!! Mocht je twijfelen, lees je eigen berichten maar eens terug. JanSr schreef: Wie het weet mag het zeggen. Nee, dat gaat niet werken, zo gaat het al te lang, niemand weet het, er moet gewoon stapsgewijs diagnose gesteld worden. En om toch wat vriendelijker te eindigen Heb je de oude bobine nog? Die zou je in dat geval terug kunnen plaatsen om uit te sluiten dat deze invloed heeft op je klacht (daarvoor staat een verklaring in het gedeelde diangoserapport).
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 okt 2021 22:47 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4546 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr schreef: Dank! Het was buiten vrij koud en kennelijk heb ik een schone radiator. Het kan even duren voordat de fan aanslaat, zeker als het buiten koud is, reken dan op een uur is mijn ervaring.
|
17 okt 2021 23:33 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Is het voor het slagen van de initialisatie nodig dat de fan aanslaat of is de motortemperatuur op zich voldoende?
Als de fa moet aanslaan overweeg ik een stuk karton voor de radiator te zetten, zodat die fan aanslaat. Om die auto anderhalf uur stationair te laten draaien lijkt mij niet prettig voor de buren.
Op het spruitstuk zit de vacuumsensor die de onsteking moet vervroegen bij toenemende vacuum. Heeft iemand de beschikking over de curve welke spanning hij moet afgeven tov het vacuum ?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
20 okt 2021 14:53 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Als de wagen stilstaat zal karton niet zoveel uithalen voordat de fan aanslaat. Het kan inderdaad lang duren, maar wees blij! Bij een diesel duurt het nog langer. Ik denk dat het enige wat je kunt meten aan die sensor de weerstand is. Hij is zelf namelijk geen spanningsbron. Voorzover ik weet is die voor de mengselregeling en wordt de ontsteking steeds zo vroeg gezet dat hij net niet pingelt. Maar daar kan ik me in vergissen.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
20 okt 2021 15:29 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Om de feestvreugde te verhogen:
P0341 Raw code: 0341 ECU: 10 OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem
En nu is verstuiver 1 aan de beurt: P0201 Raw code: 0201 ECU: 10 Status: Confirmed OBDII: Injector 1 - circuit malfunction
Misschien maakt P0341 een diagnose gemakkelijker.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
21 okt 2021 11:16 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3026 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Je had de nokkenaspositie sensor al eens vervangen toch? maar zitter er niet twee sensors op bij jouw motor? Ik denk toch echt dat je het in de bedrading moet gaan zoeken trouwens
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
21 okt 2021 11:43 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
H_H schreef: Je had de nokkenaspositie sensor al eens vervangen toch? maar zitter er niet twee sensors op bij jouw motor? Ik denk toch echt dat je het in de bedrading moet gaan zoeken trouwens 1: Ja. 2: Ik zag bij het lossneden van de zwarte stekker van de ECU dat daar vier paar pinnetjes aan zitten, genummerd 1 t/m 4. Het zou zo maar kunnen, dat de verbinding is met de vier injectors. Zodra ik die meetspullen binnen heb, waaronder kleine krokodilleln-klemmetjes en dunne meetpinnetjes, zou ik dus kunnen gaan meten. Ik meld mij wel weer. De uitkomst kan ik wel voorspellen: Bedrading OK.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
21 okt 2021 11:47 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3026 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
21 okt 2021 11:52 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|