Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
De Koplamp sproeier heeft geen extra netwerk nodig. Dus als de BSM dit relais heeft en er komt spanning op de zekering en bedrading dan kan dat gewoon.
Bij meedraaiende koplampen en bij ldws heb je een extra netwerk nodig. Dat moet de BSI wel ondersteunen. Hardwarematig zijn ze veelal gelijk. Maar softwarematig niet. Die software ga je niet in je huidige BSI krijgen. Dus moet je de andere BSI overzetten. Maar dan loop je weer tegen uitdagingen aan qua km stand en vrijgave van startblokkering. En daar heb je weer die apparatuur en kennis voor nodig om dat op te lossen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 nov 2019 11:36 |
|
|
tijsklok
C5club Fan
Geregistreerd: 28 jul 2019 20:21 Berichten: 51
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
BJG schreef: De Koplamp sproeier heeft geen extra netwerk nodig. Dus als de BSM dit relais heeft en er komt spanning op de zekering en bedrading dan kan dat gewoon. De bedrading voor de KSP (koplampsproeierpomp) is al aanwezig en hoef ik dus niet zelf aan te leggen. Ook de zekering F4 is aanwezig. Zelfs als ik kortsluiting maak springt (zoals het hoort) de zekering eruit. Werkt naar mijn mening naar behoren. Als ik in de lexia de KSP test, omzeil ik daarmee volgens mij alle randvoorwaarden die nodig zijn om de KSP normaal gesproken te activeren (draaiende motor, lampen aan, voorruit wissen. Misschien zelfs deuren dicht? En is het zelfs ook niet nodig om de functie als 'aanwezig' te hebben staan). Wanneer ik deze activeer komt er wel een spanningsverschil op de plusdraad van de KSP. Gek genoeg staat er wel constant spanning op en veranderd die spanning als ik de KSP activeer van 10,55V naar 12,22V. Maar de pomp geeft geen kik. Nu heb ik de pomp van de donor wagen als kapot gelabeld en dus een nieuwe (sloop) besteld. Maar ook die pomp geeft geen kik. De beide pompen geven dezelfde waarde aan als ik die meet met een multimeter. Of beide stuk of beide niet. Door naar de pomp voor de ruiten (deze werkt zeker). Als ik die meet geeft die dezelfde waarde als de KSP. Dus waarschijnlijk zijn beide KSP niet stuk. Maar waarom werken deze dan beide niet? Als ik alle pompen aan een losse 12v batterij leg dan geeft de pomp voor de ruiten wel een kik. Alleen beide KSP niet. Zie ik iets over het hoofd? Werkt een KPS met meer volt? Moet er een groter spanningsverschil zijn op de pomp?
|
10 nov 2019 13:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Klinkt alsof je wel een plus maar geen goede min op de pomp hebt.
|
10 nov 2019 14:22 |
|
|
tijsklok
C5club Fan
Geregistreerd: 28 jul 2019 20:21 Berichten: 51
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Maar als ik de min van een 12v batterij pak doet de pomp het ook niet.
|
10 nov 2019 14:24 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Ik begrijp het niet helemaal. Bedoel je dat je de pomp dan direct op een accu aansluit?
|
10 nov 2019 14:32 |
|
|
tijsklok
C5club Fan
Geregistreerd: 28 jul 2019 20:21 Berichten: 51
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Ja klopt direct op een accu van 12v. De sproeierpomp van de ruiten werkt dan wel. Maar beide KPS niet. En naar mijn mening als de min van de pomp zelf niet goed is zou ik dat op de multimeter moeten zien.
|
10 nov 2019 14:45 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Dit is het schema van de koplampsproeiers: Bijlage: koplampsproeiers.jpg Daarin is 5405 de pomp, die aangestuurd wordt door relais R11 via zekering F4 in de BSM De ruitensproeiers zie je hier: Bijlage: ruitensproeiers.jpg De pomp 5115 wordt via zekering F3 aangestuurd door de relais R9 en R10, afhankelijk van hun positie gaat de pomp dat de ene dan wel de andere kant op draaien. In beide gevallen moet dan wel relais R6 geactiveerd zijn, dat gebeurt via een zekering F13 vanuit de BSI, maar ook via de module in de BSM. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 nov 2019 14:53 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
tijsklok schreef: Ja klopt direct op een accu van 12v. De sproeierpomp van de ruiten werkt dan wel. Maar beide KPS niet. En naar mijn mening als de min van de pomp zelf niet goed is zou ik dat op de multimeter moeten zien. Hoe heb je de pompjes doorgemeten? Met een Ohmmeter, of op een andere manier? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 nov 2019 14:55 |
|
|
tijsklok
C5club Fan
Geregistreerd: 28 jul 2019 20:21 Berichten: 51
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
JW-C5 schreef: Dit is het schema van de koplampsproeiers: Bijlage: koplampsproeiers.jpg Daarin is 5405 de pomp, die aangestuurd wordt door relais R11 via zekering F4 in de BSM De ruitensproeiers zie je hier: Bijlage: ruitensproeiers.jpg De pomp 5115 wordt via zekering F3 aangestuurd door de relais R9 en R10, afhankelijk van hun positie gaat de pomp dat de ene dan wel de andere kant op draaien. In beide gevallen moet dan wel relais R6 geactiveerd zijn, dat gebeurt via een zekering F13 vanuit de BSI, maar ook via de module in de BSM. Zekering F13 gecontroleerd. Die is in orde. Moest ook wel want anders zou de rest ook niet werken. Het gekke is wel dat als ik de pomp voor de ruiten aan de batterij van 12v leg dan springt ie aan. Als ik die zelfde pomp aan de stekker van de KPS (die aan de auto zit) leg dan springt de zekering en doet de pomp niks. Terwijl de draden van de KPS (op het oog) simpel alleen een plus en een min zijn.
