Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Trekhaak gangbaar maken 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Trekhaak gangbaar maken
Dag forumleden,

Nu een paar maand in bezit van de C5 leek het me een mooi moment om de trekhaak eens grondig te inspecteren en onderhouden. De demontabele trekhaak had ik er nog niet vanaf gehad (het sleuteltje ontbrak bij de aanschaf van de auto :( . Met het lenteweer hebben we de caravan alweer van stal gehaald dus tijd om te kijken hoe het met de haak is gesteld!

Los daarvan is de aansluiting niet gelijk aan die van de caravan. Het betreft een 13 pins Multicon aansluiting maar ik heb op de caravan de nieuwere standaard met ISO / Jaeger stekker. Dat wil ik aanpassen op de auto - ik laat de caravan liever zoals die is. Er zijn overigens diverse verlopen verkrijgbaar maar specifiek deze (Multicon naar ISO) ben ik echt nergens tegengekomen. Andersom overal voorradig :?

Maar goed, eerst de trekhaak. Het is een originele Bosal trekhaak, type AK6. Nu onder de noemer Oris. Het sleuteltje en het afdekkapje kun je allemaal hier bestellen, mocht je tegen dit probleem aanlopen: https://bosal-trekhaak.nl/bosal-oris/. Slotnummer staat op de cilinder, ze kunnen het binnen één dag leveren.

Verwijderen van de trekhaak ging redelijk eenvoudig, zeker voor een trekhaak die (denk ik) al heel lang onder de auto zit. Eén en ander eerst ingespoten met WD40, met name bovenin waar de borgpin uitkomt (je kunt dit niet zien, zit boven dat stalen omhulsel). De conditie viel me overigens niet tegen!
Afbeelding

Ik heb gelezen dat je de knop beslist niet met een tang mag forceren. Dit omdat er plastic onderdelen in zouden zitten. Ik heb dat natuurlijk wel gedaan, maar met veel voorzichtigheid. Tot mijn verbazing zag ik ook geen plastic zitten. Sterker nog, het hele ding is van verschillende metaalsoorten gemaakt :) Onderstaand de volledig gedemonteerde trekhaak met al haar onderdelen:
Afbeelding

Bij mij zat het blokkeerpennetje vast in de borgpin. Deze zorgt ervoor dat de trekhaak in geopende stand blijft staan totdat die wordt geplaatst en wordt "vastgeklikt" in de houder onder de auto. In mijn geval was dat dus niet meer mogelijk en veerde de knop direct weer terug en kwam de borgpin naar boven. Dat maakt plaatsen van de trekhaak praktisch onmogelijk. Pas na demontage goed kunnen schoonmaken en nu weer gangbaar.
Afbeelding

Het in elkaar zetten is iets lastiger. Die borgpin moet met flinke tegendruk worden teruggeplaatst. Handig is natuurlijk dat blokkeerpennetje. Zodra je de borgpin tot die diepte hebt weten in te brengen (met bijv. een houten klosje oid) kan je het tandwiel terugplaatsen.
Afbeelding

Het tandwieltje en asje was wat versleten door de inwerking van de stalen pin. Ik heb het een beetje gladgeschuurd. Ik denk inderdaad dat dit een kwetsbaar onderdeel is waar de tanden gemakkelijk van afbreken. Het asje is veel zachter dan de RVS borgpin. Bij terugplaatsen even letten op de oriëntatie. Een en ander natuurlijk eerst grondig schoongemaakt en voorzien van nieuw smeermiddel.
Afbeelding

Het kapje er weer opschroeven, knop erop en alles is weer gereed! De schroeven zijn overigens verborgen achter het stickertje.
Afbeelding

Tot zover mijn avondbesteding :mrgreen: Wellicht heeft iemand hier wat aan! Nu nog stap 2: de E aansluiting. Ben benieuwd of dat gemakkelijk gaat. Maar zag dat er een mooie handleiding van Citroën voor is, dus denk dat 't wel lukt. Ik houd jullie op de hoogte!


24 feb 2021 01:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41
Berichten: 306
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trekhaak gangbaar maken
Verloop van Multicon West naar Jeager zijn er wel, maar het zijn altijd kabels.

Voorbeeld.
https://masta.nl/verloopkabel-van-13polig-multicon-jager-systeem.html

Maar ik zou zoiets alleen in noodgevallen toepassen.

Mij bevalt Jeager ook het beste. Dus dat zit ook op mijn auto en caravan.

