Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik zit in de tekeningen van de 1.6 Puretech 180PK (Euro 6.3) te snuffelen, dit valt mij op, 3 nokkenassen ? Wat is nr. 6 voor een onderdeel, een soort balans-as of is het een onderdeel van de interne EGR, het klepoverlap ding ? 1: Nokkenas ADM (Inlaat) 2: Nokkenas ECHAP (Uitlaat) 6: Nokkenas INTM ASS ??? Bijlage: Schermafbeelding 2020-11-22 004518.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
22 nov 2020 01:51 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat is de tussenas #8 van de variabele inlaat kleplichthoogte: Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 nov 2020 02:15 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Bedankt, met dit plaatje word de werking en functie duidelijk. Klopt mijn vermoeden dat met dit systeem de klepoverlap (interne EGR) word geregeld, op het nokkenas tandwiel zit ook een variabele kleptiming zoals op de EW motoren.
|
23 nov 2020 00:33 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik denk eerder dat dit een soort Valvetronic is, zoals BMW dat noemt. Daarmee wordt het rendement van de motor verbeterd, mede omdat er minder pompverliezen zijn.
De klepoverlap wordt geregeld door de verstelling van de nokkenassen, dat is het VANOS systeem van BMW.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 nov 2020 01:10 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geweldig systeem, Vanos......
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
23 nov 2020 22:30 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat systeem ken ik, van wat ik gehoord van BMW rijders, heeft VANOS op zijn tijd aandacht/onderhoud nodig. Van wat ik begrepen heb, is de interne EGR o.a. de oorzaak van interne vervuiling van de motor is (inlaatkleppen). Als je softwarematig de kleptiming zou kunnen aanpassen, los je dan het probleem van het intern vervuilen van de motor op ? Dus de klepoverlap uitschakelen, dit is een theoretische vraag, los van het milieu
|
23 nov 2020 22:59 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Inlaatkleppen vervuilen ook door de directe injectie.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
24 nov 2020 12:16 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Door carterdampen bedoel je ? Daar is toch een oplossing, tenminste dat dacht ik gelezen te hebben op de site van BJG, iets met aanpassen carterventilatie.
|
24 nov 2020 13:06 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Omdat bij directe injectie er geen benzinedamp meer langs de inlaatkleppen gaat. Die hield de zaak schoon.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
24 nov 2020 14:34 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat had ik al begrepen, maar zijn het nu de benzine dampen of de klepoverlap de grootste boosdoener? Aan de klepoverlap is in theorie wat te doen door de software aan te passen, zodat dit niet meer gebeurt, hou je dan de motor schoon ?
|
24 nov 2020 18:31 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De combinatie (beide dus) veroorzaakt de vervuiling.
Klepoverlap is niet naderhand te verminderen door een tuner oid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 dec 2020 22:57 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Hoi! Was ik weer! Ik heb driekwart jaar probleemloos gereden met een 208 vti 3 cilinder, maar binnenkort ga ik weer met jullie meedoen! (kreeg praktisch de koopprijs terug vd 208 bij inruil). Dit x in een 3 cilinder 1.2 e-THP die in een 2008 hangt, ook wel genaamd: pure-tech 110... mét start - stop en 140.000 op de teller. Heeft geen ketting maar een door de olie lopende distri-riem.
|
08 dec 2020 00:29 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Die 'natte' riem heeft in het begin ook wat problemen gekend, brokkelde nog wel eens iets af. De olie moet voldoen aan de juiste specificaties en is zeer belangrijk, kan niet genoeg worden verteld!
Nu, na wat modificaties, gaat het al een stuk beter.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
08 dec 2020 12:03 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Het komt eigenlijk van verdunning van de olie door bio brandstof dat tast de riem aan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 jan 2021 00:31 |
|
|
Bart-Peugeot
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41 Berichten: 308 Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
In het buitenland is al bekend dat Peugeot 100.000 wagens met de 1.2 THP terug moet roepen ivm de riem. Of ze dat in NL ook gaan doen, is nog niet bekend.
_________________ Mijn zwager had wel een C5. Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
|
11 jan 2021 01:19 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|