Auteur |
Bericht |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Turbo ratelt?
Hallo,
Al geruime tijd ratelt er wat onder de motorkap bij 2000-2500 toeren. Meestal zacht, soms hard, maar soms ook niet. Het komt uit het gebied wat groen aangegeven is in de afbeelding. Aanvankelijk dacht ik dat het van het blik kwam wat er om zit. Ik heb de plaat onder motor weggehaald en geluisterd wat geduwd en getrokken aan het blik. Nu denk ik dat het uit de dikke buis komt onder het blik. Die buis waar beneden aan een sensor aan zit. Ik heb me laten vertellen dat dat blik een afscherming is van de turbo. Maar die dikke buis wat is dat? Wat zit er in en wat is de functie er van? Kan dat dat geratel veroorzaken? Of heeft iemand een ander idee wat het kan zijn? Alvast bedankt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
10 aug 2019 13:33 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3473 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Ik weet niet welke dikke buis je bedoelt maar je hebt het hitteschild van de turbo omcirkeld
|
10 aug 2019 13:37 |
|
 |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Ik bedoel de buis onder het hitteschild. Een turbo is voor mij een dubbel schoepenrad, zéér simplistisch uitgelegd. Dat is dan het bovenste deel, denk ik. Ik heb het over die dikke buis er net onder, ongeveer dubbel zo dik als de uitlaatbuis. Of draait daar nog wat in in de lengterichting?
|
10 aug 2019 15:29 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3473 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Een turbo is een simpel (maar technisch prachtig) ding. Twee schoepen (turbine). Een aandrijfkant aan de uitlaatzijde en aan de andere kant de inlaatzijde waar er inlaatlucht wordt samengeperst het inlaatspruitstuk in. De uitlaatzijde zit vanzelfsprekend aan het uitlaattraject en onder dat hitteschild.
Deze schildjes hebben overigens wel vaak zelf de neiging tot rammelen doordat de bevestigingspunten kapot zijn getrild in de loop van de tijd.
|
10 aug 2019 15:37 |
|
 |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Nou het schild rammelt niet. Dat komt uit de uilaatbuis van d turbo. Of misschien zelfs de turbo.
Een monteur met verstand van zake zoekt het niet in een rammelende turbo, maart het blik/schild.
Ik denk dat het uit de uitlaatbuis van de turbo komt. Zit daar nog wat is wat kan rammelen?
|
10 aug 2019 15:49 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3473 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Vreemd. Volgens mij niet op een turbo zitten normaal gesproken een uitlaat en inlaat aansluiting en een smeervoorziening. (dunne stalen pijpje wat d.m.v een banjobout vast zit op het huis. Een turbo draait zoveel toeren dat ik me niet kan voorstellen dat je as kan horen rammelen. Dan was ie al in elkaar gedraaid en had je hele andere problemen...
|
10 aug 2019 16:04 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Het kunnen bij jouw motor twee dingen zijn: 1. De distributieketting, die rond dat toerental resoneert vanwege een slechte spanner en of gerekte ketting, dit klinkt als een los hitteschild. 2. Resoneren van de wastegatebediening vanwege een te groot geworden speling. Kijk eens hiervoor meer informatie over THP problemen en oplossingen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 aug 2019 17:17 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3473 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Een rammelende wastegate,....weer wat geleerd. Waarom komt dat bij een THP voor en bij andere turbo's niet of nauwelijks? Heb je daarover ideeën?
|
10 aug 2019 17:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Dat komt bij veel benzine turbo's voor vanwege de hoge temperaturen waardoor de bediening uit slijt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 aug 2019 18:57 |
|
 |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Wat bedoel je met het uitslijten van de bediening? Overigens de link over de thp motor is interessant. Nu blijkt dat als je wat beschrijft aan symptomen, het moeilijk is voor de lezer om dat zo op te pikken. Een ding is zeker, donderdag wordt er naar gekeken en de aangedragen zaken kan ik dan vermelden. Verder denk ik dat naar die spanner van de distributieketting kijken zou niet zoveel werk moeten zijn. De uitkomst zal ik zeker hier vermelden.
|
11 aug 2019 20:11 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Dat uitslijten is te zien op het filmpje dat ik ter verduidelijking op de site heb gezet.
Dat het voor een leek wellicht wat lastig te interpreteren is snap ik. De website is bedoeld voor garagebedrijven. Incidenteel verwijs ik ook particulieren er naar als dit verduidelijking kan brengen bij een probleem dat ze ervaren. De site is niet bedoeld als DHZ handleiding.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 aug 2019 21:02 |
|
 |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Ik kon de formulering, uitslijten van de bediening, niet plaatsen. Als er alleen uitslijten gestaan had had ik het begrepen en kunnen plaatsen in combinatie van de video. Bedankt voor de toelichting. Rob
|
11 aug 2019 21:06 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Daarin heb je gelijk. Uitslijten van het bedieningsmechaniek was een betere formulering geweest.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 aug 2019 00:17 |
|
 |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Hmm,
Ook dat zou ik waarschijnlijk niet begrepen hebben. Waar komt dat "bediening" vandaan in deze samenhang? Bij bediening denk ik aan een of ander knopje op het dashboard.
|
12 aug 2019 10:19 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Turbo ratelt?
Hoe zou jij dat dan willen noemen? De wastegate wordt aangestuurd, door het MM naar ik aanneem. Daar is een mechanisme voor nodig om te bewerkstelligen dat die klep inderdaad open en dicht gaat, de klep wordt ermee bediend. Het woord bedieningsmechaniek lijkt me dan ook een goed gekozen uitdrukking daarvoor Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 aug 2019 10:44 |
|
 |
|