C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 feb 2016 18:17
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Lambdasonde toch vervangen (konden ze die niet op een nog grotere k**plek steken :smt013 ?). EOBD scanner gaf het overigens wel aan. Helpt inderdaad niet en ik krijg er alleen maar foutcodes bij.
Draaimomentsensor? Wat is dat nou weer?

Als hij slecht liep mat ik geen (oneindig) lambdawaarde op de viergastester.
Bij goed lopen, regelt hij prima af en meet ik dus ook normale waarden met de viergastester.
Als ik de gang erin kan houden kan ik een heel eind rijden zonder problemen, maar als ik tot (bijna-) stilstand moet komen gaat het meestal (niet altijd dus) mis.


Zoals ik al zei, was de auto niet duur en is al de reparaties (en de ergernis) niet waard.
Hij rijdt - zij het met gebruiksaanwijzing - en ik ga lekker op zoek naar een andere
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: C5 komt niet op toeren

Bericht door BJG »

Wat waren de 4 gaswaarden?
Dat geeft inzicht in wat er echt gebeurt op dat moment.
Dus niet de lambdawaarde die is berekend en zegt niets.

Vervolgens wat is je spruitstuk druk?
En is er een distributie riem vervangen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 feb 2016 18:17
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
De waarden weet ik niet meer, maar het CO was bijna 0 (0.10 volgens mij) (zowel op LPG als benzine) en voldoet dus aan de emissie-eisen voor de APK (lambda-waarde is ook van belang, moet tussen 0.96 en 1.03 zijn en daar schommelt hij ook tussen).
Saillant detail. Bij de keuring had ik de uitlaatgasstoring er ook in zitten, maar liep hij wel gewoon goed en de emissie-waarden waren goed.

Inlaatdruk weet ik niet, zou niet weten hoe ik die moet meten (tenzij dat uitleesbaar is via OBD), maar mijn liefde voor madame Indifference II is inmiddels behoorlijk bekoeld.
Heb hierdoor echter nog geen hekel aan Citroën gekregen, al blijven de Saabs ook lonken ;-)
Ik wilde een C5 vanwege de vering, omdat ik nog een klapcaravan heb en de Citroën dus altijd horizontaal staat.

De distributieriem is ooit wel vervangen (niet tijdens mijn bezit), maar die is volgens de richtlijnen nog niet aan vervanging toe.
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 feb 2016 18:17
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
O, nog iets, als hij slecht loopt krijg ik ook een melding dat er een injector (cilinderrij 2) in open loop staat wegens nog wat (ik weet het niet meer) en de andere staan in closed loop.

Ik ben iets beter met computers (dus ook met een OBD-scanner) dan met auto's, dus wat ik daarvan (van die open loop) moet vinden weet ik niet.
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik denk toch dat uitlezen met diagbox/lexia je verder brengt dan een OBD scanner.
In welke buurt woon je? Wellicht is er een forumlid in de buurt die je hiermee kan helpen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 feb 2016 18:17
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik woon in Terneuzen

PS: Die OBD-scanner is geen Aliexpress-geval hè? Maar een Hella Gutman en ik kan daar heel veel mee uitlezen. De storing in mijn rechterspiegel en dat de buitentemperatuursensor niet werkt, geeft die Hella ook aan.

Maar goed, met een Lexia/Diagbox kan misschien net iets meer.

En het is nou ook niet bepaald een onbekend probleem....

https://www.google.com/search?q=citro%C ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Één verschijningsvorm, vele mogelijke oorzaken...
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: C5 komt niet op toeren

Bericht door BJG »

Een goede tester is een, maar zonder kennis en de wil om diagnose te stellen gaat het niet lukken.
Op dit forum helpen we zo goed mogelijk.
Met kennis kan ik je op afstand wel helpen, maar de wil moet er ook zijn.
Als dat zo is dan lees ik het wel en anders ook prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5 komt niet op toeren

Bericht door BJG »

Even wat uitgebreider toch maar:
Knientje schreef:De waarden weet ik niet meer, maar het CO was bijna 0 (0.10 volgens mij) (zowel op LPG als benzine) en voldoet dus aan de emissie-eisen voor de APK (lambda-waarde is ook van belang, moet tussen 0.96 en 1.03 zijn en daar schommelt hij ook tussen).
De lambdawaarde van de 4 gastester is berekend en geeft niet aan wat er gebeurt in de motor. Zolang de verhouding zuurstof en lucht bij de mengselvorming goed is geweest klopt de lambda, terwijl het uitlaatgas ten gevolge van misfire wel veel O2 en HC kan bevatten. Vandaar de vraag naar de 4 gaswaarden.

