Storingen Motormanagement
Auteur |
Bericht |
Handjes
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 dec 2015 14:19 Berichten: 35
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Naar boven
|
Storingen Motormanagement
Ik heb ineens een 'storing motormanagement' op het display. Het oranje lampje Service gaat aan, verder niets. Ik kan gewoon blijven rijden, ik merk niets bijzonders.
Bij uitlezen krijg ik de volgende storingen:
P0121 EGR electric butterfly position fault : Drift in upper limit adaptation P0121 Mixer butterfly position copy signal : Throttle movement drift or programming not done P0121 Motorised throttle potentiometer tracks 1 and 2 fault : Coherence P1134 HO2S Transition Time Ratio Sensor 1 P1158 Lack Of HO2S22 Switch - Sensor Indicates Rich P1158 Motorised throttle potentiometer track 2 fault : High stop
Is dit een haperende EGR-klep? Of misschien gaskleppotentiometer?
|
03 jan 2019 20:09 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic
Een PH2 EW10A motor heeft geen EGR meer. Daar kan het dus niet aan liggen. Er even van uitgaand dat je profiel correct is.
Waarmee heb je dat uitgelezen, met een Lexia of een algemene OBD lezer? In het laatste geval krijg je allerlei "vertalingen" van de codes die niet specifiek zijn voor deze motor.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 jan 2019 21:37 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3556 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic
Da's niet helemaal waar. Als de p code begint met een 0 is het een generieke code. Bij alle fabrikanten genormaliseerd. Als het begint met een ander getal is het merk specifiek. En bij veel OBD scanners zit een merk database ingebouwd.
Blijft natuurlijk wel zo dat uitlezen met een lexia of diagbox veel beter is.
|
03 jan 2019 21:48 |
|
|
Handjes
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 dec 2015 14:19 Berichten: 35
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic
Met een algemene ODB lezer uitgelezen.
Dus dan zouden P1134 en P1158 merkspecifiek zijn.
|
03 jan 2019 23:50 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3556 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic
Klopt. Vroeg je scanner bij die codes niet om een fabrikant in te geven?
|
03 jan 2019 23:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
In de CitDoc's kom ik voor deze EW10A motor de volgende uitleg tegen bij de genoemde codes: Citaat: Sensor stand smoorklep - Signaal 1 P0122 - P0123 - P0120 Geen samenhang positie smoorklep ; Spoor nr.2 / druk P1134 (*) Sensor stand smoorklep ; Signaal 2 P1157 (*) - P1158 (*) - P1156 (*) (*) "fabrieksstoringen" De code P0121 kom ik er niet in tegen, maar die zou onder de eerstgenoemde kunnen vallen. Zo te lezen zit het in de gemotoriseerde gasklep. Als je 'm aan de Lexia hangt zal dat wel duidelijker worden. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 jan 2019 00:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Het is een wilde gok maar deze foutcodes komen vaker voor als de kvs temperatuur sensor kvs lekt. Door de capillaire werking komt kvs dan in de computer terecht.
Dit is vrij eenvoudig te zien.
Is dat niet het geval dan moet er diagnose worden gesteld aan de gasklep.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 jan 2019 01:57 |
|
|
Handjes
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 dec 2015 14:19 Berichten: 35
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Waar is dat te zien dan?
Ik vermoed zelf wat roetafzetting op de gasklep.
|
05 jan 2019 02:48 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Gewoon in de stekker van de kvs temperatuur sensor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 jan 2019 16:29 |
|
|
Handjes
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 dec 2015 14:19 Berichten: 35
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
De KVS stekker zag er nog zo goed als nieuw uit, ook van binnen schoon. Er is ook geen spoortje van koelvloeistof te bekennen daar in de buurt.
Ik heb het gasklephuis ook gelijk gereinigd met een goedje.
Gisteren kreeg ik er trouwens een tweede storing bij 'storing snelheidregeling' of zoiets. Ik had toen ook ineens veel minder vermogen op het gaspedaal (maar topsnelheden wel mogelijk).
Maar even vaak is de storing motormanagement helemaal niet aanwezig.
|
07 jan 2019 17:26 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Die "storing snelheidsregeling" is een vaker voorkomend verschijnsel, op dit forum hebben we het daar met enige regelmaat over gehad. De oorzaak zit in de contacten van de remlichtschakelaar, en er is een IR over. Zie onder andere en dit topic. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jan 2019 20:05 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7273 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Ik krijg 'm soms als ik de OBD-stekker erin heb zitten.
|
07 jan 2019 22:00 |
|
|
Handjes
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 dec 2015 14:19 Berichten: 35
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Ik vermoed in dit geval geen remschakelaar. De snelheidsstoring komt in samenhang met de motormanagement storing. Bij de garage geweest en die zien een kleine olielekkage aan de distributiekant. Dat is nu even de verdachte. Zitten daar sensoren?
|
08 jan 2019 20:13 |
|
|
mannesse
C5club Newbie
Geregistreerd: 01 jul 2009 18:24 Berichten: 9 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 2.2HDIF Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245000
Kleur: Antraciet grijs
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Ik had laatst ook regelmatig de storing snelheidsregeling en tegelijk viel de motor dan uit. Opnieuw starten, niet zo makkelijk met een automaat want je moet eerst stilstaan in het drukke verkeer, en ik kon weer verder. Op een gegeven moment wel de storing, maar geen uitval motor. De volgende dag naar de garage en uitlezen P0087, P3003, P0093, P1113. Kortom allemaal te weinig brandstof druk. Verder was er niets meer te vinden. Een maand daarvoor waren de lekke verstuivers verholpen (Euvel 2.2HDI bij 250K zoals ik elders gelezen heb) dus waarschijnlijk zat er een vuiltje in de verstuiver. Daarna geen klachten meer. Had zich vanzelf opgelost.
|
14 maart 2021 20:43 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2466
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Storingen Motormanagement
Dit heeft niets met de auto van de TS te maken. Dat is een benzine, jij hebt een diesel, nogal verschillend...
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
15 maart 2021 09:59 |
|
|
|