Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
De afgelopen dagen, en trouwens ook al vlak na dat ik de dame kocht, zo nu en dan de melding eco-modus op mijn scherm gezien, de auto start en rijd verder prima. gisteren op de snelweg naar huis plots het accu lampje op het dashboard aan, bij schiphol voor de tunnel er dus maar af gegaan en terwijl ik op de provinciale weg rijdt ging die weer uit. Vandaag begon ik mij toch ietwat onbehaaglijk te voelen dus vandaag tijdens een korte rit de ELM327 plug op de obdII poort geplugd en tijdens het rijden de spanning gecontroleerd. Bij start heel kort 14V daarna een paar minuten 13,6 tot 13,8V lichten even aan gedaan zakte de spanning verder weg naar 12,5V die maar weer uitgedaan en de spanning bleef 12,5 V . Bij het weg rijden zakte de spanning gaande weg naar de 11,3 volt.. Nodeloos te zeggen dat dit mijn gevoel van onbehagen eerder versterkte dan weg wegnam...

Nu is er wel ook nog een ander ding aan de hand, en dat is dat de koelventilator van af dat ie spanning krijgt in noodloop gaat (draait dus continu) en dus volle pot aan het stroomcircuit zuigt. Gjo heeft al een nieuwe in bestelling maar de koelventilatoren blijken bijzonder slecht verkrijgbaar..

Toch heb ik het gevoel dat de dynamo (met interne spanningsregelaar) of defect is of op z'n achterste benen loopt, misschien in combinatie met een (inmiddels) gare accu?

Nu heb ik op het internet al even gekeken, en dan worden diverse dynamo's van 70 tot 150Amperes als vervanger aangegeven... niet echt geloofwaardig alles wat men daar aanbied dus. Gezien alle stroomverbruikers in de exclusive dame neig ik te geloven dat de 150ampere wel de juiste zou kunnen zijn.

edit: als de sleutel uit het contactslot gaat dan ging de boord spanning weer omhoog naar 12V precies..

Ik ben benieuwd naar uw mening.

Mvg
Zweef...

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


12 sep 2021 17:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Heb je een IBS-sensor op de min pool? (ik denk het wel). Trek die eens los dan moet de dynamo volop gaan laden.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


13 sep 2021 11:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
hier wat uitleg over de sensor.
https://www.hella.com/agriculture/asset ... LLA_NL.pdf


13 sep 2021 17:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Helaas deze morgen met de dame stil gevallen, 1 km van af mijn bestemming (gas inbouw station) bij alle droefheid dan wel weer de mazzel dat de anwb kennelijk 2 straten verder al op me stond te wachten ze waren er binnen 3 minuten na pechmelding. Een record wat ze waarschijnlijk nooit meer gaan breken :smt190

Evenzo, het was een gokje van mijn kant, maar de spanning viel uiteindelijk terug tot onder de 10 volt en de boordcomputer ging in rap tempo allerlei dingen uitschakelen, abs esp, handrem etc.. ik had geen keus, met gelukkig nog draaiende motor een plekkie op een parkeer terreintje langs het spaarne bereikt en daar de hulp troepen in geseind.

De man van de wegenwacht probeerde nog de accu een laadstoot te geven etc.. ook kloppen op de dynamo gaf geen resultaat. Daar na dus de vraag waar ik moest zijn, "net aan de overkant van het spaarne" zei ik, aldus werd er een accu op de voeten plaats van de bijrijder gezet met wat kabeltjes richting mijn zo goed als dode accu. en zodoende met de gele bus vlak achter mij naar de plek van bestemming gereden.

De gas-inbouwer (die ook wel wat ander garage werk doet) zou wel effe zien of de dynamo het probleem is. De dame is nu sowieso 2 dagen daar voor de inbouw van lpg en hopelijk kunnen ze ook het dynamo probleem voor me op lossen. zo niet .. tja moet ik nog effe na denken hoe ik de dame bij GJO krijg..

Tijdens het onder de kap kijken viel mij geen sensor op die op de min pool zou zitten, maar goed dat was dan ook vanochtend voor ik jullie suggestie door kreeg..

Wordt vervolgd,

Zweef..

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


13 sep 2021 20:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Tussen mijn laatste post in dit draadje en mijn volgende post is er nog het een en ander voorgevallen bij de gas in-bouwer ...

https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=22660&p=649637#p649637

geen fraai verhaal, en ja het druipt van mijner verbolgenheid... u is gewaarschuwd bij deze..

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


24 sep 2021 17:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
wel nu, om terug te komen op de tip van BJG en Willy4.

Ik heb net nog weer eens onder de kap gekeken en ja er lijkt inderdaad een IBS-sensor te zitten.