[quote="Knientje"
Inlaatdruk weet ik niet, zou niet weten hoe ik die moet meten (tenzij dat uitleesbaar is via OBD).[/quote] Die is uitleesbaar
Knientje schreef:De distributieriem is ooit wel vervangen (niet tijdens mijn bezit), maar die is volgens de richtlijnen nog niet aan vervanging toe.
De foutcode combinatie wijst mogelijk op een timingprobleem, wat weer gevolgen heeft voor de inlaatdruk.
Knientje schreef:Lambdasonde toch vervangen (konden ze die niet op een nog grotere k**plek steken :smt013 ?). EOBD scanner gaf het overigens wel aan. Helpt inderdaad niet en ik krijg er alleen maar foutcodes bij.
Wat gaf de tester aan?? de foutcodes en omschrijvingen zijn erg belangrijk bij diagnose. En die lambdasonde zit in het uitlaatspruitstuk omdat daar nu eenmaal de zuurstof gemeten moet worden direct nadat het uitlaatgas de cilinder verlaat. En bij deze motor nog relatief goed bereikbaar ook...
Knientje schreef:PS: Die OBD-scanner is geen Aliexpress-geval hè? Maar een Hella Gutman en ik kan daar heel veel mee uitlezen. De storing in mijn rechterspiegel en dat de buitentemperatuursensor niet werkt, geeft die Hella ook aan.
Een goede tester is een, maar zonder kennis en de wil om diagnose te stellen gaat het niet lukken.
Knientje schreef:En het is nou ook niet bepaald een onbekend probleem....

https://www.google.com/search?q=citro%C ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit is daarvan een mooi voorbeeld. Totaal niet relevant die linkjes. Om op jouw vakgebied te blijven: mijn computer is traag, dat is een bekend probleem, zeg maar waar het aan ligt....

Knientje schreef:Zoals ik al zei, was de auto niet duur en is al de reparaties (en de ergernis) niet waard.
Hij rijdt - zij het met gebruiksaanwijzing - en ik ga lekker op zoek naar een andere
ik wil best helpen, maar de wil moet er ook zijn om het op te lossen natuurlijk.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 feb 2016 18:17
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Zoals al eerder gezegd: de auto is het niet meer waard.
De elektronische kleinigheidjes zag ik nog wel zitten (want dat kan ik zelf), maar als het mechanisch wordt (kleppen, klepstoters, kop enz.enz. houdt het voor mij gewoon op)
Ik heb er zelf ook niet de hoofdprijs voor gegeven.
En er was wel degelijk wil.
Ik heb alles uitgelegd, foutcodes gegeven (die Lexia gaat hetzelfde aangeven)
De auto staat nu op Autoscout en het prikbord van Zeelandnet dus ik denk dat de boodschap duidelijk is.
Lukt het daar niet om het bedrag er voor te krijgen dat ik er nog voor wil hebben, gaat hij de sloop in.
(Is zo ongeveer om de hoek voor mij)

*End of story*

@Mod: gooi er maar een slotje op
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: C5 komt niet op toeren

Bericht door BJG »

:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 feb 2016 18:17
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik ben na het vervangen van de nokkenassensor (door een andere, wel een gebruikte) tijdelijk van het probleem verlost geweest, nou ja, verlost, het probleem kwam minder vaak voor (niet vaak genoeg meer om de auto ervoor weg te doen), waardoor ik er enigszins mee kon leven.

Sinds gisteren heb ik het probleem echter weer terug, dat wil zeggen, als ik tot stilstand kom (als ik de gang erin kan houden gebeurt het niet), zie ik de toerenteller terugvallen tot 600 toeren, de computer geeft hem dan een "boost" tot net iets voor bij de 1000 toeren en blijft dan op 1000 toeren hangen en rijdt voor geen meter meer, komt niet hoger dan 2000 toeren en snokt als de ziekte.
Opnieuw starten lost het dan weer tijdelijk op.

O en de inlaatdruk (volgens OBD) is iets van 716 mbar (zegt me helemaal niks zonder referenties)
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 feb 2016 18:17
Auto: Volvo S60 2.4 (170) automaat LPG 2003
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 268650
Kleur: Grijs
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Nou, we hebben de boosdoener gevonden. Hij heet 1192y4.
Niet meer leverbaar via de officiële kanalen, wel bij ome Ali en rijd inmiddels al sinds 1 juli weer storingsvrij.
Citroeën C5 Break 2.0i 16V ph1 2004 LPG
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Mooi dat het opgelost is :smt023

Maarehhhh, waar zit die "1192Y4" gemonteerd, wat doet 'ie in je motor?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
carterventilatieslang
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Plaats reactie