Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Beste mensen,
Hierbij een verslag van de eerder aangekondigde trip naar de Bahama's om daar een automaat van een C5 V6 uit 2003 te vervangen.
Wat ging vooraf, ook te lezen in eerdere berichten:
Goede vriend, met een huis op de Bahama's , heeft een jaar of 7 geleden deze mooie exclusive met 105 dkm daarheen verscheept. Het was zijn vaders C5 die bij inruil nog maar 1500,- waard bleek en omdat zijn ouders regelmatig daar zijn leek het hem een goed plan om de C5 daarheen te halen.....nu de enige C5 aan die kant van de atlantic.
De auto heeft in Nederland een zeer grote beurt gehad, alle vloeistoffen, distributie en nog wat zaken. Reserve vloeistoffen mee, alles ok.
Maar toen... was ik daar een jaar of 4 geleden (ben daar paar keer geweest voor werk) en ontdekte bij een koelvloeistof check....smurrie!
Het bleek een lekke warmtewisselaar op de automaat en dus bakolie.
Weer thuis is na ruggespraak besloten de koeler te bypassen. Er wordt daar niet boven de 80km/h gereden en ook niet meer dan 1000km per jaar, moet kunnen toch?
Fout, foutmelding baktemperatuur, na een aantal ritten.
Koeler opgestuurd en door lokale garagist die ook de bypass had gemaakt gemonteerd.
Probleem opgelost? Non!
De bak werd schokkerig en verloor op een gegeven moment alle tractie. Na een terugsleep actie, zonder draaiende motor(!) en een dag stilstand was er wel weer tractie. En een foutmelding in de auto en code's in Lexia.
Er is toen bedacht om de bak leeg te laten lopen (3ltr), te vullen met verse atf en dit een aantal keer te herhalen, soort van flush. Hiervoor heb ik atf opgestuurd en dit later met de lokale garagist uitgevoerd.
Hierna schakelde de bak weer perfect en dat heeft hij meerdere (langere) ritten gemaakt.
Na een half jaar stilstand kwam er een naar zagend geluid uit de bak. Of dit plotseling was is niet bekend.
Voeg het geluid bij.
Inmiddels een stuk wijzer weet ik dat een automaatbak niet van koelvloeistof houdt en ook niet van oververhitting. Hij schakelde overigens nog steeds goed, zonder schokken of foutmeldingen.
Er zijn verschillende meningen over het geluid, de juiste gaat nog blijken....
Besloten dat een ruil of revisiebak de enige optie was heb ik een mooie bak met naar zeggen 140dkm bij Maresia gevonden. Deze opgestuurd met 20 ltr. vat atf. Heb mijn man bij Stadegaard een alternatief laten zoeken met zelfde specificaties, hoop dat het allemaal klopt. (ben bekend met het atf verhaal, dat dit toch echt wel de goede moet zijn)
Met cit-doc info van JW en een gesprek met hoofdmonteur van Deuremaux zou het moeten lukken.
Onlangs er heen gevlogen met goede sleutelvriend en 2 x 20 kg gereedschap. Bij een garage met brug (zeldzaam, ze hebben meestal een smeerput) konden we aan de slag. Er was perslucht en bruikbare luchtsleutel. Een motortakel was ook besteld en aanwezig. Het demonteren ging vrij vlot, alles ging los, niks kapot. Assen gaan er eenvoudig uit. Motor hoog gehouden met een balk en band. De drie boutjes van de meeneemplaat los en.....arg! 1 hoek er af. (foto)
En die hadden we niet meegenomen.(stom)
We hadden nog vier dagen. Twee uur later nog een sleutelvriend zo gek gekregen, plaat gevonden (Renard) en ticket geboekt.
Hij was er twee dagen later.
De oude bak inmiddels verder uitgebouwd. Lastig om hem langs het subframe en starterkrans te krijgen. Dit lukte door het differentieel wat te liften met een spanband.
Ok, inbouwen maar weer. Stoeien met de bak omhoog, beetje heen en weer en op zijn plek. Tijdens het aandraaien van de bakbouten zagen we dat de koppelomvormer te ver uit de bak stak. Weer los, koppelomvormer goed in de bak en met een pennetje door een gaatje in de bell-house op zijn plaats gehouden tijdens de volgende montage. Alles weer gemonteerd en de bak gevuld tot hij ging uitstromen bij de controleplug. Lexia er aan om te initialiseren....in de drive.
Nul tractie.
Controle via Lexia van de solenoids uitgevoerd, hiervan hoor je er 4 heel goed en 2 zeer zwak. Brein van de oude bak uitgebouwd en aangesloten op de auto om te vergelijken, zelfde beeld. Shit. Toen wisten we het niet meer.
Inmiddels weer thuis en na overleg met Autrans weten we dat de kans groot is dat we de oliepomp in de bak waarschijnlijk beschadigd hebben bij montage, of hij was al kapot.
We hebben nu een paar opties en ik hoop dat we met nog meer informatie tot een oplossing komen.
Wat we ons afvragen is of het zagende geluid van de gebroken meeneemplaat kwam of uit de bak dan wel koppelomvormer. De oude bak was wel vervuild met koelvloeistof maar schakelde goed. Toen we het brein daar uithaalden zag het er ook mooi schoon uit. We hebben nu een vervuilde bak/omvormer (die het wel deed) en een ruilbak met kapotte pomp. Mijn idee is om de koppelomvormer van de ruilbak op de oude bak te monteren. Hierbij ga ik er dan van uit dat het zaaggeluid de gebroken meeneemplaat was en niet uit de bak kwam.
Als iemand hier iets zinnigs over wil zeggen dan graag, alle info en wijsheid is welkom.
Tot zover,
Groet, Juk