Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 






Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Bereik C5 Hybride - electrisch bereik 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 jun 2021 13:02
Berichten: 16
Auto: C5 Aircross Hybride business plus
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 46000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Hoi,

Ik heb nu de C5 Aircross hybride business plus. Ben er tot nu toe na 1750 km dik tevreden mee. Ik stekker waar ik maar kan stekkeren en mijn verbruik is tot nu toe gemiddeld 2.5 ltr op de 100. Nu is woon werk ook maar 25 km, en ik heb een laadpaal op werk. Dus accu wordt iedere dag geladen.
Enkel vraag ik me af hoe de indicatie van het bereik is. Na het laden is de weergave de ene keer 52 km, de andere keer 40 km bij volle accu... rara. Wordt dit berekend op een gemiddeld verbruik oid?

Wat is jullie ervaring?

Alex H.


21 jun 2021 13:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Dat wordt berekend op basis van je manier van rijden en de condities voorafgaand aan het opladen.
Bij mij varieert het van 40 km in de koude periode in april, tot 54 km op andere momenten.
Daarbij rijd ik vaak hetzelfde traject van 40 km heen-en-terug, waarvan 22 km over de snelweg waar je 100 km/u mag rijden.

Via m'n link naar spritmonitor, zie hieronder, kun je zien wat m'n werkelijke verbruik is.
Dat hou ik zorgvuldig bij, ik heb een aparte kWh meter geïnstalleerd voor de wallbox waarmee ik 'm thuis oplaad.
Daarmee kan ik ook zien wat er dagelijks aan kWh's bijgeladen wordt, dat noteer ik. Resulterend in een verbruik van ca 22 kWh/100 km tot zo'n 28 kWh/100 km.

Daarbij heb ik de auto in de koude periode vaak "voorverwarmd" als 'ie aan de stekker hing, dat kost uiteraard ook energie.
Maar dat komt uit het net, het gaat niet ten koste van de actieradius :smt203
In tegendeel, tijdens het rijden hoeft er dan minder verwarmd te worden :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 jun 2021 14:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Ik ben wel benieuwd wat het e-verbruik is onder de momenteel gunstige omstandigheden.

Momenteel maak ik zelf redelijk wat km ook op de snelweg bij zo'n 110 kmh. Mijn verbruik zit dan rond 17 kWh / 100 km.
Met een grotere auto als een C5AC zal dit wat hoger zijn, toch verwacht ik dat je onder de 20 kWh /100 km zou moeten kunnen komen.

Mijn ervaring: lage temperaturen zijn killing en nog een stukje extra wanneer er geen warmtepomp is. Dat verlies van energie komt voor het grootste (overgrote) deel door de interne weerstand van de batterij die neemt onder 15 graden Celsius enorm toe.
Verder deels door de climatisering.
Airco valt mee en kost hooguit 700 tot 1000 Watt aan vermogen. Verwarming met de airco compressor (heb ik niet) lukt niet voor 100 % maar is dan echt veel effectiever.
Verwarming middels een ptc (zoals ik heb) kost 2 tot zelfs 4 kW en doet een grotere duit in het zakje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 jun 2021 22:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Aan dat verbruik van maar 17 kWh/100km kan ik niet tippen, bij lange na niet.

Gisteren nog een rit gemaakt van iets meer dan 50 km, met snelheden die de 80 km/u niet overschreden hebben. De gemiddelde snelheid op die rit was 40 km/u, met weinig energieverlies door remmen op de schijven. Wel veel recuperatie bij het afremmen, in de Brake-Mode

Het was wel warm, en dus draaide de A/C lekker mee, ik had 'm ook 10 minuten voor het instappen even aangezet, nadat de auto ergens in de zon gestaan had.
Op die rit was het verbruik 25,2 kWh/100km netto, na aftrek dus van de paar kilometer die er op benzine gereden is.

Wat ik trouwens ook waarnam is dat de batterijkoeling (?) geactiveerd werd zodra ik de auto weer aan de stekker hing nadat ik thuisgekomen ben. Kennelijk was het ook daar behoorlijk warm geworden.

