Hij komt niet meer omhoog !!
Auteur |
Bericht |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
Hij komt weer omhoog. Ik heb de goede film bekeken en het is opgelost Het bleek uiteindelijk de zekering te zijn die rechts van de accu zit Hier verwacht je helemaal geen zekering maar er zaten er twee van 40 amp. Ik ben terug gaan redeneren en kwam tot het volgende - de Koolborstels ( 4 stuks )van de elektrische motor van de HD pomp slijten. - Er komt koolgruis bij deze borstels die uiteindelijk na tig kilometer kortsluiting veroorzaken waardoor de zekering die ik uiteindelijk heb vervangen het begeeft. - het huis van de elektrische motor heb ik schoon geblazen met een compressor ( Veel koolgruis verwijderd op deze wijze) -De kans op kortsluiting is hierdoor minder/nihil geworden. - Zekering 40 amp. vervangen ( dit is wel een speciale zekering die je erop schroeft -De zekering zit rechts van de accu Als je het niet weet waar die zit dan ga je deze niet gauw vinden ( dit is mij overkomen ) -Accu moet wel verwijderd worden en luchtfilterhuis en nog een paar dingen -Zekering erop schroeven waar de kapotte zat -Alles weer monteren en dan het spannende moment -Komt hij nu omhoog of niet ? - Jaaa hij komt weer omhoog en het elektrische motortje van de HD pomp loopt weer ! -Het systeem hoeft niet ontlucht te worden - Crux van het hele verhaal de koolborstels slijten en geven op termijn mogelijk kortsluiting met het eruit vliegen van de zekering tot gevolg Het heeft me wel behoorlijk uren gekost maar ik ben blij dat het nu gelukt is. Ik was bij de dealer voor een nieuwe speciale zekering. Toe ik vroeg wat hij kostte werd mij te verstaan geven "Niets " Een factuur maken is duurder !! 
|
14 jan 2019 18:35 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
dat is gemakkelijk voor iemand die ook achter de zekering zoekt. en van de zekering.
|
14 jan 2019 18:53 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
Op een van de plaatje die ik gestuurd had is zekering BFDB te zien: Bijlage: Zekering BFDB.jpg Mooi dat het toch opgelost kon worden, op simpele wijze uiteindelijk Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 jan 2019 19:31 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
 is het dat type van zekering?  of deze?
|
14 jan 2019 19:53 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
|
14 jan 2019 21:15 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
het is de laatste type zekering Willy 4 die met het aantal amperes erop !!
|
14 jan 2019 21:16 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
hoeveel Amp zat daarin?
|
15 jan 2019 10:46 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
C5itroentje schreef: - Zekering 40 amp.
|
15 jan 2019 11:17 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
|
18 jan 2019 23:51 |
|
 |
Big Blue
C5club Newbie
Geregistreerd: 09 mei 2018 21:33 Berichten: 8
Auto: C5 Tourer Ligne Prestige Full leder.
Opties: DvD schermen n hoofdsteunen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 7297
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
 Hij komt niet meer omhoog !!
dank voor deze post. scheelt mij een hoop geklieder met LDS. zeker nadat het nieuwe reservoir er amper 1 jaar op zit 
|
08 apr 2024 21:04 |
|
 |
Martward
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jun 2014 07:43 Berichten: 3 Woonplaats: Hoek van Holland
Auto: C5 Break 2.0-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 396000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
Dank voor deze post. Bij het wegrijden gisteren zakte gisteren mijn Citroen C5 I (sorry voor het plaatsen hier in de C II groep) langzaam in elkaar. Achter eerst. Even zoeken en via chatGPT kwam ik op deze post. Ik wist gelijk waar ik moest zoeken, zeker omdat er een vreemd luchtje hing bij de hydraulische pomp. De connectoren aan de kabelboom compleet zijn doorgebrand en de electromotor hierdoor niet meer te gebruiken gezien ook de aansluiting is weggesmolten. Ik heb de electromotor los kunnen halen, deze zou alleen vervangen moeten worden lijkt mij en de kabelboom of de stekker alleen. Heeft iemand nog een tip?
|
23 feb 2025 22:13 |
|
 |
Brinkfilter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58 Berichten: 184 Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
Hallo Martward, kun jij mij aangeven hoe ik dit bij mijn auto kan doen. los halen en schoonmaken, eventueel de borstels vervangen? Staat dit misschien in de vraagbaak?
|
24 feb 2025 11:45 |
|
 |
Martward
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jun 2014 07:43 Berichten: 3 Woonplaats: Hoek van Holland
Auto: C5 Break 2.0-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 396000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
@Brinkfilter, ik heb op youtube een filmpje gevonden om de motor los te halen en eerst het reservoir aftappen en loshalen. https://youtu.be/0OPTlXJtHgU?si=9--22xT_TWYEdls_ ( How to change hydraulic suspension pump on a Citroen C5 - Citroman) Ik heb alleen de (metalen) hogedrukleidingen aan de hydraulische pomp laten zitten (ook de koplamp en bumper niet gedemonteerd). Daarna de deksel van de elektromotor afhalen (dopsleutel 7 dacht ik) en kun je bij de koolborstels. Ik denk niet dat je hoeft te vervangen, bij mij na 23 jaar en bijna 400000 op de teller zijn ze nog redelijk goed. Alleen vol met koolstof wat oververhitting heeft veroorzaakt. Mocht je de elektromotor eraf willen halen, deze zit met twee torxbouten vast en de as van de rotor losdraaien (blokkeer de as in de connectie met de hydraulische pomp met een steeksleutel. Ik heb geen vraagbaak, dus ik zou het niet weten. ik vind meestal mijn info op internet. Succes ermee!
|
24 feb 2025 16:08 |
|
 |
Martward
C5club Newbie
Geregistreerd: 20 jun 2014 07:43 Berichten: 3 Woonplaats: Hoek van Holland
Auto: C5 Break 2.0-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 396000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
Correctie, de elektromotor zit met 3 bouten vast. Ook 1 uit het zicht aan de onderkant.
|
26 feb 2025 14:34 |
|
 |
Brinkfilter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58 Berichten: 184 Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Naar boven
|
 Re: Hij komt niet meer omhoog !!
Hallo Martward,
Hartelijk dank voor deze info. Mijn auto heeft al 816.000 kM gelopen, dus ik wil graag weten hoe, de koolborstels en ook daar waar deze tegenaan komen, er aan toe zijn! Heet dat de Commutator?
|
27 feb 2025 01:03 |
|
 |
|