Auteur |
Bericht |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Die hebben heel weinig problemen,.....want die bestaan niet. THP kan niet op lpg
|
08 sep 2019 20:09 |
|
|
toeter20
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jul 2017 18:12 Berichten: 401 Woonplaats: omgeving enkhuizen
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik ben er nu voor de 2e keer 1 tegen gekomen, dus je zou denken dat het wel kan. Staat er ook 1 te koop op autotrack. https://www.autotrack.nl/tweedehands/ci ... 5/45788859
|
08 sep 2019 20:26 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
En ook autogasinstallatieproducenten geven dat aan: klik en klik en nogmaals klik. Het komt echter in de praktijk niet zo vaak voor, mede omdat naast lpg er zo'n 10 à 20% van de tijd ook op benzine gereden wordt (zeg maar 1 op elke 5 brandstofinjecties). Daardoor komt het omslagpunt verder weg te liggen dan bij alleen lpg-gebruik. Daarnaast is (was?) de trend om minder op lpg om te bouwen. En als derde argument tegen lpg bij een direct ingespoten benzinemotor: wil je een extra systeem inbouwen bij een motor die al meer problemen heeft door zijn constructie (let wel: ik heb in het verleden (tot ongeveer 2009 in totaal zo'n 1,5 miljoen km) altijd tot grote tevredenheid op lpg gereden, ben dus geen 'principiële' tegenstander)? Volgens mij helpt lpg niet tegen de vervuilingsproblemen van een THP-motor. Die ontstaan o.a. door olieaankoeken op de kleppen omdat daar geen benzine meer langs spoelt (die wordt na de kleppen direct in de cylinder gespoten. Ook lpg (afhankelijk van het systeem) wordt in de cylinder geïnjecteerd dus spoelt de kleppen ook niet schoon.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
08 sep 2019 21:14 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Die discussie is hier inderdaad al eerder gevoerd. Alhoewel ik begrepen heb dat de LPG niet direct geïnjecteerd wordt (er zijn geen combi gas / benzine injectoren ontwikkeld , zoals voor de tsi, vanwege de geringe markt), de lpg in gasvorm heeft echter geen reinigende eigenschappen.
Inderdaad blijven de benzine injectoren meedoen om ze heel te houden.
LPG brandt wel iets schoner, dus ik verwacht minder roet en de aanslag bij de kleppen is een olie / roet mengseltje. Dus mogelijk bouwt het minder snel op.....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 sep 2019 10:56 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Had je je flashlube truuk al ingebouwd eigenlijk?
|
09 sep 2019 12:05 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Johan is er mee bezig geweest maar wilde een speciaal venturitje hebben om de lube bij alle kleppen te krijgen, daar is het wachten nog op. Binnenkort meer.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 sep 2019 16:05 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik heb als proef de achterste carterventilatie afgedopt. Wat mijn bevinding is dat dan er een lichte mate van overdruk waarneembaar is. Enkel de voorste ventilatie is dan ook niet afdoende om de blowby gassen uit je carter af te voeren.
Na deze bevinding heb ik dit weer terug gebracht.
|
16 sep 2019 16:40 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
|
16 sep 2019 16:45 |
|
|
Smultie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2010 10:29 Berichten: 108
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Een vriend van me zit te kijken naar een benzine C5. Aangezien ik zelf altijd Diesel rijd, maar hem toch van goed advies wil voorzien: Is er een jaartal vanaf wanneer de 1.6THP betrouwbaar is geworden, of moet ik gewoon een 2.0 aanbevelen?
|
05 okt 2019 10:41 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Als je de vriendschap wilt behouden het laatste Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
05 okt 2019 11:07 |
|
|
Bart-Peugeot
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41 Berichten: 308 Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Als ie perse een 1.6 wil, neem dan een diesel.
_________________ Mijn zwager had wel een C5. Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
|
05 okt 2019 18:31 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?
Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen.
|
05 okt 2019 19:20 |
|
|
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1848
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Smultie schreef: Een vriend van me zit te kijken naar een benzine C5. Aangezien ik zelf altijd Diesel rijd, maar hem toch van goed advies wil voorzien: Is er een jaartal vanaf wanneer de 1.6THP betrouwbaar is geworden, of moet ik gewoon een 2.0 aanbevelen? Niet echt; heb nu zelf een THP uit 2017. (Nog) geen kettingproblemen, maar wel last van interne vervuiling. Motor heeft bij 70K een granulaatreiniging gehad.
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
06 okt 2019 08:00 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Zeevijver schreef: Wat is de cilinderdruk bij meting bij een koude motor en wat mogen ze verschillen tussen de onderlinge cilinders?
Compressieverhouding is 10.5 op 1 maar je meet wel wat verlies door de meetslangen. Bedoel je de compressie einddruk? Die is wat minder relevant. Het beste doe je een lektest.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 okt 2019 16:05 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Voor de motor had ik een set gekocht maar heb ook een test gedaan bij mijn thp. Hoogste waarde was 8.15 de laagste 7.5. Op zich zijn de verschillen niet groot.
De lagere waardes komen waarschijnlijk omdat je zo geen invloed hebt op de gasklepstand. Maar de waarden mer de standaard gasklepstand zullen niet zover uiteen lopen bij dezelfde motoren.
Een lektest is idd een goeie als je over de geschikte instrumenten beschikt. Helaas moet ik het zonder doe maar heb op zich geen zorgen. De motor levert prima vermogen en loopt mooi stationair rond.
Vandaar de vraag.
|
11 okt 2019 21:38 |
|
|
|