Even wat uitgebreider toch maar:
Knientje schreef:De waarden weet ik niet meer, maar het CO was bijna 0 (0.10 volgens mij) (zowel op LPG als benzine) en voldoet dus aan de emissie-eisen voor de APK (lambda-waarde is ook van belang, moet tussen 0.96 en 1.03 zijn en daar schommelt hij ook tussen).
De lambdawaarde van de 4 gastester is berekend en geeft niet aan wat er gebeurt in de motor. Zolang de verhouding zuurstof en lucht bij de mengselvorming goed is geweest klopt de lambda, terwijl het uitlaatgas ten gevolge van misfire wel veel O2 en HC kan bevatten. Vandaar de vraag naar de
4 gaswaarden.
[quote="Knientje"
Inlaatdruk weet ik niet, zou niet weten hoe ik die moet meten (tenzij dat uitleesbaar is via OBD).[/quote] Die is uitleesbaar
Knientje schreef:De distributieriem is ooit wel vervangen (niet tijdens mijn bezit), maar die is volgens de richtlijnen nog niet aan vervanging toe.
De foutcode combinatie wijst mogelijk op een timingprobleem, wat weer gevolgen heeft voor de inlaatdruk.
Knientje schreef:Lambdasonde toch vervangen (konden ze die niet op een nog grotere k**plek steken

?). EOBD scanner gaf het overigens wel aan. Helpt inderdaad niet en ik krijg er alleen maar foutcodes bij.
Wat gaf de tester aan?? de foutcodes en omschrijvingen zijn erg belangrijk bij diagnose. En die lambdasonde zit in het uitlaatspruitstuk omdat daar nu eenmaal de zuurstof gemeten moet worden direct nadat het uitlaatgas de cilinder verlaat. En bij deze motor nog relatief goed bereikbaar ook...
Knientje schreef:PS: Die OBD-scanner is geen Aliexpress-geval hè? Maar een Hella Gutman en ik kan daar heel veel mee uitlezen. De storing in mijn rechterspiegel en dat de buitentemperatuursensor niet werkt, geeft die Hella ook aan.
Een goede tester is een, maar zonder kennis en de wil om diagnose te stellen gaat het niet lukken.
En dit is daarvan een mooi voorbeeld. Totaal niet relevant die linkjes. Om op jouw vakgebied te blijven: mijn computer is traag, dat is een bekend probleem, zeg maar waar het aan ligt....
Knientje schreef:Zoals ik al zei, was de auto niet duur en is al de reparaties (en de ergernis) niet waard.
Hij rijdt - zij het met gebruiksaanwijzing - en ik ga lekker op zoek naar een andere
ik wil best helpen, maar de wil moet er ook zijn om het op te lossen natuurlijk.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie
website