Ik vermoedde al dat er 2 bobines in de galerij geintegreerd zouden zitten. De vraag is nog even of er ook elektronica aanwezig is. Bij sommige auto's is dit het geval en dit kan heel lastig te vinden storingen geven. Een vriend van me had dit bij zijn auto (ik dacht een Volvo): Goed starten, redelijk stationair, koud slecht wegrijden, warm ging het allemaal goed. Hij had elektronika geintegreerd in zijn bobines.
Ik heb exact deze storing. Heb bougies al vervangen, maar oude zagen er nog best goed uit. Dit gaf idd geen verbetering.
Connector zit er wel goed op, dat heb ik als een van de eerste punten bekeken. Geen oxidatie te vinden, ook niet op de veren die contact met de bougies maken.
Uitlezen.... ja, zover ben ik bijna (hoop ik;-)). De auto is echter wel al af en toe bij een garage geweest. Voor apk, maar ook voor wat reparaties. Toen kwam het onregelmatig lopen ook ter sprake en heeft men wederom bougies vervangen! Ik heb de garage toen alleen per telefoon gesproken, mijn vriendin heeft de auto opgehaald. Vragen als:"Hebben jullie de handel uitgelezen? En wat waren de foutcodes?" stel je dan niet zo snel... Tenminste, ik veronderstel dat men daar als eerste de boel uitleest, toch? Aangezien ze bij het plaatsen van de nieuwe bougies zeiden:"Tja, bougies of bobines, maar dat laatse kost je wel wat meer", heb ik de nieuwe bougies laten zitten en zelf een bobineblok gekocht. Er vanuitgaande dat ze daar handelden naar aanleiding van foutodes die in die richting wezen. Die nieuwe bobines geven echter geen verbetering
Ik weet dat foutcodes interpreteren een vak apart is (ik los zelf vaak storingen op in (industriele) techniek. En foute interpretaties zie je elke dag (helaas). Dus de garage kan het natuurlijk fout hebben, hoor je 'soms' wel eens vaker
Inmiddels hier nog wat gelezen. Oa over vastzittende klepstoters... Tja.. ik KAN me voorstellen dat een niet sluitende klep een verbrandingsslag dusdanig verziekt dat er onverbrande benzine in de uitlaat komt. Een emissie melding heb je dan. En een misfire misschien ook wel. Wijst dus ook allemaal heel erg naar ontsteking...
Ik heb al een tijdje wat hardware in huis (Lexia) om mee uit te lezen, maar moet nog wat installeren op een (oude) laptop. Ik zie er een beetje tegenop, daarom is het nog niet gebeurd

Vanavond weer een poging, denk ik.
Vooruitlopend op de zaken: Hoeveel werk is het om die klepstoters te vervangen? Kleppendekselpakking heb ik al eens gedaan, dus ik was in de buurt

Maar nu zullen de nokkenassen ook van hun plek moeten...
Ik heb de hele distributie bij een vorige auto (Ford Sierra TD) wel eens los gehad (riem+spanrol vervangen). Een diesel, dus nokkenas EN pomp synchroon houden. Is toen prima gelukt, dus als er hier geen heel erg exotisch gereedschap voor nodig is zou ik wel aandurven.
*EDIT: Ik vergeet er bij te vertellen dat de auto een keer een koelvloeistoflek heeft gehad. Temperatuur lekker in het rood. Het was gelukkig vlakbij huis, dus (vriendin) kwam thuis met loeiende koelfans. Volgende dag naar de garage en.... de auto startte zeer goed en de klachten waren helemaal weg! Met koude motor nu perfecte trekkracht, zoals toen we 'm kochten. Ik snapte er toen weinig van, maar nu ik heb gelezen over de vastzittende klepstoters en de invloed van temperatuur hierop...