De kWh's tijdens het laden meet ik in de meterkast, daar heb ik een aparte kWh meter geplaatst die alleen op deze groep zit.
Berekend heb ik dat er in de kabel naar de wallbox wat verlies optreedt, dat is ongeveer 20W als ik met 10A laad. Op een volle lading is dat dan ca 0,1 kWh, marginaal dus, en het verklaart niet het grote verschil met jouw waarnemingen.

Waar het verschil dan wel door veroorzaakt wordt.......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 jun 2021 10:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Als ik het goed begrijp meet jij je verbruik aan de meterkast. Dat is natuurlijk ook realistisch.
Dit is dan inclusief laad en ontlaad-rendement van de batterij en het rendement van de OBC.

Daarover nadenkend, mijn verbruik van 17 kWh/100 km is gebaseerd op het elektrische verbruik van de auto tijdens rijden. Dit wordt in de auto vrij nauwkeurig gemeten.

Het laad-ontlaatrendement van een Li-ion bedraagt ongeveer 97%. Het laadrendement van de OBC bedraagt ongeveer 90%. Wanneer ik dit meereken kom ik dicht tegen de 20 kWh/100 km aan in de zomer.

Wat betreft de koeling die aangaat tijdens laden: dit is waarschijnlijk de koeling van de OBC.
Ik verwacht (wilde gok) eigenlijk niet dat de batterij gekoeld is, maar ik heb daar nog geen technische info van gezien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 jun 2021 14:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Aha, daarmee is een deel van het verschil verklaard :idea:
Voor de rest moet ik het er dan maar op houden dat deze PHEV niet alleen zwaarder is en meer luchtweerstand heeft, maar ook gewoon minder efficiënt is dan een puur als EV ontworpen auto zoals jouw Golf.
Het feit dat in mijn geval alle tractie via de automaat loopt, zal daar ook mee te maken hebben.

Mbt die koeling, in het document C5 AIRCROSS (C84) - E1AB01Q3P0 - 0 - 05/06/2020 - Organisatiewijzer : Commerciële introductie - C5 AIRCROSS Hybrid (C84) kom ik dit tegen:
Citaat:
6.9.2. Koelcircuit van de tractiebatterij
Onafhankelijk circuit met een reservoir achter in de auto achter de klep van de laadaansluiting en een koelvloeistofpomp aan de onderzijde van de carrosserie, links van de tractiebatterij.
Een bijzonderheid van dit circuit is dat het een warmtewisselaar koelvloeistof/airconditioning (chiller) bevat in de motorruimte(Distributiezijde) .
6.9.3. Koelingscircuit van de hybrideaandrijving
Koelcircuit van de vermogenselektronica (Geïntegreerde lader, motor/generator achter met reductiebak, omvormers van de motor/generatoren en hybride automatische transmissie).
Dit circuit is voorzien van een speciale koelvloeistofpomp linksonder in de motorruimte en een in het voorpaneel ingebouwde warmtewisselaar .

Ik veronderstel dus dat dit gisterenmiddag na terugkomst geactiveerd werd, het was toen benauwd warm.

Desgewenst stuur ik je dat uitgebreide document van 35 pagina's.
Het beschrijft alle PHEV's van PSA, ook die met 4WD zoals de Opel Grandland X en sommige Peugeot's die hebben.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 jun 2021 17:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Graag!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 jun 2021 21:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Is onderweg ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 jun 2021 21:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Gisteren een rit gemaakt van 200 km, heen en terug. Grotendeels over de snelweg, dus met een maximum van 100 km/u.

Begonnen met een volle accu, die was uiteraard naar 0 km gereduceerd bij aankomst na 100 km. Gereden in de Hybride modus met Brake activering, bij afremmen dus weer een klein beetje opladen. Benzineverbruik was 3l op dat stuk.

Terug weer 100 km, in Hybridemodus met 0 km E-bereik, en met Brake activering.
Op dat stuk heeft hij, volgens de computer in de auto, 6,2 l benzine verbruikt.
Dat vind ik erg netjes, een verbruik van 1: 16,1 had ik niet verwacht :smt203

Terugrekenend naar het E-verbruik op de heenweg: dat zal dan op ca 50 km uitkomen.

