C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
:citrofiel :citrofiel
Hij komt weer omhoog. Ik heb de goede film bekeken en het is opgelost :lol: :lol:
Het bleek uiteindelijk de zekering te zijn die rechts van de accu zit Hier verwacht je helemaal geen zekering maar er zaten er twee van 40 amp. Ik ben terug gaan redeneren en kwam tot het volgende

- de Koolborstels ( 4 stuks )van de elektrische motor van de HD pomp slijten.
- Er komt koolgruis bij deze borstels die uiteindelijk na tig kilometer kortsluiting veroorzaken waardoor de zekering die ik uiteindelijk heb vervangen het begeeft.
- het huis van de elektrische motor heb ik schoon geblazen met een compressor ( Veel koolgruis verwijderd op deze wijze)
-De kans op kortsluiting is hierdoor minder/nihil geworden.
- Zekering 40 amp. vervangen ( dit is wel een speciale zekering die je erop schroeft -De zekering zit rechts van de accu Als je het niet weet waar die zit dan ga je deze niet gauw vinden ( dit is mij overkomen )
-Accu moet wel verwijderd worden en luchtfilterhuis en nog een paar dingen
-Zekering erop schroeven waar de kapotte zat
-Alles weer monteren en dan het spannende moment
-Komt hij nu omhoog of niet ?
- Jaaa hij komt weer omhoog en het elektrische motortje van de HD pomp loopt weer !
-Het systeem hoeft niet ontlucht te worden
- Crux van het hele verhaal de koolborstels slijten en geven op termijn mogelijk kortsluiting met het eruit vliegen van de zekering tot gevolg :smt193

Het heeft me wel behoorlijk uren gekost maar ik ben blij dat het nu gelukt is.
Ik was bij de dealer voor een nieuwe speciale zekering. Toe ik vroeg wat hij kostte werd mij te verstaan geven "Niets " Een factuur maken is duurder !! :smt038 :smt038
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
:smt180
dat is gemakkelijk voor iemand die ook achter de zekering zoekt. en van de zekering.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Op een van de plaatje die ik gestuurd had is zekering BFDB te zien:
Zekering BFDB.jpg
Mooi dat het toch opgelost kon worden, op simpele wijze uiteindelijk ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Afbeelding
is het dat type van zekering?
Afbeelding
of deze?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik wil iedereen bedanken voor het posten. :smt038 :smt038 :citrofiel :citrofiel
Met name wil ik graag JW-C5 bedanken voor het sturen van de schema,s hier werd pas duidelijk waar ik moest zoeken bij de zekering die uiteindelijk geklapt was. Zonder dit schema was het niet wat geworden. :smt193 :smt193
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
het is de laatste type zekering Willy 4 die met het aantal amperes erop !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
hoeveel Amp zat daarin?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
C5itroentje schreef:- Zekering 40 amp.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
:citrofiel :cit4

Alles gelukkig weer in orde Paar honderd km mee gereden en hij gaat weer als de oude.
Moraal check je HD pompmotor. Deze kan kortsluiting veroorzaken van wege het koolgruis naar aarde of de andere pool ,hierdoor gaat de zekering absoluut kapot. :smt017 :smt017 :smt080
Als je dit alles bij een garage laat doen dan kost dat mogelijk 1000 a 1500 euro Er komt dan gewoon een gereviseerde of nieuwe pomp in. Spuit de elektrische motor schoon met een compressor of zo.
De borstels gaan nog wel ff mee De mijne waren nog ruim 60 % en heb toch al 230000 gereden :smt023 :smt023
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2018 21:33
Auto: C5 Tourer Ligne Prestige Full leder.
Opties: DvD schermen n hoofdsteunen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 7297
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: donkergrijs
C5club Newbie
C5club Newbie
dank voor deze post.
scheelt mij een hoop geklieder met LDS.
zeker nadat het nieuwe reservoir er amper 1 jaar op zit :smt038
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2014 07:43
Auto: C5 Break 2.0-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 396000
Kleur: blauw
Locatie: Hoek van Holland
C5club Newbie
C5club Newbie
Dank voor deze post. :cit4
Bij het wegrijden gisteren zakte gisteren mijn Citroen C5 I (sorry voor het plaatsen hier in de C II groep) langzaam in elkaar. Achter eerst. Even zoeken en via chatGPT kwam ik op deze post. Ik wist gelijk waar ik moest zoeken, zeker omdat er een vreemd luchtje hing bij de hydraulische pomp. De connectoren aan de kabelboom compleet zijn doorgebrand en de electromotor hierdoor niet meer te gebruiken gezien ook de aansluiting is weggesmolten. Ik heb de electromotor los kunnen halen, deze zou alleen vervangen moeten worden lijkt mij en de kabelboom of de stekker alleen. Heeft iemand nog een tip?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 mei 2013 05:58
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Locatie: Vollenhove
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hallo Martward, kun jij mij aangeven hoe ik dit bij mijn auto kan doen. los halen en schoonmaken, eventueel de borstels vervangen?
Staat dit misschien in de vraagbaak?
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2014 07:43
Auto: C5 Break 2.0-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 396000
Kleur: blauw
Locatie: Hoek van Holland
C5club Newbie
C5club Newbie
@Brinkfilter, ik heb op youtube een filmpje gevonden om de motor los te halen en eerst het reservoir aftappen en loshalen. https://youtu.be/0OPTlXJtHgU?si=9--22xT_TWYEdls_" onclick="window.open(this.href);return false; ( How to change hydraulic suspension pump on a Citroen C5 - Citroman)

Ik heb alleen de (metalen) hogedrukleidingen aan de hydraulische pomp laten zitten (ook de koplamp en bumper niet gedemonteerd).

Daarna de deksel van de elektromotor afhalen (dopsleutel 7 dacht ik) en kun je bij de koolborstels. Ik denk niet dat je hoeft te vervangen, bij mij na 23 jaar en bijna 400000 op de teller zijn ze nog redelijk goed. Alleen vol met koolstof wat oververhitting heeft veroorzaakt.
Mocht je de elektromotor eraf willen halen, deze zit met twee torxbouten vast en de as van de rotor losdraaien (blokkeer de as in de connectie met de hydraulische pomp met een steeksleutel.

Ik heb geen vraagbaak, dus ik zou het niet weten. ik vind meestal mijn info op internet. Succes ermee!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2014 07:43
Auto: C5 Break 2.0-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 396000
Kleur: blauw
Locatie: Hoek van Holland
C5club Newbie
C5club Newbie
Correctie, de elektromotor zit met 3 bouten vast. Ook 1 uit het zicht aan de onderkant.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 mei 2013 05:58
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Locatie: Vollenhove
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hallo Martward,

Hartelijk dank voor deze info.
Mijn auto heeft al 816.000 kM gelopen, dus ik wil graag weten hoe, de koolborstels en ook daar waar deze tegenaan komen, er aan toe zijn! Heet dat de Commutator?
Plaats reactie