|
10 nov 2019 15:12 |
|
|
tijsklok
C5club Fan
Geregistreerd: 28 jul 2019 20:21 Berichten: 51
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
JW-C5 schreef: Hoe heb je de pompjes doorgemeten? Met een Ohmmeter, of op een andere manier?
Met een Ohmmeter. (multimeter)
|
10 nov 2019 15:13 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Misschien kun je beter een by-pass maken en een eigen schakelrelais plaatsen die ofwel via de lichten danwel via een teller loopt. Alleen moet je dan ook de sproeitijd zien te regelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
10 nov 2019 15:34 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Je schreef: Citaat: Nu heb ik de pomp van de donor wagen als kapot gelabeld en dus een nieuwe (sloop) besteld. Maar ook die pomp geeft geen kik. De beide pompen geven dezelfde waarde aan als ik die meet met een multimeter. Of beide stuk of beide niet.
Door naar de pomp voor de ruiten (deze werkt zeker). Als ik die meet geeft die dezelfde waarde als de KSP. Dus waarschijnlijk zijn beide KSP niet stuk. Maar waarom werken deze dan beide niet? Als ik alle pompen aan een losse 12v batterij leg dan geeft de pomp voor de ruiten wel een kik. Alleen beide KSP niet. Wat meet je dan met een Ohmmeter, op beide pompjes? Wat ik in het schema niet kan zien is of het seriemotortjes zijn, dan wel shunt of eventueel compound. Ik veronderstel het eerste, daarmee krijgen ze een hoog aanloopkoppel. De weerstandswaarde zou dan een paar Ohm kunnen zijn. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 nov 2019 15:39 |
|
|
tijsklok
C5club Fan
Geregistreerd: 28 jul 2019 20:21 Berichten: 51
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Wat ik precies meet weet ik niet. Zoals eerder aangegeven weet ik niet hoe ik de multimeter precies moet lezen. Maar ik zet de multimeter op de laagste weerstand en dan zet ik beide meetsnoeren op 1 van de twee pinnen van de pomp. De weerstand die dan wordt aangegeven is nul. Zowel op de pomp voor de ruiten als op de pomp voor de koplampen.
Zou ik op de pomp kunnen zien of ze parallel zijn of compound? En wat is het verschil tussen de twee?
|
10 nov 2019 15:44 |
|
|
tijsklok
C5club Fan
Geregistreerd: 28 jul 2019 20:21 Berichten: 51
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
H_H schreef: Misschien kun je beter een by-pass maken en een eigen schakelrelais plaatsen die ofwel via de lichten danwel via een teller loopt. Alleen moet je dan ook de sproeitijd zien te regelen.
Ik heb het idee dat het probleem in de pomp zit en de aansturing daarvan. En, hoewel ik je idee wel goed vind houd ik het liever origineel dan dat ik zelf van alles ga aanleggen. (heb ik ook niet genoeg kennis voor in huis denk ik.
|
10 nov 2019 15:46 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Zet de Ohmmeter in de stand waarbij je weerstanden kunt meten met een waarde tot 10Ohm, of tot 100 Ohm. Wat meet je dan?
Aan de buitenkant kun je niet zien hoe de veldwikkelingen en het anker geschakeld zijn. Bij een seriemotor staan die twee in serie, dat geeft een hoge aanloopstroom en daarmee een hoog koppel. Die motortjes hebben dan een lage Ohmse weerstand
Bij parallel/shunt schakeling is de weerstand veel hoger, die motortjes lopen langzaam aan, maar hebben meer vermogen als ze op toeren zijn.
Compound motoren zijn een combinatie van die twee, bij grotere motoren wordt dat vaak toegepast. Maar bij (heel) kleine motortjes heb ik dat nooit gezien.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 nov 2019 15:55 |
|
|
|