Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 nov 2019 18:49
Berichten: 38
Woonplaats: D-49828 Neuenhaus
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
Gisteren, tijdens een lange 300 km-rit op de snelweg viel mijn C5 Phase II 2.2 HDi plotseling in motorstoring en weigerde dienst (handig in de avondspits :? ). Na een tijdje stil gezet te hebben in de berm, kon ik met enige moeite een parkeerplaats bereiken. Op de parkeerplaats de auto wat langer stilgezet, waarna deze weer normaal te gebruiken was; het lampje motorstoring bleef branden. Verder is mij niets opgevallen.

Na ongeveer 50-75 km gereden te hebben viel mij op dat zowel de koelvloeistof- en olietemperatuurindicatie vrijwel op nul stond. Bij een tankstation onder de motorkap gedoken en ik constateerde op de tast dat de motor niet erg warm was, evenmin de radiator. Dat bevreemde mij na zo'n 75 km sinds de parkeerplaats, zelfs in februari.

Vanmorgen op weg naar mijn werk bleef de indicatie motorstoring uit en de auto reed prima, echter de temperatuurmeter komt niet verder dan 1% van de uitslag en de olietemperatuur misschien maximaal 3%. De buitentemperatuur is 5 graden.
Het lijkt me sterk dat er plotseling twee sensoren stuk zijn, die van de koeling en en olie. Ik verdenk de thermostaat, dat deze foutief volledig opengegooid is en de motor maximaal (dus te veel) koelt. Blijkbaar is het koelvermogen zo groot dat de motor bij 5 graden buitentemperatuur niet warm wordt.

Of de motorstoring gisteren iets te maken heeft met het overmatig koelen? Ik zie geen verband.

:smt198 Mijn vragen aan de collega C5-rijders: zou het kunnen dat een defecte thermostaat de motor richting buitentemperatuur afkoelt? En, zou er een verband met de motorstoring kunnen zijn? Wanneer het idd de thermostaat is, heeft iemand dan een onderdeelnummer voor mij?
NB, ik heb wegens tijdgebrek de storing van gisteren nog niet uitgelezen.

_________________
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...


19 feb 2020 09:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
De thermostaat lijkt inderdaad defect. Inderdaad bij een open thermostaat wordt de motor niet warm, en zeker een diesel niet. Of er verband is met de motorstoring zal moeten blijken na uitlezen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 feb 2020 09:46
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 nov 2019 18:49
Berichten: 38
Woonplaats: D-49828 Neuenhaus
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
Ter info, ik heb inmiddels online een thermostaat besteld, nadat ik tevergeefs 5 garages en een paar automaterialenleveranciers gebeld had... alle gaven een lange levertijd! De thermostaat komt in diverse merken voor:
OEN 1336Z4 — CITROËN
OEN 9657182080 — CITROËN/PEUGEOT
OEN 1427919 — FORD
OEN 6G908A586AA — FORD
OEN 6G9Q8A586AA — FORD
OEN C2S44028 — JAGUAR
OEN LR001312 — LAND ROVER
OEN 1336Z4 — PEUGEOT

Zodra vervangen, geef ik een update.

_________________
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...


19 feb 2020 11:47
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 nov 2019 18:49
Berichten: 38
Woonplaats: D-49828 Neuenhaus
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
Foto volgt
Eindelijk tijd gevonden om de thermostaat te vervangen; idd defect, zie foto. Flinke klus, veel gepruts, krappe ruimte.

* De bovengenoemde storing heeft zich niet meer voorgedaan.
* Wat een prettige bijkomstigheid is van rijden met een “koude” motor; de automaat schakelt daarmee vloeiend. Nu de motor weer op bedrijfstemperatuur komt, heeft de automaat neiging tot bokken/schokken, vooral bij het afremmen. Maar ja, voor de motor is het fnuikend om lang koud te rijden.

Ik vind wel dat er veel kunststof verwerkt is in de auto, en dat breekt natuurlijk altijd af. De connector van een dunne (meet?)leiding heb ik noodgedwongen vervangen door een met secondenlijm geplakte luchtslang... de auto moet wel rijden na het weekend. Zie foto.
Foto volgt

_________________
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...


01 maart 2020 01:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 nov 2019 18:49
Berichten: 38
Woonplaats: D-49828 Neuenhaus
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
Defecte thermostaat, de houder is uit het thermostaathuis losgekomen (bij 200.000 km):
Afbeelding

De connector van de (meet?)leiding is vervangen door een ingelijmde slang, want op zaterdagmiddag vind je geen nieuwe onderdelen:
Afbeelding

_________________
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...


01 maart 2020 11:00
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 nov 2019 18:49
Berichten: 38
Woonplaats: D-49828 Neuenhaus
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
Helaas, gisteren is de slang die ik gelijmd had om de gebroken koppeling te vervangen losgeschoten (zie foto hierboven). Ik besloot om een origineel onderdeel te bestellen en nam contact op met de Citroën-dealer. WAT SCHETST MIJN VERBAZING? Het onderdeel, de ontluchtingsslang (art.nr. 1351 NZ) van het thermostaathuis is niet meer leverbaar! Hoe kan dat nou, mijn auto is "slechts" 13 jaar oud, en nu is er een reservedeel door Citroën al niet meer leverbaar?
Gelukkig vond ik nog een exemplaar op internet (1351 NZ Entgazungs Pipe), maar ik vraag me wel af of ik in de toekomst vaker geconfronteerd wordt met het fenomeen van niet meer leverbaar zijn van essentiële onderdelen :roll: ?!?

_________________
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...


26 maart 2020 13:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
Ja.


26 maart 2020 13:30
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 nov 2019 18:49
Berichten: 38
Woonplaats: D-49828 Neuenhaus
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 HDi 170 16V BiTurbo FAP automaat
Opties: Panoramadak, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11124cj
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 189000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie- en koelvloeistoftemperatuur bijna nul
hmm

_________________
C’est aussi l’Europe, une Citroën française d’un Hollandais en Allemagne...


26 maart 2020 13:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.