In m'n eigen draadje heb ik er ook melding van gemaakt, dáár ga ik mijn ervaringen hiermee verder met jullie delen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 jul 2021 10:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2009 10:56
Berichten: 382
Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Over bijna 5000 km staat mijn benzine verbruik op 4.3/100. Ik schat in dat ik 50/50 elektrisch en lange afstanden in hybrid mode rijdt. Ik hou verder helemaal niets meer bij. Ik laad alleen thuis op, maar dat altijd wel direct.

Het scheelt wel als je de navigatie aanzet op eindbestemming, dan wordt de stroom netjes over de rit verdeeld.
Verder rijd ik op lange afstanden niet als de meest brave burger en na 7 uur s'avond zeker niet.

Het valt me allemaal erg mee en bevalt me prima. Ik rij eigenlijk ook veel meer korte stukjes dan ik had verwacht. Die zijn prima voor het verbruik. De elektrische ritjes zijn vaak toch een eind over de autosnelweg.

Bij koud weer haal ik rond de 40 km, bij wat warmer weer gaat het naar de 50.

_________________
Alfa foto kwijt


19 jul 2021 20:02
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 jun 2021 13:02
Berichten: 16
Auto: C5 Aircross Hybride business plus
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 46000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Vandaag na opladen gaf hij maar 34 km bereik aan. Na thuiskomst van rit van 27 km weer aan de stekker om morgen de rit naar werk weer electrisch te kunnen doen. Na opladen geeft hij maar een bereik van 30 km aan.
Mijn rijstijl is rustig, kom niet boven de 100 uit op dit kleine stukje snelweg en het is nog niet eens koud buiten. Ben benieuwd hoe het weinig het gaat worden als het echt gaat vriezen.


20 dec 2021 21:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Verwarm je 'm voor, als 'ie nog aan de lader hangt?
Ik doe dat tegenwoordig standaard, een half uur voordat ik weg wil rijden activeer ik dat.

Het scheelt in rijbereik, en het is buitengewoon aangenaam om in een verwarmde auto te stappen en weg te kunnen rijden :D

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 dec 2021 00:19
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 jun 2021 13:02
Berichten: 16
Auto: C5 Aircross Hybride business plus
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 46000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Als hij aan de lader hangt wel. Vorige auto had ik stoelverwarming, deze heeft het niet en dit compenseert heel aardig. Scheelt ook krabben :-). Bereik valt me toch een beetje tegen van deze wagen. Maar verder dik tevreden na 15000km.


21 dec 2021 07:04
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 21 jun 2022 17:53
Berichten: 1
Auto: C5 Aircross Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 1200
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Hallo, nieuw op het forum, kort geleden een C5 Aircross Hybride gekocht.
Zalige wagen. Heel blij mee.

Ben via google op deze link https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=654441 uitgekomen en zo het forum leren kennen. En door dat topic en dit dacht ik het nuttig te vinden mijn verbruik en bereik te delen.

Mijn elektrisch bereik van vandaag, met airco op 21.5 en buitentemp tussen 25 en 31 kan je dus op de volgende foto's volgen.

Heb totaal iets meer dan 50 km gereden en heb nog volgens de boordcomputer 6 km over.
Die worden dan in de praktijk wel 4 km maar aldus leg ik in puur elektrische modus 54 echte kms af met één lading op een hete dag als vandaag. Ter info, heb elke keer 1 foto getrokken bij thuiskomst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paar dagen terug heb ik net geen 60km kunnen rijden maar toen was het koeler en moest de airco niet werken.


23 jun 2022 21:06
Profiel
Online
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 928
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bereik C5 Hybride - electrisch bereik
Mooi resultaat! Heel even off-topic: ben je afkomstig uit Zeeland? Hier (in Zeeland) zeggen we op sommige eilanden ook: “een foto trekken” in plaats van een foto nemen…

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


24 jun 2022 06:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.