Helaas was ik niet op de hoogt van het bestaan van zo een sensor anders had ik zeker BJG's tip uit geprobeerd die maandag. enfin de dynamo is ook reeds vervangen en tot vandaag geen gekkigheid. ik heb de afgelopen dagen gereden met een spanningsmetertje in de sigaretten socket in het dashboard.

Nu viel het mij op dat de eerste 20 a 30 seconden de spanning laag blijft, zegge 11.9 volt of daar omtrent.. daar na zie ik de spanning langzaam oplopen naar 14 volt.

vandaag bij het vertrek van af werk na een korte poos stationair draaien (ik had de spanningsmeter inmiddels weg geborgen) accu lampje en melding in het dashboard. Ik de spanningsmeter er weer in geplugd en inderdaad weer 11,6 volt. Maar na effe gas te hebben gegeven kwam ie uit eindelijk toch weer op 14 volt. Het acculampje bleef echter aan staan. Hierop het contact uit gezet en opnieuw gestart waarna alles het weer deed zoals ik het kende.

Als het nog immer niet goed had geweest dan had ik zeker BJG's tip ten uitvoer gebracht.

Ik begin nu toch ook de IBS- sensor te verdenken.

dit brengt mij op een paar vragen..
- hoort die vertraging van 20 a 30 seconden voor ie gaat laden?
- is dit gewoon een sensor die men los kan verkrijgen en zo kan uit wisselen?
- kan het kwaad als die sensor er een poos niet verbonden is?

alvast bedankt voor de info

zweef...

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


24 sep 2021 17:45
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 13 mei 2014 14:14
Berichten: 79
Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 III 2.2 HDiF 204 PK Automaat Exclusive Tourer
Opties: full leader, pack integral, navigatie, achteruitrijcamera, panoramadak, hydractive 3+
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13294CJ
Productienummer: 10517
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 366060
Kleur: Zwart
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Ik rijd al jaren met zo’n Chinese usb adapter met spanning meting, in de sigaretten aansteker. Ook ik zie bij het starten 11V en iets later 14V en daarna van alles er tussen in. Behalve eens in 3..4 jaar een nieuwe accu, heb ik nooit problemen.

Groet Wilco

_________________
4x BX, 3x XM, 2x C5 PH3


24 sep 2021 18:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Het is een intelligent systeem. De regeleenheid bepaalt de laad strategie.

Is de accu week correct ingeleerd?

Neem anders eens de accupool los voor 10 min koppel dan weer aan. Laat vervolgens de auto minstens 4 uur staan.

Als de accu capaciteit correct is ingeleerd zal de auto nu de soh van de accu in de komende ritten opnieuw gaan bepalen. En zal de laadstrategie weer moeten kloppen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 sep 2021 18:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Die accu is zeker niet in-geleerd, die fiducie heb ik niet meer bij de genen die het hebben "gerepareerd"... aan de andere kant, bij het vervangen van de dynamo is ie zeker wel langer dan 10 minuten los geweest. Alleen dat 4 uur laten staan.....nee dat denk ik niet..

Misschien volgende week eens proberen, ik moet komende dagen gewoon te vaak en veel rijden ik durf er nu niet aan te rommelen.

Vandaar ook mijn vraag of het kwaad kan als ik - zou de nood aan de man komen - het stekkertje een paar dagen los laat.

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


24 sep 2021 18:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Nee dat kan prima.
Dan gaat het systeem in noodloop met zo'n 14V laden. Mits de dynamo goed werkt natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 sep 2021 23:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Dank, dat is een stukje gerust stelling.

Ik wacht nog immer op een nieuwe radiator fan, en ik gok dat die de IBS sensor ook wel op een dwaalspoor brengt.. dat kreng gaat er vol gas vandoor zodra het Contact aan gaat...

nog effe geduld oefenen ... :roll:

Zweef...

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


26 sep 2021 20:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: boordspanning tijdens rijden onder 11,3 volt
Goed toch nog even terug komen op dit draadje, vandaag heb ik eerst een relais vervangen zodat de pook weer ontgrendeld. Echter dit werd ingegeven door een steeds slechter en nu inmiddels niet meer ladende dynamo. Om de auto op bokken te kunnen rijden moest eerst die ontgrendeling vlekkeloos werken.

maar goed voor ik die dynao er onder vandaan ga puzzelen vroeg ik mij af wat ik nog meer kan controlere alvorens ik die exercitie onderneem..

Is er ergens b.v. een zekering of een aansluiting op de boordcomputers die ik eerst wil controleren?

De stekker op de IBS (op de accuklem) heb ik reeds los genomen, geen soelaas..

Alle suggesties zijn welkom, de dynamo is inmiddels bijna een jaar terug geplaatst maar naar die zaak ga ik niet meer terug...

Ohja de radiator ventilator is reed een halfjaar terug vervangen dat probleem speelt dus niet meer.

Zweef..

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


24 jul 2022 16:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.