Je kan de doos op je auto makkelijk wisselen hoor. Pin 1 t/m 13 van Multicon West is gelijk aan 1 t/m 13 van Jeager.
Op een vorige auto van mij zat een Multicon West, die heb ik toen vervangen. Een makkie.

Zie voor hulp bijvoorbeeld dit schema, Google staat er vol mee.

http://www.classickabelboomcompany.com/trekhaak-aanhanger-stekkerdoos-aansluitschema-schema-aansluiting-13-7-polig-west-jaeger-jaeger-caravan-trailer-fietsendrager/index.php/

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


24 feb 2021 02:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trekhaak gangbaar maken
Ja die kabel heb ik gezien inderdaad. Kwam prijzen tegen van 60 euro en meer! Deze valt gelukkig mee. Maar met al die extra verbindingen, nee ik zie dat ook niet zitten. Zou bij mij ook een noodgeval zijn :)

Maar kom daar wel uit met die schema's. Bedankt!


24 feb 2021 09:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42
Berichten: 781
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trekhaak gangbaar maken
Verloopstekkers zijn altijd ruk…. In het verleden heeeeel veel problemen mee gehad met m’n VW Crafter. Tot kortsluitingen in weet ik veel waar aantoe :(

Ik zou dus de aansluiting op de dame vervangen. Zal even weg en gepriegel zijn. Maar naar mijn weten staat het schema op de nieuwe stekkerdoos of in het begeleidend schrijven.

Succes! En een mooie foto uitleg :smt023


25 feb 2021 20:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41
Berichten: 306
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trekhaak gangbaar maken
Het lastigst is misschien nog wel de 3 bouten waarmee de contactdoos vast zit, los te krijgen. Bij mijn 308 zat het bij 4 jaar oud al muurvast door dat de koppen zover verroest waren dat de platte schroevendraaier geen grip had.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


25 feb 2021 22:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 sep 2020 21:54
Berichten: 27
Woonplaats: Ankeveen
Auto: Citroen C5 Berline 2.0l 16v
Opties: Navigatie, clima, parkeersensoren, trekhaak, CD wisselaar, AUX
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10402
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: EXLD Noir obsidien-metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trekhaak gangbaar maken
Inmiddels de Multicon West aansluitdoos vervangen door een Jaeger. En inderdaad, de doos van de auto halen was het meeste werk door de vastgeroeste schroeven :)

Vielen wel een paar dingen op. De standaard aansluiting heeft dus geen geschakelde voeding voor pool 10 en 11 (12V+ en massa) voor zware lasten zoals een caravan koelkast. In mijn geval was dit wel aangelegd maar het kan dus maar zo zijn dat het bij contact 9 (continue voeding) stopt.

Onderstaand hoe ik het aantrof achter de interieurbekleding in de kofferbak. Goed zichtbaar is de extra dikke draad voor een 15A geschakelde voeding. Het relais valt net achter de opening linksboven, maar schakelt in bij contact. Wat ook opvalt is de 3A zekering voor de CAN+ bus in de stekkerdoos. Blijkbaar is deze voeding nodig voor de microschakelaar (zie ook 2e foto). In ieder geval een fijn idee dat hier een zekering tussenzit. Lijkt me heel ellendig als die bij kortsluiting in de stekkerdoos uitvalt.
Afbeelding

En hier die microschakelaar. Als het goed is zou deze het mistlicht achter uitschakelen indien er een caravan aanhangt. Ik heb deze 'verplaatst' naar een schakelaartje in de kofferbak (simpelweg omdat ik geen 13-polige aansluiting met microschakelaar had gekocht) :roll: nou ja, bijkomend voordeel is dat ik het nu handmatig kan overrulen.
Afbeelding

En de nieuwe contactdoos. Draadjes 1 t/m 4 ingekort en sommige kabels van nieuwe adereindhulsjes voorzien. Afbeelding

Na alles te hebben getest bleek ook de caravan nog aangepast te moeten worden. Ook daar zat de koelkast gekoppeld aan de continue voeding :!: in plaats van pool 10 en 11. Ik heb dat omgebouwd omdat de kabel op pool 9 wel erg dun was voor dat vermogen, de auto anders onbedoeld leeg wordt getrokken en er toch een kabel was voorzien. Goed om dat dus ook te controleren bij zulke aanpassingen.

Rest mij nog 1 vraag: weet iemand wat die microschakelaar überhaupt zou moeten doen? Het afschakelen van de mistlampen lijkt in ieder geval niet te werken. En ook de parkeersensoren blijven werken dus dat heeft ook geen effect :?:


01 maart 2021 22:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.